Свържи се с нас

Икономика

Евродепутатите призовават за мащабен пакет за възстановяване и фонд на ЕС за солидарност

Евродепутатите призовават за мащабен пакет за възстановяване и фонд на ЕС за солидарност във връзка с коронавируса

Published

on

Евродепутатите искат да видят мащабен пакет в подкрепа на европейската икономика след кризата с COVID-19, включващ облигации за възстановяване.

Евродепутатите искат да видят мащабен пакет в подкрепа на европейската икономика след кризата с КОВИД-19, включващ облигации за възстановяване. В резолюция приета в петък, 17 април, Парламентът приветства фискалните мерки на ЕС и подкрепата за ликвидността за справяне с пандемията. Отвъд това, което вече е предприето, Европа се нуждае от мащабен пакет за възстановяване и реконструкция, който да се финансира от увеличаване на дългосрочния бюджет (МФР), чрез съществуващите фондове и финансови инструменти на ЕС, както и чрез „облигации за възстановяване“, гарантирани от бюджета на ЕС, заявяват евродепутатите. Европейският зелен пакт и цифровата трансформация трябва да бъдат в основата й, за да се даде тласък на икономиката, подчертаха евродепутатите.

Фонд на ЕС за солидарност във връзка с коронавируса

Евродепутатите също призовават за постоянна Европейска презастрахователна схема и създаването на фонд на ЕС за солидарност във връзка с коронавируса в размер на поне 50 млрд. евро. Този фонд би подкрепил финансовите усилия предприети от сектора на здравеопазването във всички държави членки по време на настоящата криза, както и бъдещи инвестиции, така че здравните системи да станат по-устойчиви, като вниманието се насочи към най-нуждаещите.

Повече правомощия на ЕС да действа в случаи на трансгранични заплахи за здравето.

Съвместни европейски действия са ключови за борбата с пандемията от КОВИД-19. Съюзът трябва не само да излезе по-силен от тази криза, но неговите институции трябва също да получат правомощия да действат, когато има поява на трансгранични заплахи за здравето. Това би им позволило да координират незабавно отговор на европейско равнище и да насочат необходимите ресурси към местата, на които са най-необходими, независимо дали става въпрос за материална помощ като маски за лице, кислородни апарати и лекарства или финансова помощ.

Евродепутатите също изразиха подкрепа за увеличаване на производството на ЕС на ключови продукти като лекарства, фармацевтични съставки, медицински изделия, оборудване и материали, за по-добра подготовка в случаи на бъдещи глобални сътресения.

Снимка: Някои евродепутати участваха от разстояние в специалния пленарен дебат в Брюксел относно отговора на ЕС на КОВИД – 19

Границите трябва да останат отворени за стоки от първа необходимост.

Членовете на ЕП настояват вътрешните границите на ЕС да останат отворени за гарантиране движението на защитни екипировки, медицинско оборудване, храни и стоки от първа необходимост. Единният пазар на ЕС е източникът на нашия „колективен просперитет“ и ключов елемент от непосредствения и траен отговор на кризата от КОВИД-19, подчертаха те.

Парламентът също призова за създаването на европейски механизъм за реагиране в областта на здравеопазването, който да осигури по-добри ответни действия при бъдеща здравна или санитарна криза. Общо оборудване, материали и запаси от лекарства трябва да могат бързо да бъдат мобилизирани в защита на живота на гражданите. Евродепутатите също призовават за допълнително финансиране от ЕС с цел ускоряване на научните изследвания за намирането на ваксина.

Координиран подход след вдигането на ограничителните мерки

Евродепутатите подчертаха необходимостта от координиран подход в ЕС, с цел да се избегне повторно разпространяване на вируса. Те призовават държавите на ЕС съвместно да разработят критерии за вдигане на карантината и другите извънредни мерки. Призовават Комисията да стартира ефективна изходна стратегия, включваща широкомащабно тестване и доставяне на лични предпазни средства за възможно най-голям брой граждани.

Състоянието на правовата държава и демокрацията в контекста на COVID-19 в Европа: Унгария и Полша

Евродепутатите изразяват сериозна загриженост относно предприетите действия от унгарското правителство за удължаването на извънредното положение в страната за неопределен срок и за намаляването на контрола върху извънредното положение от страна на Парламента. Те допълнително подчертават, че решението на полското правителство да промени избирателния закон е незаконосъобразно и провеждането на президентските избори в разгара на пандемията е напълно несъвместимо с европейските ценности.

Те призовават Европейската комисия спешно да извърши оценка на това дали извънредните мерки са в съответствие с Договорите на ЕС и да използва всички налични инструменти и санкции на ЕС, включително бюджетни, за да се справи с това сериозно и продължително нарушение. Съветът на ЕС трябва да включи обратно в дневния си ред дебати и процедури свързани с текущите процедури по член 7 срещу Полша и Унгария.

Европейски информационен източник за справяне с дезинформацията

И накрая, резолюцията подчертава, че дезинформацията относно КОВИД-19 е сериозен проблем за общественото здраве. Следователно, ЕС трябва да създаде европейски информационен източник, който да гарантира, че всички граждани имат достъп до точна и проверена информация.

Евродепутатите също призовават дружествата в областта на социалните медии проактивно да предприемат необходимите мерки за спиране на дезинформацията и словото на омразата свързани с коронавируса.

Текстът беше приет с 395 гласа „за“, 171 гласа „против“ и 128 гласа „въздържал се“.

Настоящата публикация е извършена по проект Информационен център „Европа директно“ Габрово, с финансовата подкрепа на ЕС.

Икономика

МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации

Published

on

За единадесета поредна година Министерство на труда и социалната политика обявява конкурс за годишната „Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“. В него могат да участват всички физически лица (български граждани) и юридически лица, регистрирани в България.

Основната цел на наградата е да насърчи развитието на социални иновации в подкрепа на социалното предприемачество. Чрез нея ще се постави акцент върху ролята на социалните предприятия и ще се повиши видимостта им. Ще бъдат удостоявани социални предприятия, кооперации, представители на бизнеса и неправителствения сектор, образователни и научни институции и организации, които допринасят за развитието на социалната икономика у нас.

Конкурсът ще се проведе в три категории: „Социални иновации, свързани със заетост“; „Социални иновации, свързани със социално включване“; „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“. Ще бъдат връчени три награди – първа, втора и трета (почетен плакет). Крайният срок за кандидатстване е 17.30 часа на 30.09.2025 г. Предложенията се подават на ел. адрес: si_nagrada@mlsp.government.bg.

Кандидатите представят следните документи на български език: формуляр за кандидатстване (по образец) и декларация (свободен текст), с която се удостоверява оригиналността на идеята. Ако документите съдържат лични данни, в декларацията е необходимо да се добави текст, с който декларатора дава съгласие МТСП да обработва личните му данни. Повече информация относно документите за кандидатстване, текста за съгласие към декларацията, както и контакти с организаторите, вижте на сайта на Министерство на труда и социалната политика, страница „Социална икономика“, в статията „Конкурс за участие в годишна Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“, която се намира на следния линк: https://bit.ly/4mvfKbt.

В случай на последващ отказ от участие в конкурса, организаторът предоставя възможност даденото съгласие да бъде оттеглено, съгласно вътрешните правила за Защита на личните данни.

През 2024 г. по време на същата церемония Женското благотворително дружество „Майчина грижа“ от Габрово получи награда за инициативата „За качествено здраве на село“. Отличието беше в категорията „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“.

Инициативата на ЖБД „Майчина грижа“, популярна още като „мобилен доктор“, беше осъществена в партньорство с Община Габрово. Тя беше първата такава за страната. Общинският съвет в Габрово отпусна сумата от 35 000 лв. Към инициативата Дружеството привлече и дарители. Организирани бяха профилактични медицински прегледи в малките населени места в община Габрово, където няма здравна служба и няма график за посещение на медицински персонал.

Медицинският екип се състоеше от кардиолог, невролог и две медицински сестри от Диагностично-консултативен център 1 – Габрово. Извършиха се прегледи във 22 кметства и кметски наместничества в община Габрово. Бяха прегледани общо 584 възрастни лица над 65 години, които не са минавали на профилактичен преглед при лични лекари.

Зареди още

Икономика

НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна

Published

on

Служителите от „Фискален контрол“ на НАП са поставили под наблюдение по-големите борси, тържища и складове в цялата страна. Контролните действия стартираха на 16 септември сутринта и до момента на входа и на изхода на обектите са проврени близо 3500 камиона и микробуса, които превозват стоки с висок фискален риск, като плодове и зеленчуци, месо и др.

Данъчните инспектори изискват документи за произход на стоките, както и отчитат ли се всички реализирани продажби в търговските обекти, спазват ли се задълженията за регистриране и отчитане на продажбите в съответствие с нормативните изисквания. В някои от обектите проверяващите са констатирали нарушения като липса на касов апарат, неотчитане на приходи в реален размер, фактуриране на по-ниски цени от продажните и др.

За времето, в което присъстват в борсите, тържищата и складовете, фискалните инспектори са отчели завишени обороти в сравнение с предходни периоди. С цел да избегнат проверяващите екипи, част от рисковите търговци са изнесли дейността си извън тържищата и борсите. Затова и служителите на НАП контролират и санкционират нелегалната търговия и извън границата на стоковите борси.

„Поставили сме под наблюдение възможно най-много обекти, както в района на борсите, така и извън тях. Целта ни е да се гарантира коректното отчитане на обороти и плащането на дължимите данъци. Правим това и за да защитим търговците, които спазват закона. Резултатите от наблюденията и проверките ще бъдат анализирани, след което ще предприемем необходимите действия, за да предотвратим опитите за избягване на данъчно облагане в борсите, тържищата и складовете“, коментира проверките зам. изпълнителният директор на НАП Евгени Нанков.

Зареди още

Икономика

Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП

Published

on

Близо 1000 граждани и фирми дадоха своята оценка за контролните действия на Националната агенция за приходите. Над 90% от анкетираните са оценили високо професионализма на служителите и взаимодействието им с участниците в контролното производство. Близо 97% от попълнилите въпросника са заявили, че са получили пълна информация и разяснения за необходими документи и действия в рамките на проверките. Най-честите препоръки към НАП, които дават гражданите и дружествата, са свързани с намаляване на административната тежест, подобряване и адаптиране на контролните подходи. Проучването стартира през юли, като от приходната агенция изпращат линк за попълване на анкетата на дружества и физически лица, чиито проверки и/или ревизии са приключили през първото тримесечие на тази година. То се провежда периодично за всяко тримесечие. За достъп до анкетата не се изисква въвеждането на данни за потребителския профил (акаунт) на анкетирания и негов имейл.

До края на септември ще бъдат изпратени анкети на лицата, чиито контролни действия са приключили през април, май или юни. Целта на проучването е приходната агенция да получи обратна връзка за хода на контролните производства и проявените комуникативни и професионални умения от служителите на НАП.

Резултатите от проучването ще се ползват за подобряване на комуникацията и намаляване на административната тежест в хода на контролните производства, оптимизиране на процеса и повишаване на професионалната компетентност на органите по приходите.

Анкетата е анонимна, съдържа общо 14 въпроса и попълването й отнема не повече от 10 минути.

„Благодарим на лицата, които отделиха от времето си, за да участват в проучването. Очакваме все по-висока активност, като апелираме към дружествата и гражданите да отправят ясно формулирани препоръки, които да ни помогнат да подобрим работата си и да улесним максимално данъкоплатците“, каза Пламен Димитров – директор на дирекция „Контрол“ в НАП.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица