Свържи се с нас

Новини

Кои са често задаваните въпроси към „Български документи за самоличност“

Published

on

Често задавани въпроси към сектор „Български документи за самоличност“

Какъв е срокът за изпълнение на отделните видове поръчки?
Обикновена поръчка се изпълнява за срок до 30 дни. Бърза поръчка за три работни дни. Експресна поръчка до 8 работни часа.

Каква е стойността на отделните лични документи?
Стойността на личната карта, с валидност 4 години е 13 лева за лица на възраст от 14 до 18 години. Лична карта, със срок на валидност 10 години за лице на възраст от 18 до 58 години е на стойност 18 лева. Безсрочни лични карти се издават на лица, навършили 58-годишна възраст. Тяхната стойност е 11 лева. Лица с намалена работоспособност и степен на увреждане 50 и над 50 % заплащат лична карта на стойност 2 лева. Освобождават се от заплащане на такса при издаване на първа лична карта лицата от 14 до 16 години и лицата, навършили 70-годишна възраст.

Стойността за издаване на паспорт на лице до 14-годишна възраст е 10 лева. За следващ паспорт на дете се заплащат 20 лева. За паспорти на лица от 14 до 58-годишна възраст се заплащат 40 лева. За паспорт на лице от 58 до 70-годишна възраст се заплащат 20 лева. Паспортите за лица над 70-годишна възраст са на стойност 10 лева. Лица с намалена работоспособност и степен на увреждане 50 и над 50 % заплащат паспорт на стойност 3 лева.

За бързо издаване на лична карта и паспорт, съответната такса се заплаща с увеличение 2 пъти, когато по искане на лицето, услугата се извършва в срок до 3 работни дни. За експресно издаване на лична карта или паспорт, съответната такса се заплаща с увеличение 5 пъти, когато по искане на лицето услугата се извършва в срок до 8 работни часа.

Кога се издава първата лична карта?
Първа лична карта се издава на лицата, навършили 14-годишна възраст. Тя е със срок на валидност 4 години и е безплатна. Заявлението за нейното издаване се подава в срок до 30 дни след навършване на 14-годишна възраст.

Ако не е бил спазен срокът за издаване на първа лична карта, налагат ли се глоби?
Да. Съставя се акт за установяване на административно нарушение на единия родител, че не е направил необходимото за снабдяване с лична карта на лице, навършило 14-годишна възраст. Глобата е в размер от 20 до 150 лева.

В кои случаи се подменя личната карта?
След промяна на имена, ЕГН, пол, постоянен адрес или съществени и трайни изменения на образа, в срок от 30 дни лицето е длъжно да подаде заявление за издаване на нова лична карта.

В какъв срок трябва да се подаде заявление за издаване на нова лична карта, ако старата е с изтекъл срок или срокът предстои да изтече?
В случаите, когато личната карта е с изтекъл срок, повредена, унищожена, изгубена или открадната, лицето е длъжно в срок до 30 дни да подаде заявление за издаване на нова лична карта. По искане на лицето нова лична карта може да се издаде и преди изтичане срока й на валидност.

Ако старата ми лична карта е безсрочна, необходимо ли е да я подменям с нова?
Не е необходимо!

Кога се снемат пръстови отпечатъци?
Само при подаване на заявление за издаване на паспорт на лица над 12-годишна възраст.

Връща ли се документ, с изтекъл срок на валидност?
Да! Българските лични документи се предават на органа, който ги е издал, при:
– смърт на притежателя;
– загубване на българско гражданство;
– установяване, че документът е нередовен;
– отпадане на основанието за тяхното издаване или ползване;
– изтичане на тяхната валидност.

Паспорт се връща в тримесечен срок след изтичане на валидността му. Ако документът не е върнат в срок глобата, която може да бъде наложена на лицето е от 20 до 150 лева.

Какво да предприемем, ако документите ни за самоличност са изгубени или откраднати?
При изгубване, кражба, повреждане или унищожаване на български личен документ сте длъжни в срок до три дни да заявите това пред най-близката служба на Министерство на вътрешните работи или РУ. Там ще попълните декларация по образец, въз основа на която документът ще бъде обявен за невалиден, с цел предотвратяване на злоупотреба с него.

В едномесечен срок следва да предприемете действия за снабдяване с нова лична карта. Ако притежателят сам намери документа си, той е длъжен да се яви в някое от звената “Български документи за самоличност” в ОД на МВР или РУ по постоянен адрес и да го представи. Използването на невалиден документ е нарушение и се санкционира.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Световно злато за Александър Савеков и Преслава Драганова

Published

on

Двамата възпитаници на габровския клуб по спортни танци „Ритмика“ и техните горди треньори – семейство Жекови, станаха първите българи световни шампиони по учебна програма в стандартните танци, съобщи електронното спортно издание sport-gabrovo.com.

Титла беше спечелена на шампионата проведен в град Пиеве Ди Ченто, Болония, Италия. Александър е на 15 години, а Преслава е на 14. Танцуват от 6-годишни, а заедно като танцова двойка са от 2016-та, вече 8 години. През този период имат зад гърба си редица постижения и над 100 състезания в България и чужбина.

Първият им медал като двойка е от 2017-та, когато Александър е на 9 години, а Преслава на 8. Те са десетобойци и това е най- трудният избор в този спорт, но се справят чудесно.

Състезават се в два стила: Латиноамерикански танци – самба, ча-ча-ча, румба, пасо добле и джайв; Стандартни танци- английски валс, танго, виенски валс , слоу фокстрот и куик степ.

Имат множество завоювани отличия за града и страната ни, в т.ч. и в накой от най-големите и престижни състезания в Италия, Румъния, Гърция.

На Световното първенство в Шладминг (Австрия) през миналата година отбелязаха исторически успех за страната ни, като заеха престижното шесто място в категорията до 16 години. От тази година Александър Преслава Драганова са част от националния отбор по спортни танци на България.

Зареди още

Новини

„Приятели на армията“ от ПТГ – Габрово преминаха практическо занятие

Published

on

Учениците от Клуб „Приятели на армията“ към Професионална техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, които са и част от XIV ученически гвардейски отряд, проведоха практическо занятие.

Любезен домакин на заниманието бе 61-ва Стрямска бригада в Казанлък. Там младите гвардейци упражниха своята стрелба в часовете по огнева подготовка.

Боравенето с оръжие е изключителна отговорност, а спомените досега за реални бойни средства остават незаменими.

Зареди още

Новини

Регионален център на социалните предприятия в Габрово

Published

on

В Международния ден на социалната работа ви представяме Регионалния център на социалните предприятия в Габрово.

През 1983 г Международната федерация на социалните работници (IFSW) и Международната асоциация на училищата за социална работа (IASSW) предлагат социалните работници да имат свой професионален празник. За първи път такъв ден е отбелязан през 2007 г., като всеки трети вторник на месец март започва да се отбелязва като Международен ден на социалната работа.

Днешният 19 март габровци посрещат с нова възможност за развитие в сферата на социалната и солидарна икономика. От месец юни 2023 г в Габрово започна работа Регионален център на социалните предприятия към Министерството на труда и социалната политика.

6 такива регионални центъра има в страната, чиято дейност покрива районите на планиране по NUTS 2. За Северен Централен район фокус – точката е в Габрово, а другите пет са в градовете Ловеч, Благоевград, Пловдив, Бургас и Варна.

Позиционирането в нашия град е благодарение усилията на хора, които имат визия в перспектива и разбиране за значимостта на социалната сфера като част от икономиката на региона и страната.

Защо и как Габрово вече е част от административния капацитет на социалната политика на държавата?
Малко предистория. През 2012 г. с решение на Министерски съвет е приета Национална концепция за социална икономика. През месец май 2019 г. влиза в сила Закон за предприятията на социалната и солидарна икономика и Правилник за неговото прилагане. Субекти на закона са кооперациите, юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност и социалните предприятия. Законът има за цел да насърчи развитието на социалната и солидарна икономика като стопански отрасъл със специални правила за подобряване на достъпа до заетост и обучения и създаване на условия за оказване на подкрепа на лицата от уязвими социални групи за социално включване и самостоятелен начин на живот, както и създаване на условия за намаляване на социалното неравенство в обществото.

С него се уреждат обществените отношения, свързани със социалната и солидарна икономика, видовете субекти и мерките за тяхното насърчаване, както и условията и реда за дейността на социалните предприятия. През същата 2019 г. е готов и публичният Регистър на социалните предприятия. Вписването в него позволява на социалните предприятия да се възползват от мерки по различни програми. За регистрация могат да кандидатстват всички заинтересовани, без значение от тяхната юридическа субектност – граждански организации, търговски дружества, кооперации и и др.

При успешна регистрация министерството издава удостоверение и предоставя за безплатно ползване марката „Продукт на социално предприятие“, която идентифицира визуално юридическия субект за принадлежността му към социалната икономика. В продължение на политиката на държавата в областта на социалната икономика е разработен и към настоящия момент се изпълнява проект на Министерството на труда и социалната икономика „Развитие на социалната икономика“.

Създаването на 6-те фокус-точки през 2023 г. е част от него и има за цел да развие регионалния аспект на политиката по социална икономика и възможностите за социално предприемачество, включително чрез европейско и държавно финансиране, както и да се осигури подкрепа за социално включване и самостоятелен начин на живот на хора в неравностойно положение чрез социалната икономика.

Проектът предвижда дейности в подкрепа на дигитализацията на регистрираните социални предприятия, както и мерки за насърчаване на работата в мрежа, изграждане на партньорства, видимост чрез платформа на сайта на министерството, съвместни инициативи, обучения, базари, благотворителни събития.

Позиционирането на Регионалния център в Габрово е безспорно признание за благоприятната работна среда и административен капацитет на града, което допринася за развитието му и повишаването на жизнения стандарт на населението.

Офисът на Регионалния център се намира в центъра на града на ул. „Успех“ 1, ет. 5, а екипът е готов да съдейства на всички заинтересовани страни при преминаването през процеса на регистрация, информация за финансиране и др.

За регистрираните социални предприятия последващите услуги в областта на рекламата, маркетинга и обследването за дигитализация са безплатни. За повече информация можете да следвате страницата на фокус-точката във фейсбук.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица