

Икономика
Все повече хора се доверяват на сайтове за обяви – Базар БГ
В последните години интернет търговията набира все повече скорост и за много хора е лесен и удобен начин да пазаруват. Напоследък все повече хора се доверяват на сайтове за обяви като един от най-предпочитаните е сайтът Bazar.bg. Дали ще купуваме подаръци за коледа, ще потърсим дрехи, козметика или спортни принадлежности, а ако нямаме време да отскочим до магазина, може дори да си напълним виртуалната кошница с хранителни продукти и само след час – два тя да се материализира пред вратата ни. Изобщо интернет ни отваря много нови възможности, дава ни достъп до съвсем нов свят и да се докоснем до неща, които допреди няколко години бяха немислими.
Освен това, пазарувайки през интернет нямаме никакви ограничения за работно време или ден. Седнали пред компютъра може да разглеждаме до безкрай, да сравняваме, да преценим на спокойствие, дали покупката си заслужава. И всичко това, без около нас да се навъртат досадни продавачи, които да ни питат „Харесахте ли нещо?“, „Искате ли да пробвате?“, „Ще го купите ли?“. Друго предимство на онлайн пазаруването е, че няма да се блъскате с всички, които са се втурнали да пазаруват, особено около празниците, няма да се притеснявате, че навън е киша или вали, че няма къде да паркирате или че градският транспорт закъснява. Просто се само вие, компютъра и магазина. И всичко това в комфорта на дома ви или в офиса, а може би и в любимото кафене. Няма значение, изборът е ваш – когато и където си пожелаете!
И ако доскоро към онлайн пазаруването у нас се подхождаше в голяма доза предпазливост и едно наум, пред факта, че българите трудно преодоляват нагласата, че купуването на стоки по интернет не е сигурно и крие много рискове, сега се наблюдава все по – широкото отваряне на потребителите. Старото мислене, че не мога да си купя дреха, защото робувам на принципа „око да види, ръка да пипне“ в традиционните търговски обекти, започва да отшумява и се развенчава.
Изводът, че пазаруването по интернет има повече предимства, отколкото недостатъци, доведе и до все по – голям бум в сайтовете за обяви. Все повече хора се обръщат към тях, за да пазаруват, да купят изгодно употребявани или нови вещи или просто да намерят услуга, от която в момента имат нужда.

Когато купуват стока или услуга през сайт за обяви, потребителите трябва да знаят, че като граждани на Европейския съюз родното ни законодателство е в синхрон с това в Европейския съюз и правата на купувачите са защитени. И един интересен факт, ако пазарувате през интернет сайт, вашите права са по – защитени, отколкото ако го правите във физически магазин.
Освен това, когато поръчате стока през интернет, но по една или друга причина, тя не ви върши работа, може да бъде върната в 7-дневен срок, без да е нужно да давате обяснение защо я връщате. Така, когато си купите, например, дреха, на екран тя изглежда по един начин, но установите, че на вас не ви стои добре, цветът не е това, което сте очаквали или не сте улучили размера, просто попълвате обратна разписка и я изпращате към търговеца. Той от своя страна е длъжен да ви възстанови сумата, която сте платили, ако покупката е направена с карта.
В случай, че не желаете да пазарувате с карта или нямате такава, много магазини предлагат и наложен платеж и т.нар услуга преглед на поръчката. Получавайки стоката, виждате я, решавате дали ви удовлетворява или не и я връщате или плащате.
Когато пазарувате в интернет обаче, важно правило е да го правите само през доверени сайтове. Често ни излиза реклама на сайтове, които се намират в други държави и които ни предлагат стоки на изключително ниски цени или с голямо намаление – от рода на 70%. Разбира се, първоначалната реакция е „О, това е страхотна сделка, взимам го“, а след като поръчате или трябва да чакате месеци, за да я получите, получавате съвсем различен продукт или изобщо не я получавате, но за сметка на това вече сте я платили.
Затова най – добрият съвет е – макар и през интернет, пазарувайте разумно и се доверете на коректните сайтове.
Икономика
МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации


За единадесета поредна година Министерство на труда и социалната политика обявява конкурс за годишната „Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“. В него могат да участват всички физически лица (български граждани) и юридически лица, регистрирани в България.
Основната цел на наградата е да насърчи развитието на социални иновации в подкрепа на социалното предприемачество. Чрез нея ще се постави акцент върху ролята на социалните предприятия и ще се повиши видимостта им. Ще бъдат удостоявани социални предприятия, кооперации, представители на бизнеса и неправителствения сектор, образователни и научни институции и организации, които допринасят за развитието на социалната икономика у нас.
Конкурсът ще се проведе в три категории: „Социални иновации, свързани със заетост“; „Социални иновации, свързани със социално включване“; „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“. Ще бъдат връчени три награди – първа, втора и трета (почетен плакет). Крайният срок за кандидатстване е 17.30 часа на 30.09.2025 г. Предложенията се подават на ел. адрес: si_nagrada@mlsp.government.bg.

Кандидатите представят следните документи на български език: формуляр за кандидатстване (по образец) и декларация (свободен текст), с която се удостоверява оригиналността на идеята. Ако документите съдържат лични данни, в декларацията е необходимо да се добави текст, с който декларатора дава съгласие МТСП да обработва личните му данни. Повече информация относно документите за кандидатстване, текста за съгласие към декларацията, както и контакти с организаторите, вижте на сайта на Министерство на труда и социалната политика, страница „Социална икономика“, в статията „Конкурс за участие в годишна Национална награда за социални иновации (в подкрепа на социалната икономика)“, която се намира на следния линк: https://bit.ly/4mvfKbt.
В случай на последващ отказ от участие в конкурса, организаторът предоставя възможност даденото съгласие да бъде оттеглено, съгласно вътрешните правила за Защита на личните данни.
През 2024 г. по време на същата церемония Женското благотворително дружество „Майчина грижа“ от Габрово получи награда за инициативата „За качествено здраве на село“. Отличието беше в категорията „Социални иновации, свързани с предоставяне на социални продукти и услуги“.
Инициативата на ЖБД „Майчина грижа“, популярна още като „мобилен доктор“, беше осъществена в партньорство с Община Габрово. Тя беше първата такава за страната. Общинският съвет в Габрово отпусна сумата от 35 000 лв. Към инициативата Дружеството привлече и дарители. Организирани бяха профилактични медицински прегледи в малките населени места в община Габрово, където няма здравна служба и няма график за посещение на медицински персонал.
Медицинският екип се състоеше от кардиолог, невролог и две медицински сестри от Диагностично-консултативен център 1 – Габрово. Извършиха се прегледи във 22 кметства и кметски наместничества в община Габрово. Бяха прегледани общо 584 възрастни лица над 65 години, които не са минавали на профилактичен преглед при лични лекари.


Икономика
НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна

Служителите от „Фискален контрол“ на НАП са поставили под наблюдение по-големите борси, тържища и складове в цялата страна. Контролните действия стартираха на 16 септември сутринта и до момента на входа и на изхода на обектите са проврени близо 3500 камиона и микробуса, които превозват стоки с висок фискален риск, като плодове и зеленчуци, месо и др.
Данъчните инспектори изискват документи за произход на стоките, както и отчитат ли се всички реализирани продажби в търговските обекти, спазват ли се задълженията за регистриране и отчитане на продажбите в съответствие с нормативните изисквания. В някои от обектите проверяващите са констатирали нарушения като липса на касов апарат, неотчитане на приходи в реален размер, фактуриране на по-ниски цени от продажните и др.
За времето, в което присъстват в борсите, тържищата и складовете, фискалните инспектори са отчели завишени обороти в сравнение с предходни периоди. С цел да избегнат проверяващите екипи, част от рисковите търговци са изнесли дейността си извън тържищата и борсите. Затова и служителите на НАП контролират и санкционират нелегалната търговия и извън границата на стоковите борси.
„Поставили сме под наблюдение възможно най-много обекти, както в района на борсите, така и извън тях. Целта ни е да се гарантира коректното отчитане на обороти и плащането на дължимите данъци. Правим това и за да защитим търговците, които спазват закона. Резултатите от наблюденията и проверките ще бъдат анализирани, след което ще предприемем необходимите действия, за да предотвратим опитите за избягване на данъчно облагане в борсите, тържищата и складовете“, коментира проверките зам. изпълнителният директор на НАП Евгени Нанков.

Икономика
Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП

Близо 1000 граждани и фирми дадоха своята оценка за контролните действия на Националната агенция за приходите. Над 90% от анкетираните са оценили високо професионализма на служителите и взаимодействието им с участниците в контролното производство. Близо 97% от попълнилите въпросника са заявили, че са получили пълна информация и разяснения за необходими документи и действия в рамките на проверките. Най-честите препоръки към НАП, които дават гражданите и дружествата, са свързани с намаляване на административната тежест, подобряване и адаптиране на контролните подходи. Проучването стартира през юли, като от приходната агенция изпращат линк за попълване на анкетата на дружества и физически лица, чиито проверки и/или ревизии са приключили през първото тримесечие на тази година. То се провежда периодично за всяко тримесечие. За достъп до анкетата не се изисква въвеждането на данни за потребителския профил (акаунт) на анкетирания и негов имейл.
До края на септември ще бъдат изпратени анкети на лицата, чиито контролни действия са приключили през април, май или юни. Целта на проучването е приходната агенция да получи обратна връзка за хода на контролните производства и проявените комуникативни и професионални умения от служителите на НАП.
Резултатите от проучването ще се ползват за подобряване на комуникацията и намаляване на административната тежест в хода на контролните производства, оптимизиране на процеса и повишаване на професионалната компетентност на органите по приходите.
Анкетата е анонимна, съдържа общо 14 въпроса и попълването й отнема не повече от 10 минути.
„Благодарим на лицата, които отделиха от времето си, за да участват в проучването. Очакваме все по-висока активност, като апелираме към дружествата и гражданите да отправят ясно формулирани препоръки, които да ни помогнат да подобрим работата си и да улесним максимално данъкоплатците“, каза Пламен Димитров – директор на дирекция „Контрол“ в НАП.

-
Икономикапреди 7 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници
-
Икономикапреди 4 дни
НАП наблюдава борси, тържища и складове в цялата страна
-
Икономикапреди 4 дни
Близо 1000 граждани и фирми дадоха оценка на контролните действия на НАП
-
Новинипреди 4 дни
9-годишният Иван Екимов спечели шахматен турнир в Стражица
-
Културапреди 3 дни
НМО показа в Ямбол с изложбата „Училищни символи и ритуали“
-
Новинипреди 4 дни
Положиха основния камък на новия параклис кв.“Шенини“ в Габрово
-
Културапреди 3 дни
„Габровски гласчета“ с четири „ДА“ в „България търси талант“
-
Икономикапреди 4 дни
МТСП обяви конкурс за годишната Национална награда за социални иновации