Свържи се с нас

Новини

Как да защитим правата си в ресторанта и да запазим доброто настроение?

Published

on

Времето, прекарано с близки и приятели в заведение, ни носи едни от най-приятните изживявания, които можем да имаме в дългите и топли летни вечери. Приповдигнатото настроение, положителните емоции и желанието да ги запазим могат да притъпят нашата чувствителност към евентуално незачитане на правата ни като потребители.

Ако в менюто липсва грамажът на предлаганите ястия или едва при представянето на сметката стане ясно, че обявената цена е за посоченото количество риба, но в суров вариант, а не след термична обработка, просто трябва да реагираме.

Същото важи и когато сме привлечени от промоции с „тайни условия”, за които разбираме впоследствие и сме лишени от възможността реално да се възползваме от обещаните отстъпки.

Не се налага да правим компромис при възникването на каквито и да било нарушаващи законовите ни права неудачи, тъй като ресторантьорите имат своите задължения, а ние като клиенти – правото по цивилизован начин да изискваме от тях да ги спазват стриктно.

Експертите на Комисията за защита на потребителите обобщиха някои от най-често задаваните от гражданите въпроси по повод посещението на заведения и предлагат кратки отговори на тях.

снимка: КЗП

• Задължително ли е да има менюта?
Всяко заведение е длъжно да има лист- и карт менюта с цените и грамажите на предлаганите храни и напитки. Цените да са в български лева и с включен ДДС, защото начисляването му впоследствие би било нарушение. Менютата се представят при поръчката и заедно със сметката, за да може клиентът да сравни цените и да се увери в коректността на крайната сума.

• Може ли да има различни цени за българи и за чужденци?
Не се допуска дискриминация на клиентите по какъвто и да било признак, включително националност. Възможно е да има дву- и многоезични менюта, както и отделни менюта на различни езици, но цените за съответните храни и напитки задължително трябва да са еднакви за българите и за чужденците.

• Редно ли е заведението да въвежда задължителен процент за сервиз?
Само ако е предварително включен в обявените цени и това е недвусмислено ясно. В противен случай търговецът няма да е изпълнил задължението си за посочването на крайните цени на продуктите.

• Такси от типа „празен стол”, „празна чиния”, „желание на клиента”
Клиентът може да помоли за нещо допълнително или да има специално изискване по отношение на приготвянето или поднасянето на неговата поръчка. Например, подложни чинии или по-силно препичане на пържолата. Ако това ще бъде таксувано, сервитьорът е длъжен да уведоми предварително.

• Какво да направя, ако храната е със съмнително качество?
Непременно подайте сигнал в Българската агенция по безопасност на храните. Запазете и касовата бележка от заведението – в случай на здравословни проблеми и наличието на медицински документи за тях, бихте могли по съдебен ред да претендирате за обезщетение.

• При разреден алкохол – къде да сигнализирам?
Когато имате съмнение относно качеството на спиртните напитки, потърсете Комисията за защита на потребителите. Същевременно най-добре е да прекратите консумацията на въпросния алкохол.

• Към кого да се обърна за лоша хигиена в заведението?
В този случай сезирайте Регионалната здравна инспекция за извършване на проверка и предприемане на необходимите действия, които при определени условия може да включват и затваряне на заведението.

• Допустимо ли е да ми откажат издаването на касов бон?
Ако откажат да Ви издадат платежен документ, информирайте Националната агенция по приходите.

Следвате ли тези съвети, може да отпиете кратка горчива глътка, докато сте в заведението, но ще избегнете неприятния продължителен вкус на пълна чаша с разочарование, когато се завърнете в къщи и се замислите за всички направени компромиси в името на това вечерта в ресторанта да премине без излишни разправии.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

Мач за историята: „Янтра“ приема „Локо“ на осветление!

Published

on

„Янтра“ ще приеме състава на Локомотив (Горна Оряховица) в исторически вечерен мач на осветление, това стана ясно от оповестената програма за 12-я кръг на първенството във Втора професионална лига.

Първият мач на изкуствена светлина на стадион „Христо Ботев“ ще се проведе 18 октомври (събота) от 20.15 часа и ще бъде предаван пряко по „Диема спорт“, това стана ясно след оповестената от СТК програма за 12-я кръг на първенството.

Фирма „ВЕМАТ“ – изпълнител на проекта за поставяне на осветление на габровския стадион – вече приключва с дейностите, доставен е и дизел-генераторът, който ще може да възстанови захранването при евентуално прекъсване на тока.

Вчера вечерта лаборатория измери и точните нива на осветеност на терена. Любопитен факт е, че първият организиран мач в историята на габровския футбол е срещу състава на Горна Оряховица, изигран на 21 септември 1919 година.

106 години и 27 дни по-късно срещу същия съперник представителния тим на Габрово ще изиграе нов паметен мач – първият на осветление на стадион „Христо Ботев“.

Зареди още

Новини

Джудо клуб „Габрово“ с отборна титла от турнира в Панагюрище

Published

on

В края на месец септември в зала „Арена Асарел“ в Панагюрище се проведе открит турнир по джудо за деца, част от програмата „Децата и спортният клуб“ – 2025, организиран от Обединен спортен клуб – Панагюрище.

Джудо клуб „Габрово“ записа блестящо участие и спечели отборната титла, след като неговите състезатели завоюваха редица призови места.

Зоя Самотрясова стана шампионка в категория до 32 кг, а Даяна Нестерова триумфира при 40 кг. При по-големите Атанас Рачев (50 кг) и Виктор Рачев (55 кг) също завоюваха злато, докато Александра Нестерова грабна първото място при 44 кг. Сребърни медали извоюваха Еди Диванов (73 кг), Йосиф Стефанов (60 кг) и Йоан Шанов (66 кг), а Борис Терзиев зае пето място в категория +60 кг.

Отличното представяне на габровските джудисти не само донесе купата за най-силен отбор. Успехът за пореден път показа високото ниво на работа и подготовка от треньорите Георги Колев и Пламен Ангелов, дух и амбиция на младите таланти, които с резултатите си продължават да пишат спортната история на града.

Зареди още

Новини

РЗОК разяснява здравните права на хората в информационни срещи

Published

on

Експерти на Районната здравноосигурителна каса /РЗОК/ в Габрово в Международния ден на възрастните хора проведоха първата от поредица информационни срещи с граждани на областта за разясняване на техните здравни права.

Присъстващите 42-ма потребители в „Център за социална рехабилитация и интеграция“ в Габрово, ръководен от Съюза на слепите в България, научиха повече за процедурите за заявяване и получаване на помощни средства за хора с увреждания, правата и задълженията си при ползване на медицинска и дентална помощ, подготовката за явяване пред ТЕЛК.

Специално внимание беше отделено на достъпа до личната здравна информация чрез мобилното приложение Е-здраве и ползата от този достъп. Хората имаха възможност да зададат своите въпроси и да получат изчерпателни експертни отговори.

Срещите са част от националната информационна кампания на Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ – „НЗОК за теб“, която стартира през юни 2024 г. и непрекъснато се разширява. Инициативата си поставя задача да приближи институцията до хората като отиде на място при тях, за да им разясни техните здравни права и всичко, което ги вълнува като здравноосигурени пациенти.

В специалния фокус на кампанията са хора от уязвими групи, потребителите на социални услуги, възрастните хора, учениците, на които предстои завършване. Експертите на РЗОК Габрово ще се срещнат до края на годината с гражданите и в други населени места на областта, като се предвижда тези срещи да станат регулярни дори и извън рамките на настоящата инициатива.

От институцията посочват, че целта е да засилят директните си контакти с хората, доказвайки на практика своята ангажираност с техните нужди и проблеми.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица