Свържи се с нас

Култура

Препълнен салон за премиерата на „Свекърва“ на Петринел Гочев

Published

on


Очаквано най-новата постановка на режисьора Петринел Гочев, с трупата на Габровския театър, предизвика фурор. Официалната премиера на „Свекърва“ се състоя на 25 юни на сцената на театъра и обра овациите на публиката в изпълнения до краен предел салон. Дни преди премиерата билетите бяха разпродадени, а желаещите да видят постановката бяха насочвани за следващите ѝ представяния.


Аплодисменти по време на спектакъла и след спектакъла, смях в залата, възторжени поздравления от зрители и колеги от театралната общност, разговор и среща с екипа на постановката след премиерата. Гости на събитието бяха преподавателят Георги Новаков от Театрален колеж „Любен Гройс“, който е един от основателите и дългогодишен изпълнителен директор на Фондация „А`Аскеер“, драматургът Мирела Иванова и артистите от трупата на Народен театър „Иван Вазов“ Гергана Змийчарова и Ева Данаилова, дългогодишният журналист от програма „Христо Ботев“ на БНР Паулина Новакова, представители на местни и национални медии. Интересът към постановката възвърна позабравена театрална традиция – екипи на други театри да гостуват на премиери. Сред официалните гости бяха директорът Биляна Петрова и част от актьорите на Драматичен театър Ловеч, както и Тодор Боянов – директор на Общински драматичен театър „Апостол Карамитев“ – Димитровград.


Режисьорът Петринел Гочев представи нов прочит на класическата комедия на Антон Страшимиров. Без да излиза идейно от текста, той умело вплита изразни средства, характерни повече за кинематографията. Похват, който беше уловен от зрителите и споделен в отзивите им след събитието. Публиката съпреживя правене на театър на високо професионално равнище. Майсторска актьорска игра, която допринася действието на сцената да се развива динамично и с лекота, без да дава и намек за отработените до най-малка подробност движения, мимики, реплики и отигравания.


Ролята на свекървата Костанда изиграва Надежда Петкова, която работи с Петринел Гочев от 2013 г. насам. В неговия спектакъл „Ромео и Жулиета“ тя игра Дойката, което ѝ донесе номинация за „Икар“ през 2014 г. за поддържаща женска роля. Друг познат на публиката актьор – Димо Димов, пресъздава образа на Баба Неделя. Подобно решение зрителите срещат и в друг спектакъл на режисьора – „За Първото българско царство: Отшелника“, където той повери на мъже-актьори да представят някои от женските персонажи. Съвместната работа на Петринел Гочев с актьорите Надежда Петкова и Димо Димов натрупа завиден шестгодишен опит и може да бъде проследена в четири негови постановки: „Ромео и Жулиета“, 2013 г., „Жана д’Арк“, „За Първото българско царство: Отшелника“, 2018 г. и „Свекърва“, 2019 г.


Актьорът Стоян Руменин пресъздава образа на Велчо-Свилен – син на Костанда. Като негова съпруга – Дечка, играе Велислава Маринкова. Живко Гущеров влиза в ролята на Павел Кереков – брат на Дечка, а Госпожа Керекова е пресъздадена от Тони Христова. Адриана Димова играе Дафинка – дъщеря на Баба Неделя, а Ангел Калев се превъплащава в образите на Поручик Дойчинов и Доктора. Гинка Дичева освен като помощник-режисьор на спектакъла, се изевява на сцената в ролята на Слугинята. Голяма част от актьорския състав също влиза в екипа на предишното представление на Петринел Гочев „За Първото българско царство: Отшелника“. Актьорският тандем Адриана Димова и Ангел Калев, е познат на публиката от друг нашумял спектакъл на ДТ „Рачо Стоянов“ – „Истината или се осмеляваш“ на младия, талантлив режисьор Васил Дуев, който е и много успешен актьор на софийската театрална сцена.


Съвсем различна сценографска визия представя младата художничка Даниела Николчова. Тя е и автор на костюмите в „Свекърва“. Зрителите ще останат очаровани от изчистения и многофункционален декор, който невидимо подсилва действието и посланията на актьорите. Въздействаща и смислодопълваща е музиката в габровската постановка на „Свекърва“. Нейн автор е композиторът Ян Руменин, който също е писал музиката за други два спектакъла на режисьора: „Жана д’Арк“ и „За Първото българско царство: Отшелника“.


Фотограф на представлението е Росина Пенчева, която работи с Петринел Гочев от 2013 г. и е заснела всички негови постановки с Габровския театър. Тя дебютира като театрален фотограф в неговата „Ромео и Жулиета“.


В най-новия му спектакъл „Свекърва“ за първи път участва хореографът Светлана Цвяткова, която с работата си връща публиката във времето на валса и тангото.


Следващото представление на „Свекърва“ на габровска сцена е на 1 юли. Предстои представянето му във Велинград на 25 юли, а през есента – в София, Пловдив, Варна и Бургас.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Култура

Регионалната библиотека с подарък към четящите хора в Габрово

Published

on

По повод Националния ден на четенето Регионална библиотека „Априлов-Палаузов” прави подарък на четящите хора в Габрово – безплатна регистрация за библиотечни услуги на 21 ноември (петък) 2025 година.

От възможността да се регистрират могат да се възползват малки и големи габровци, които не притежават читателска карта, както и онези читатели, чиято регистрация е изтекла преди 21 ноември 2025 година.

Потребители със задължение към библиотеката (заявка за книги, глоба), което не надвишава 2.00 лв. също ще могат да си направят нова регистрация за библиотечни услуги.

При записването трябва да бъдат представени документи за самоличност за пълнолетните граждани, а за децата и учениците – ученическа карта и/или лична карта на родител/настойник и попълнена декларация съгласно Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент от 27 април 2016 г. и Закона за защита на личните данни.

Издаването на картите се извършва на гише „Регистрация и информация“ в централната сграда на библиотеката от 9.00 до 18.30 ч. на 21 ноември 2025 г. Читателски карти на деца и тийнейджъри до 14 години – в Детски отдел, който се намира в сградата на Народно читалище „Априлов – Палаузов” (Театъра) от 9.00 до 17.30 ч. на 21 ноември 2025 година.

Зареди още

Култура

РЕМО „Етър“ представи България на престижен форум в Словения

Published

on

Словенската столица Любляна се превърна в средище на идеи, иновации и вдъхновение. Там се проведе колоквиумът „Интерактивни изложби и дигитално куриране на нематериално културно наследство в музеите“, организиран от Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа (София) и фондация „Форум за славянски култури“.

Събитието събра представители на музеи и културни институции от Сърбия, Словения, Хърватия, Гърция, Албания, Босна и Херцеговина, България и Република Северна Македония – хора, обединени от общата мисия да съхраняват духа на миналото чрез средствата на бъдещето. Модератор на събитието бе д-р Мирена Станева – експерт в Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО.

„Във времето на дигитална трансформация, нашата отговорност е не само да съхраняваме нематериалното културно наследство, но и да го превърнем в живо преживяване, достъпно, ангажиращо и свързано с общностите, които го създават. В този процес музеите надскачат традиционната си роля и от пазители на артефакти се превръщат в пространства за диалог и социализация, където нематериалното културно наследство може да бъде разказано и съприживяно.“, коментира д-р Ирена Тодорова – изпълнителен директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО, която заедно с д- р Андрея Рихтер, директор на Фондация фондация „Форум за славянски култури“, откри събитието.

Сред впечатляващите презентации бе тази на Регионален етнографски музей на открито „Етър“, подготвена от директора проф. д-р Светла Димитрова и Тихомир Църов, главен експерт „Връзки с обществеността“, който я представи пред международната аудитория.

Презентацията предизвика жив интерес сред участниците, които задаваха въпроси и споделяха впечатления от показания културен продукт. „Бих определил музей „Етър“ като добре представящ се по отношение на използването на съвременни технологии. В последната част от презентацията представих проекта „Дигитални близнаци“, който бе приет съвсем естествено на фона на останалите традиционни форми на представяне на нематериалното културно наследство“, сподели след събитието Тихомир Църов.

Когато занаятите оживяват чрез екрана Примерите, показани по време на колоквиума, доказаха, че новите технологии вече са неразделна част от културното представяне. Все по-често музеите използват виртуална реалност (VR), допълнена реалност (AR), 3D моделиране и сканиране, интерактивни екрани, холограми и онлайн виртуални турове.

Тези средства не само съхраняват знанието, но и го правят достъпно, емоционално и преживяемо – за хора от всички възрасти и точки на света.

Партньорството между фондация „Форум за славянски култури“ и Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа започва през 2024 г. – с церемонията по връчването на наградите „Жива“, която се проведе именно в музей „Етър“ в Габрово.

Тазгодишният колоквиум в Любляна надгради това сътрудничество, като предостави пространство за обмен на знания между музейни специалисти, дигитални куратори и експерти по нематериално културно наследство. Програмата акцентира върху интерактивните изложби, дигиталното разказване на истории и използването на изкуствен интелект, добавена и виртуална реалност в музейната практика.

Събитието имаше една ясна мисия – да насърчи обмена на опит и добри практики между културните институции в славянския и Югоизточноевропейския регион, като изследва как музеите съчетават традицията и иновацията в дигиталната епоха. В Любляна този диалог оживя – между държави, между поколения и между светове, в които занаятите от миналото срещат технологиите на бъдещето.

Зареди още

Култура

Историята на Петър Бавулов и неговото музикално наследство

Published

on

Петър Христов Бавулов, роден на 15 ноември 1875 г. в с. Етър, днес квартал на Габрово, е едно от имената, оставили трайна следа в музикалната история на региона. Неговата кариера като музикант и ръководител на духова музика не само обогатява местната култура, но и вдухновява поколения музиканти и любители на музиката. В ранните си години Петър Бавулов работи като чаркаджия в родното си село, като изработва гайтани, но в края на 1883 г. по съвет на своя приятел Атанас Станчев започва музикалното си обучение.

В своята автобиография той разказва: „Като поотраснах работих по чаркове, където се плете гайтан за селски дрехи като чирак 2 години и като калфа 2-3 години. По внушение на едно по-възрастно момче от мен със 2-3 години, което работеше в един магазин (колониален) в гр. Казанлък на име Атанас Станчев ме посъветва да постъпя доброволец-ученик в музиката на 23 Шипченски полк и че капелмайсторът пазарувал от техния магазин и щял лесно да ме приеме и че съм щял там да науча хубав занаят и ще се наредя по-добре в живота. Тоя съвет ме доста сериозно запали и с големи молби на баща си и майка си, която беше много против, понеже ще дам задължително за 4 години служба, такъв бе реда, който иска да учи музика, и след доста молби и сръдни се сдобих с родителско разрешително от баща ми и майка ми, заверено от Общинското управление. Това трябваше понеже бях малолетен.

Снимка на Петър Бавулов, б.д.

Вземам разрешителното в джоб и хайде в Казанлък. Приятеля ми нареди среща с капелмайстора, който ми прегледа зъбите, че са здрави и се съгласи да ме приеме и след един малък медицински преглед от полковия лекар въпроса за приемането ми се разреши. След това давам задължително, че ще служа 4 години и на 28 ян. 1894 г. излезе заповед от полка, в която беше вписано и мойто приемане като музикантски ученик в музиката на 23 Шипченски полк. ”

Обучението му се ръководи от Михаил Копчалиев – известен музикант и педагог. Бързо овладява флигорната и започва да свири цели маршове, което го поставя на пътя на музиката за цял живот.

-Сникна на Петър Бавулов и Н. Харалампов, 1895 г. (Бавулов – седнал)

„По време на службата си през отпуск, се запознах с музикантите от Габрово и един от тях Бай Коста Шопа, който притежаваше повече репертора на музиката ме замоли да напиша по-хубавите маршове, които свирим в полка, също и музикални пиеси, за да си обогатят репертоара и аз посотянно пишех и изпращах ноти на музиката в Габрово. Тогава ръководител на музиката беше Васил Петков, тъй наричания от всички в града Бай Васил, който освен като ръководител на музиката, се занимаваше с предаване на уроци по цигулка, китара, мандолина и др. струнни инструменти. Така да се каже той е според мен основоположникът на струнните инструменти и малки оркестри в Габрово.”

След успешното завършване на военната си служба през 1898 г., Бавулов се завръща в Габрово, където започва работа като бас флигорнист в Габровската духова музика, ръководена от Васил Петков. През 1905 г. е избран за ръководител на състава, като веднага започва да разширява репертоара и да внася нови произведения и инструменти от Чехия. Стремежът му да обогати музикалния живот на Габрово е ясно изразен в усилията му за развитие на местната музикална сцена.

„Мечтаех да създам една доста сериозна музика минимум от 15 човека, за да дам на Габрово макар и малка музикална култура.”

Снимка на Петър Бавулов, б.д.

През 1914 г., когато Габровската духова музика временно спира своята дейност, Бавулов не спира да свири. Той се включва в оркестъра на местното казино и изявява таланта си не само като музикант, но и като виолончелист и тромбонист.

Когато Първата световна война го отвежда в Русе, той постъпва във Втори Искърски полк като баритонист, но след края на конфликта се връща в Габрово и възобновява своята роля като ръководител на музиката в града. Талантът и страстта му към музиката не само го правят известен, но и създават основата за трайно присъствие на духовата музика в културния живот на Габрово. Участвал е в концерти, свирил е с ученически оркестър, както и с музикални състави в региона, оставяйки своето наследство в музикалната история на града.

Петър Христов Бавулов почива на 30 януари 1969 г. в Габрово, но неговото име и принос в музикалната култура на България продължават да живеят. Неговият живот и работа са пример за отдаденост на изкуството и стремеж към обогатяване на културната идентичност на местната общност.

Представените документи се съхраняват в Държавен архив – Габрово и са достъпни за потребителите на архивна информация.

Изготвил:
Стефка Вуцова, главен експерт в Държавен архив – Габрово.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица