Свържи се с нас

Новини

Как да защитим правата си в ресторанта и да запазим доброто настроение?

Published

on

Времето, прекарано с близки и приятели в заведение, ни носи едни от най-приятните изживявания, които можем да имаме в дългите и топли летни вечери. Приповдигнатото настроение, положителните емоции и желанието да ги запазим могат да притъпят нашата чувствителност към евентуално незачитане на правата ни като потребители.

Ако в менюто липсва грамажът на предлаганите ястия или едва при представянето на сметката стане ясно, че обявената цена е за посоченото количество риба, но в суров вариант, а не след термична обработка, просто трябва да реагираме.

Същото важи и когато сме привлечени от промоции с „тайни условия”, за които разбираме впоследствие и сме лишени от възможността реално да се възползваме от обещаните отстъпки.

Не се налага да правим компромис при възникването на каквито и да било нарушаващи законовите ни права неудачи, тъй като ресторантьорите имат своите задължения, а ние като клиенти – правото по цивилизован начин да изискваме от тях да ги спазват стриктно.

Експертите на Комисията за защита на потребителите обобщиха някои от най-често задаваните от гражданите въпроси по повод посещението на заведения и предлагат кратки отговори на тях.

снимка: КЗП

• Задължително ли е да има менюта?
Всяко заведение е длъжно да има лист- и карт менюта с цените и грамажите на предлаганите храни и напитки. Цените да са в български лева и с включен ДДС, защото начисляването му впоследствие би било нарушение. Менютата се представят при поръчката и заедно със сметката, за да може клиентът да сравни цените и да се увери в коректността на крайната сума.

• Може ли да има различни цени за българи и за чужденци?
Не се допуска дискриминация на клиентите по какъвто и да било признак, включително националност. Възможно е да има дву- и многоезични менюта, както и отделни менюта на различни езици, но цените за съответните храни и напитки задължително трябва да са еднакви за българите и за чужденците.

• Редно ли е заведението да въвежда задължителен процент за сервиз?
Само ако е предварително включен в обявените цени и това е недвусмислено ясно. В противен случай търговецът няма да е изпълнил задължението си за посочването на крайните цени на продуктите.

• Такси от типа „празен стол”, „празна чиния”, „желание на клиента”
Клиентът може да помоли за нещо допълнително или да има специално изискване по отношение на приготвянето или поднасянето на неговата поръчка. Например, подложни чинии или по-силно препичане на пържолата. Ако това ще бъде таксувано, сервитьорът е длъжен да уведоми предварително.

• Какво да направя, ако храната е със съмнително качество?
Непременно подайте сигнал в Българската агенция по безопасност на храните. Запазете и касовата бележка от заведението – в случай на здравословни проблеми и наличието на медицински документи за тях, бихте могли по съдебен ред да претендирате за обезщетение.

• При разреден алкохол – къде да сигнализирам?
Когато имате съмнение относно качеството на спиртните напитки, потърсете Комисията за защита на потребителите. Същевременно най-добре е да прекратите консумацията на въпросния алкохол.

• Към кого да се обърна за лоша хигиена в заведението?
В този случай сезирайте Регионалната здравна инспекция за извършване на проверка и предприемане на необходимите действия, които при определени условия може да включват и затваряне на заведението.

• Допустимо ли е да ми откажат издаването на касов бон?
Ако откажат да Ви издадат платежен документ, информирайте Националната агенция по приходите.

Следвате ли тези съвети, може да отпиете кратка горчива глътка, докато сте в заведението, но ще избегнете неприятния продължителен вкус на пълна чаша с разочарование, когато се завърнете в къщи и се замислите за всички направени компромиси в името на това вечерта в ресторанта да премине без излишни разправии.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Новини

ПГТ – Габрово представи България на международен панаир в Сърбия

Published

on

Ученици и учители представиха ПГТ „Пенчо Семов“ – Габрово в XII Международен панаир „Хляб и сирене“ в Пирот, Република Сърбия. Поканата на партньорското училище Млекарска школа „Д-р Обрен Пежич“ стана традиция, тъй като събитието се провежда ежегодно, с идеята за популяризиране на традиционни хлебни и млечни изделия от региона.

Нашите участници Ивета Трифонова и Никол Василева от 10-ти клас, Яница Станева и Виктория Ковачева от 12-ти клас, с ръководители Венцислав Станев и инж. Симона Касамакова – Пенева, демонстрираха високи професионални умения при приготвянето и представянето на хлебни изделия, като спечелиха трето място в класирането от общо 18 училища.

По време на събитието ученици и учители обмениха опит с колеги от други държави, запознаха се с добри практики в хранително – вкусовата промишленост и представиха достойно българските традиции.

В програмата бяха включени още посещения на културни и исторически забележителности, както и срещи с домакините. Участието на ПГТ „Пенчо Семов“ за пореден път показва високото ниво на професионална подготовка на учениците.

Зареди още

Новини

Зарибиха с шарани язовир „Александър Стамболийски“

Published

on

Екипи на ИАРА сектор Велико Търново и риболовни сдружения издаващи билети за любителски риболов на територията на Велико Търново и Габрово, извършиха зарибяване на язовирите „Йовковци“ и „Александър Стамболийски“.

Във водите на двата водоема бяха пуснати близо 5000 броя шаранчета, със средно тегло – 150-200 грама. Зарибени бяха още река Росица при Севлиево и Бяла Черква, р. Янтра при с.Раданово, Долна Оряховица, Първомайци, както и Стара река с близо 1 200 броя рибки от вида „шаран“, със средно тегло от 0.150 г. до 2 килограма.

Предстои още зарибяване и засилен контрол по тези места, посочват още от ИАРА.

Зареди още

Култура

Регионалната библиотека с подарък към четящите хора в Габрово

Published

on

По повод Националния ден на четенето Регионална библиотека „Априлов-Палаузов” прави подарък на четящите хора в Габрово – безплатна регистрация за библиотечни услуги на 21 ноември (петък) 2025 година.

От възможността да се регистрират могат да се възползват малки и големи габровци, които не притежават читателска карта, както и онези читатели, чиято регистрация е изтекла преди 21 ноември 2025 година.

Потребители със задължение към библиотеката (заявка за книги, глоба), което не надвишава 2.00 лв. също ще могат да си направят нова регистрация за библиотечни услуги.

При записването трябва да бъдат представени документи за самоличност за пълнолетните граждани, а за децата и учениците – ученическа карта и/или лична карта на родител/настойник и попълнена декларация съгласно Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент от 27 април 2016 г. и Закона за защита на личните данни.

Издаването на картите се извършва на гише „Регистрация и информация“ в централната сграда на библиотеката от 9.00 до 18.30 ч. на 21 ноември 2025 г. Читателски карти на деца и тийнейджъри до 14 години – в Детски отдел, който се намира в сградата на Народно читалище „Априлов – Палаузов” (Театъра) от 9.00 до 17.30 ч. на 21 ноември 2025 година.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица