Свържи се с нас

Икономика

НАП – Габрово отчете успешна година и ръст в събираемостта

директорът на Приходната агенция в Габрово Драгомир Кунев Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

2018 година е годината с успешни резултати в Национална агенция за приходите и е категоричен успех за екипа на Агенцията в Габрово. За отминалата данъчна година, за старта на данъчна кампания 2019, акцентите в нея, новите моменти, приоритетите в кампания, сроковете и актуалните въпроси разговаряме с Драгомир Кунев, директор на НАП – Габрово. 

– Отмина още една данъчна година. С какво се различава тя от предходните?

– Националната агенция за приходите отбеляза още една успешна година. 2018 година приключи с ръст от над 9% спрямо миналата година в национален мащаб и с ръст от над 11%, или 9 млн. повече внесени данъчни и осигурителни вноски спрямо 2017 година за офиса в Габрово. Благодарение на екипната работа и ясната ни стратегия отчитаме осезаема промяна в спазване на данъчното и осигурително законодателство и като резултат – подобряване на доброволното деклариране и плащане. Убедени сме, че не броят на актовете и наказателните постановления са единствената ни цел, а поведението на данъкоплатците, съобразено със Закона. Това е основният смислен подход за подобряване резултатите на Агенцията. И главният фокус е нашето мислене, мисленето на нашите екипи, защото ние сме хората, които можем да променим това поведение. Доказваме ежедневно, че можем успешно да сме партньори на добросъвестните, но и наказващ орган спрямо системните нарушители.

 – Господин Кунев изтече почти месец от старта на данъчна кампания 2019г. Какъв е вашият коментар за тазгодишната кампания?

– Тази година данъчната кампания стартира на 10 януари и ще продължи до 30 април. Все повече декларации се подават по интернет, което спестява време и средства. За тази цел не е необходим електронен подпис, а само персонален идентификационен код /ПИК/, който се издава безплатно и за броени минути. Над 26 000 души от Габровска област вече имат такъв код и използват възможностите, които предоставя. Една от тях е, че могат да следят във всеки момент дали работодателят коректно внася осигуровки, да правят справка по трудовия си договор, както и за членство в пенсионен фонд. До този момент са подадени 463 декларации. От тях на хартиен носител са 96, по интернет 369 бр. и по пощата 1 бр. Крайният срок за подаването на данъчните декларации е 30 април.

 – Кои са основните ви приоритети до края на кампанията?

-Приоритет както винаги е отношението към нашите клиенти, качествено обслужване и улесняване на клиентите при спазване на законовите задължения. Това е основен и постоянен приоритет на нашата организация, който е ключов и за насърчаване на доброволното спазване от страна на гражданите и бизнеса. Един от постоянните ангажименти на Агенцията е целенасочената комуникация и разяснителните кампании към отделни целеви групи клиенти.

Бихте ли ни осведомили за някой нови моменти в тазгодишната кампания?

– За първи път тази година данъчното облекчение за деца ще може да се използва сумарно и от двамата родители. Искам да уточня, че възможността двамата родители да използват данъчното облекчение за дете е, ако при нито един от тях доходът не е достатъчен, за да може да се приспадне цялата сума от данъчната основа. Тогава оставащата част е на другия родител. За едно дете може да се използва 200 лева намаляване на данъчната основа, което фактически прави 20 лева по-малко данък. Остават отстъпките за покупка на жилище от млади семейства, за деца с увреждания, за дарения, за безкасови плащания и др. Условието за ползване на всички бонуси е лицето да няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

Увеличава се месечната здравна вноска на лицата, които се осигуряват за своя сметка. Тя става 22,40лв. на месец. Миналата година сумата беше 20,40 лв. Това е в резултат на увеличението на минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица за 2019г., определен в размер на 560лв.

Тук е мястото да споменем, че годишната данъчна декларация на самоосигуряващите се лица ще се подава само по електронен път – това задължение се отнася за декларации, задължението за подаване на които възниква след 31.12.2019г. Минимален месечен размер на осигурителния доход за тази година е 560 (510 през 2018 г.) лв., Минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители за 2019 – 400 (350 лв. през 2018 г.) лв., Максимален месечен размер на осигурителния доход 3000 (2600 през 2018 г.) лв.

Променя се реда на облагането на паричните и предметни награди (които не са хазартни) – от по общия ред към облагане с окончателен данък, събиран при източника. Необлагаеми са наградите, които се дават във вид на допълнителна игра или предметна печалба, които са на стойност до 30 лв.

Уверено мога да кажа, че се отчита тенденция за намаляване на хората, които не подават данъчни декларации или пък ги подават с непълни данни. Глобата за неподадена в срок декларация е до 500 лева. Освен електронно формулярите могат да се подадат в офисите на НАП или чрез „Български пощи“.

Заплащането на данъците и осигурителните вноски става само по банков път, с пощенски запис за плащане към бюджета или по Интернет. Без такси е плащането на данъци и осигурителни вноски с банкова карта по интернет от страницата на НАП, както и чрез ПОС-терминалите в офисите на Агенцията. За улеснение на нашите клиенти в офиса на НАП е разкрито банково гише, което обслужва клиентите на администрацията. Заплащането на данък върху доходите от физическо лице на банково гише в офис на НАП е безплатно. Заплащането на данъците и осигурителни вноски може да стане и в последния ден, стига средствата да постъпят по сметки на Агенцията до края на следващия работен ден.

Още веднъж искам да напомня че, ако подадат декларациите си по електронен път до 31 януари 2019 г., физическите лица могат да ползват 5% отстъпка върху данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, но не повече от 500 лв. Допълнително условие за ползване на отстъпката е гражданите да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения, както и да внесат целия размер на данъка за довнасяне до 31 януари 2019 г.

Годишната декларация за облагане на доходите с баркод вече е публикувана на интернет страницата на НАП – www.nap.bg. Формулярът с баркод изчислява автоматично дължимия данък след попълване на информация за получените доходи, внесените осигурителни вноски, ползваните облекчения. Електронната декларация трябва да се изтегли на компютър от интернет страницата на Агенцията – www.nap.bg и да се попълни „офлайн“. Подаването на декларация с баркод гарантира на клиентите на администрацията, че няма да допуснат технически грешки, тъй като дължимият данък се изчислява автоматично след попълване на приложенията за различните видове доход.

Изпращането на декларация с баркод предполага и по-бързо възстановяване на надвнесен данък. Това е така, защото не се налага допълнителното обработване и попълване на данните от тези декларации ръчно, тъй като информацията директно се прехвърля от формуляра след сканирането на баркода. Подаването на декларацията с баркод става чрез изпращане по пощата или на място в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер. Декларацията може да се подаде и лично в офис на НАП.

Срокът за подаване на годишните данъчни декларации за облагане на доходите изтича на 30 април 2019 г., като в същия срок трябва да бъде заплатен и дължимият данък за довнасяне.

Отново да кажем по-важните срокове в кампанията:
30 април – декларация за облагане на доходите и плащане на дължимия данък за довнасяне;
31 януари – 5% отстъпка за данъка за довнасяте по декларацията за доходите, но не повече от 500 лв., ако е подадена по електронен път декларацията, платен е данъкът и няма задължения;
1 април (31 март е неделя) – срок за фирмите за подаване на декларацията за облагане с корпоративни данъци; Декларациите се подават само по електронен път, с електронен подпис. И тази година фирмите ще могат да подават годишните си отчети за дейността на едно място – или в НАП или в териториалните бюра на НСИ.

Повече информация за декларирането и плащането на данъци и осигуровки има на сайта на НАП www.nap.bg. Телефонни консултации се правят на цената на градски разговор в кол центъра на приходната агенция. Номерът е 0700 18 700.

– Господин Кунев много актуален е въпросът за промяната на софтуера на касовите апарати. Бихте ли дали някой пояснения в тази връзка?

– Както вече повечето търговци са разбрали от 1.04.2019г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същ обект, без софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2016г. Въвежда се изискването софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Трябва да отбележа също, че има нови изисквания и към касовите апарати. Всяка касова бележка при отпечатване трябва да има QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Забранява се издаването на т.нар. „служебни бележки“. И само едно уточнение: от 01.04.2019г. търговците, регистрирани по ДДС, са задължени да извършат тези промени, а за фирмите без ДДС – срокът е до края на юни.

– Не е ли много кратък срокът търговците да извършат тези промени?

– Срокът е разумен. Разбира се всеки търговец трябва сам да прецени и своевременно да се свърже с производителя на софтуера и да провери дали той може да бъде доработен, съобразно новите правила. От своя страна производителят е длъжен да уведоми съответния търговец, че софтуерът му отговаря на всички изисквания на наредба Н-18/2016г. Търговците, регистрирани по ДДС, ползващи софтуер за управление на продажбите, са длъжни да подадат в НАП информация за ползвания от тях софтуер и данни за неговия производител. Това става бързо и лесно по електронен път, с електронен подпис в сайта на приходната агенция.

 – Какво бихте казали още на вашите клиенти?

– Използвам повода да благодаря на всички служители от офис Габрово за професионализма, търпението и постоянството, които ежедневно влагат в работата си. Убеден съм, че екипът на НАП в Габрово е изпълнен с решимост да продължи по най-добрия начин да преодолява предизвикателствата, да доказва, че е способен да генерира нови идеи, защото има мотивацията за успех и развитие.

На всички наши клиенти пожелавам здраве, успехи и вдъхновение през новата 2019 година. Пожелавам им спорна и успешна година и апелирам към тях да се възползват максимално от нашите електронни услуги, защото така е по-бързо, по-лесно и безпроблемно.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

1 Comment

1 Comment

  1. ВиллаДебилла

    28.01.2019 at 19:26

    От ОПГ ГЕРП винаги сме имали добра събираемост на рекета, тоест на данъците.
    Който не плати доброволно, пращаме Наглите на Цв.Цв. и ББ. с бухалките и веднага събираме два милиарда за хамериканските ни господари за хартиени самальотчета.

    Нал’ тъй, Мистър Кратунко???

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Икономика

НАП към студентите в чужбина: Проверихте ли здравноосигурителния си статус?

От офиса на НАП в Габрово напомнят на студентите от областта, следващи редовно обучение в чужбина, че е необходимо да представят в офиса на НАП удостоверение или служебна бележка, подпечатани с мокър печат и подписани от служебно лице от съответния университет.

Ако документът е генериран по електронен път, трябва задължително да съдържа отпечатан текст, че важи без подпис и печат. Документът, който трябва да се представи, съдържа имената на студента, периода, в който той е учил там (само за изминали семестри или години, но не и за предстоящи от обучението му) и дата на издаване.

снимка: gq-magazine.co.uk

Удостоверението или служебната бележка трябва да са преведени на български език от лицензиран преводач.

Документът се подава в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11, за да се изчистят задълженията за месеците, през които студентът не е здравноосигурен в България.

Подаването на удостоверението може да се извърши и от родител, без за това да се изисква нотариално заверено пълномощно.

Всеки може да провери здравноосигурителния си статус в офиса на НАП в Габрово в центъра на града, а така също и на телефон 0700 18 700 на цената на градски разговор за съответния оператор.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Информационен ден за „Развитие на информационни клъстери“ в Габрово

На 21 август, сряда, в Ритуалната зала на Община Габрово, от 10.00 до 12.00 часа ще се проведе информационен ден за бизнеса, насочен за представяне на процедура „Развитие на иновационни клъстери“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.

Събитието е част от информационна кампания в периода от 20 август до 11 септември само в градовете Варна, Габрово, Пловдив и София. В нашия град то се организира от Областен информационен център – Габрово и Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” в Министерство на икономиката

снимка: Община Габрово

Целта на процедурата е да предостави подкрепа за внедряване на иновативен продукт/процес или услуга от клъстери чрез съвместно използване на съоръжения, обмен на познания и опит, ефективен принос за трансфера на знания, изграждане на специфични мрежи от взаимосвързани, но оставащи си конкуренти на пазара компании, разпространение на информация и сътрудничество между предприятията и други организации в клъстера.

Освен предприятията, научните организации и академичните организации в клъстерни организации могат да участват общини, областни администрации, висши училища и професионални гимназии!

снимка: Община Габрово, Архив

Какво е иновационен клъстър?

Иновационните клъстери представляват съвкупност от взаимосвързани организации, които допринасят за реализацията на иновации обичайно в един икономически сектор или индустрия.

Те включват голям брой взаимосвързани индустриални и/или обслужващи фирми, които имат висока степен на сътрудничество, обикновено посредством единна верига за доставки и работят при едни и същи пазарни условия.

Доброволното сдружаване на предприятия в иновативни клъстери дава възможност за прилагане на нови производствени решения и за развитие на потенциала им, което води до увеличаване на иновационната дейност, производителността, нарастване на произведената добавена стойност, достъпа до пазари, а оттам и до повишаване конкурентоспособността на фирмите участници и разширяване на експортния им капацитет.

Допълнителна информация относно процедура „Развитие на иновационни клъстери“ е публикувана на интернет страницата на Оперативната програма.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Севлиево с голямата награда за образцова община

Регионалният министър Петя Аврамова връчи наградата на кмета д-р Иван Иванов

снимка: Община Севлиево

Севлиево е с голямата награда за „Образцова община“ за Северен централен регион в престижна класация. Наградата е за комплексно развитие на Общината и бе връчена на кмета д-р Иван Иванов от министъра на регионалното развитие Петя Аврамова в ритуалната зала на Община Велико Търново. В оспорваната надпревара участваха 41 общини от региона.

В старата столица се проведе и дискусия по инициативата „Образцова община“ с участието на кметове от региона, които също получиха отличия. Целта на кампанията е да се откроят добрите практики в общините у нас като се направи обективно сравнение за тяхното развитие.

Община Севлиево е първата, която получава най-високото отличие и не е областен център, стана ясно по време на дискусията. Експертният анализ, определил победителите, е направен на база на показатели като БВП на глава от населението, работна заплата, поддържане на здравната, образователната и социалната инфраструктури, нивото на безработица, развитието на имотния пазар и др. В Севлиево е и най-ниската безработица в региона – само 4,8%. Множеството производствени предприятия и чуждите инвестиции тук са основополагащи за добрата икономическа среда в града и общината.

снимка: Община Севлиево

„С тази класация всички могат да разберат, че освен София, Пловдив и Бургас, има и по-малки общини, които се развиват чудесно и то не от вчера. Тези примери трябва да бъдат показвани. Наградата е плод на труда на всички предприемчиви севлиевци и мисля, че те я заслужават“, каза по време на тържествената церемония градоначалникът д-р Иван Иванов.

„Севлиево е пример как местната власт и бизнесът работят заедно за развитието на Общината. В града ни, освен „Идеал Стандарт“, има работещи над 1 200 фирми, има големи предприятия с по над 1 000 работници. През миналата година няколко дружества инвестираха по над 20 млн. лв. в разширяване и модернизиране на своите производства. Това показва, че компаниите се чувстват комфортно в Севлиево”, каза още д-р Иванов.

Според него най-важното към момента е транспортната свързаност на бизнеса в Севлиево с останалата част на страната и на света.

„Надявам се, че с развитието на транспортните коридори, Севлиево няма да бъде забравен“, сподели кметът. Пред регионалния министър Петя Аврамова той отново постави въпроса за обходния път на Севлиево, тъй като в момента 6 км от натовареното трасе за Габрово минава през целия град, което натоварва допълнително трафика и създава проблеми.


Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

 

Популярни новини от последната седмица