Свържи се с нас

Икономика

НАП – Габрово отчете успешна година и ръст в събираемостта

директорът на Приходната агенция в Габрово Драгомир Кунев Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

2018 година е годината с успешни резултати в Национална агенция за приходите и е категоричен успех за екипа на Агенцията в Габрово. За отминалата данъчна година, за старта на данъчна кампания 2019, акцентите в нея, новите моменти, приоритетите в кампания, сроковете и актуалните въпроси разговаряме с Драгомир Кунев, директор на НАП – Габрово. 

– Отмина още една данъчна година. С какво се различава тя от предходните?

– Националната агенция за приходите отбеляза още една успешна година. 2018 година приключи с ръст от над 9% спрямо миналата година в национален мащаб и с ръст от над 11%, или 9 млн. повече внесени данъчни и осигурителни вноски спрямо 2017 година за офиса в Габрово. Благодарение на екипната работа и ясната ни стратегия отчитаме осезаема промяна в спазване на данъчното и осигурително законодателство и като резултат – подобряване на доброволното деклариране и плащане. Убедени сме, че не броят на актовете и наказателните постановления са единствената ни цел, а поведението на данъкоплатците, съобразено със Закона. Това е основният смислен подход за подобряване резултатите на Агенцията. И главният фокус е нашето мислене, мисленето на нашите екипи, защото ние сме хората, които можем да променим това поведение. Доказваме ежедневно, че можем успешно да сме партньори на добросъвестните, но и наказващ орган спрямо системните нарушители.

 – Господин Кунев изтече почти месец от старта на данъчна кампания 2019г. Какъв е вашият коментар за тазгодишната кампания?

– Тази година данъчната кампания стартира на 10 януари и ще продължи до 30 април. Все повече декларации се подават по интернет, което спестява време и средства. За тази цел не е необходим електронен подпис, а само персонален идентификационен код /ПИК/, който се издава безплатно и за броени минути. Над 26 000 души от Габровска област вече имат такъв код и използват възможностите, които предоставя. Една от тях е, че могат да следят във всеки момент дали работодателят коректно внася осигуровки, да правят справка по трудовия си договор, както и за членство в пенсионен фонд. До този момент са подадени 463 декларации. От тях на хартиен носител са 96, по интернет 369 бр. и по пощата 1 бр. Крайният срок за подаването на данъчните декларации е 30 април.

 – Кои са основните ви приоритети до края на кампанията?

-Приоритет както винаги е отношението към нашите клиенти, качествено обслужване и улесняване на клиентите при спазване на законовите задължения. Това е основен и постоянен приоритет на нашата организация, който е ключов и за насърчаване на доброволното спазване от страна на гражданите и бизнеса. Един от постоянните ангажименти на Агенцията е целенасочената комуникация и разяснителните кампании към отделни целеви групи клиенти.

Бихте ли ни осведомили за някой нови моменти в тазгодишната кампания?

– За първи път тази година данъчното облекчение за деца ще може да се използва сумарно и от двамата родители. Искам да уточня, че възможността двамата родители да използват данъчното облекчение за дете е, ако при нито един от тях доходът не е достатъчен, за да може да се приспадне цялата сума от данъчната основа. Тогава оставащата част е на другия родител. За едно дете може да се използва 200 лева намаляване на данъчната основа, което фактически прави 20 лева по-малко данък. Остават отстъпките за покупка на жилище от млади семейства, за деца с увреждания, за дарения, за безкасови плащания и др. Условието за ползване на всички бонуси е лицето да няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

Увеличава се месечната здравна вноска на лицата, които се осигуряват за своя сметка. Тя става 22,40лв. на месец. Миналата година сумата беше 20,40 лв. Това е в резултат на увеличението на минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица за 2019г., определен в размер на 560лв.

Тук е мястото да споменем, че годишната данъчна декларация на самоосигуряващите се лица ще се подава само по електронен път – това задължение се отнася за декларации, задължението за подаване на които възниква след 31.12.2019г. Минимален месечен размер на осигурителния доход за тази година е 560 (510 през 2018 г.) лв., Минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители за 2019 – 400 (350 лв. през 2018 г.) лв., Максимален месечен размер на осигурителния доход 3000 (2600 през 2018 г.) лв.

Променя се реда на облагането на паричните и предметни награди (които не са хазартни) – от по общия ред към облагане с окончателен данък, събиран при източника. Необлагаеми са наградите, които се дават във вид на допълнителна игра или предметна печалба, които са на стойност до 30 лв.

Уверено мога да кажа, че се отчита тенденция за намаляване на хората, които не подават данъчни декларации или пък ги подават с непълни данни. Глобата за неподадена в срок декларация е до 500 лева. Освен електронно формулярите могат да се подадат в офисите на НАП или чрез „Български пощи“.

Заплащането на данъците и осигурителните вноски става само по банков път, с пощенски запис за плащане към бюджета или по Интернет. Без такси е плащането на данъци и осигурителни вноски с банкова карта по интернет от страницата на НАП, както и чрез ПОС-терминалите в офисите на Агенцията. За улеснение на нашите клиенти в офиса на НАП е разкрито банково гише, което обслужва клиентите на администрацията. Заплащането на данък върху доходите от физическо лице на банково гише в офис на НАП е безплатно. Заплащането на данъците и осигурителни вноски може да стане и в последния ден, стига средствата да постъпят по сметки на Агенцията до края на следващия работен ден.

Още веднъж искам да напомня че, ако подадат декларациите си по електронен път до 31 януари 2019 г., физическите лица могат да ползват 5% отстъпка върху данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, но не повече от 500 лв. Допълнително условие за ползване на отстъпката е гражданите да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения, както и да внесат целия размер на данъка за довнасяне до 31 януари 2019 г.

Годишната декларация за облагане на доходите с баркод вече е публикувана на интернет страницата на НАП – www.nap.bg. Формулярът с баркод изчислява автоматично дължимия данък след попълване на информация за получените доходи, внесените осигурителни вноски, ползваните облекчения. Електронната декларация трябва да се изтегли на компютър от интернет страницата на Агенцията – www.nap.bg и да се попълни „офлайн“. Подаването на декларация с баркод гарантира на клиентите на администрацията, че няма да допуснат технически грешки, тъй като дължимият данък се изчислява автоматично след попълване на приложенията за различните видове доход.

Изпращането на декларация с баркод предполага и по-бързо възстановяване на надвнесен данък. Това е така, защото не се налага допълнителното обработване и попълване на данните от тези декларации ръчно, тъй като информацията директно се прехвърля от формуляра след сканирането на баркода. Подаването на декларацията с баркод става чрез изпращане по пощата или на място в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер. Декларацията може да се подаде и лично в офис на НАП.

Срокът за подаване на годишните данъчни декларации за облагане на доходите изтича на 30 април 2019 г., като в същия срок трябва да бъде заплатен и дължимият данък за довнасяне.

Отново да кажем по-важните срокове в кампанията:
30 април – декларация за облагане на доходите и плащане на дължимия данък за довнасяне;
31 януари – 5% отстъпка за данъка за довнасяте по декларацията за доходите, но не повече от 500 лв., ако е подадена по електронен път декларацията, платен е данъкът и няма задължения;
1 април (31 март е неделя) – срок за фирмите за подаване на декларацията за облагане с корпоративни данъци; Декларациите се подават само по електронен път, с електронен подпис. И тази година фирмите ще могат да подават годишните си отчети за дейността на едно място – или в НАП или в териториалните бюра на НСИ.

Повече информация за декларирането и плащането на данъци и осигуровки има на сайта на НАП www.nap.bg. Телефонни консултации се правят на цената на градски разговор в кол центъра на приходната агенция. Номерът е 0700 18 700.

– Господин Кунев много актуален е въпросът за промяната на софтуера на касовите апарати. Бихте ли дали някой пояснения в тази връзка?

– Както вече повечето търговци са разбрали от 1.04.2019г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същ обект, без софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2016г. Въвежда се изискването софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Трябва да отбележа също, че има нови изисквания и към касовите апарати. Всяка касова бележка при отпечатване трябва да има QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Забранява се издаването на т.нар. „служебни бележки“. И само едно уточнение: от 01.04.2019г. търговците, регистрирани по ДДС, са задължени да извършат тези промени, а за фирмите без ДДС – срокът е до края на юни.

– Не е ли много кратък срокът търговците да извършат тези промени?

– Срокът е разумен. Разбира се всеки търговец трябва сам да прецени и своевременно да се свърже с производителя на софтуера и да провери дали той може да бъде доработен, съобразно новите правила. От своя страна производителят е длъжен да уведоми съответния търговец, че софтуерът му отговаря на всички изисквания на наредба Н-18/2016г. Търговците, регистрирани по ДДС, ползващи софтуер за управление на продажбите, са длъжни да подадат в НАП информация за ползвания от тях софтуер и данни за неговия производител. Това става бързо и лесно по електронен път, с електронен подпис в сайта на приходната агенция.

 – Какво бихте казали още на вашите клиенти?

– Използвам повода да благодаря на всички служители от офис Габрово за професионализма, търпението и постоянството, които ежедневно влагат в работата си. Убеден съм, че екипът на НАП в Габрово е изпълнен с решимост да продължи по най-добрия начин да преодолява предизвикателствата, да доказва, че е способен да генерира нови идеи, защото има мотивацията за успех и развитие.

На всички наши клиенти пожелавам здраве, успехи и вдъхновение през новата 2019 година. Пожелавам им спорна и успешна година и апелирам към тях да се възползват максимално от нашите електронни услуги, защото така е по-бързо, по-лесно и безпроблемно.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

1 Comment

1 Comment

  1. ВиллаДебилла

    28.01.2019 at 19:26

    От ОПГ ГЕРП винаги сме имали добра събираемост на рекета, тоест на данъците.
    Който не плати доброволно, пращаме Наглите на Цв.Цв. и ББ. с бухалките и веднага събираме два милиарда за хамериканските ни господари за хартиени самальотчета.

    Нал’ тъй, Мистър Кратунко???

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Икономика

НАП – Габрово напомни за новите здравни осигуровки

Габровските данъчни информират своите клиенти, че от началото на 2020 г. има изменение на сумите, които се дължат за здравни осигуровки, заради направените промени в нормативната база и повишената сума на минималния осигурителен доход, чиито размер става 610 лева.

Проверка на здравноосигурителния статус може да се направи чрез сайта на Националната агенция за приходите. Конкретният адрес от сайта на НАП е https://inetdec.nra.bg/freesrvinfo.html, като проверката изисква въвеждане на ЕГН (или на друг личен номер).

С чл. 2 от Закона за бюджета на Държавното обществено осигуряване е определен размерът на задължителната здравноосигурителна вноска. За 2020 г. здравната осигуровка се запазва в размер 8% от дохода.

Не се променя и съотношението, в което се разпределя този размер между осигуряващ (работодател) и здравно осигурен и то остава 60:40, като по-голямата част се поема от работодателя.

Колко е точното задължение за конкретен човек зависи от доходите му, но също и от това дали той работи, дали се осигурява сам или е със статут на безработен без или със право на обезщетение.

Увеличеният размер на минималния осигурителен доход от 560 лева (през 2019 г.) на 610 лева (за 2020 г.) променя сумата, която трябва да бъде внесена за здравно осигуряване. Здравни осигуровки за хора, които през 2020 г. не работят на трудови или приравнени на тях договори, се внасят върху осигурителен доход не по-малък от половината от минималния му размер и не по-голям от сумата на максималния осигурителен доход (3000 лева за месец).

Половината от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се равнява на 305 лева за 2020 г. Това означава, че дължимата сума здравни осигуровки за безработни през 2020 е не по-малка от 24,40 лева за всеки месец – 8% от 305 лева (за 2019 г. беше 22,40 лева месечно).

Хората, които подлежат на задължително осигуряване към НЗОК, но не са здравно (например трайно безработните без право на парично обезщетение за безработица), плащат здравни осигуровки за своя сметка и подават еднократно декларация за това. Става въпрос за декларация образец № 7. В декларацията се посочва и избраният от лицето здравноосигурителен доход.

В рубриката „Здравно осигуряване“ на интернет страницата на Национална агенция за приходите е поместена и информацията за попълване и подаване на декларация образец 7, както и образец на формуляра, който може да бъде изтеглен.

Подаването на декларацията може да стане в офиса на НАП Габрово на ул. „Радецка“ №11, по пощата и пощенските клонове от Областта с обратна разписка или по електронен път чрез Персонален идентификационен код (ПИК), който се получава безплатно от офис на приходната агенция.

Плащането на здравни осигуровки за хора, които нямат трудови доходи през 2020 г. трябва да стане до 25-то число на месеца, следващ този, за който са дължими. Например за януари 2020 г. здравната осигуровка се плаща до 25 февруари 2020 г.

Месечните и окончателните здравни осигуровки се дължат и плащат чрез ЕГН по банкова сметка на съответната териториална дирекция на НАП (по постоянен адрес) за събиране на приходите за НЗОК.

Важно е да се уточни, че неплащането на повече от 3-месечни здравни осигуровки за предходните 36 месеца лишава тези хора от здравноосигурителни права. Здравният статус се възстановява, когато лицето внесе всички дължими здравни вноски през последните 5 години, но сумите, платени за оказаната медицинска помощ, не му се възстановяват.

Хората, които са се осигурявали сами здравно за 2019 г. правят и годишно изравняване, като плащат окончателни здравни вноски през 2020 г. Това се случва, когато доходите по данъчната декларация за 2019 г. надвишават осигурителния доход, върху който ежемесечно са внасяни здравни осигуровки за 2019 г. Става въпрос например за доходи от наем, авторски възнаграждения и др.

Годишното изравняване за тези лица обичайно се извършва чрез Таблица 2, която е приложение към годишната данъчна декларация. Срокът за внасяне на окончателните здравни вноски за 2019 г. е до 30 април 2020 г.

Хората, които са безработни и получават парично обезщетение за безработица не плащат здравноосигурителна вноска. Здравните вноски за тях, както и през предходните години, са за сметка на държавния бюджет.

Габровските данъчни допълват още, че завършилите средното си образование ученици плащат сами здравните си осигуровки.

За повече информация клиентите могат да позвънят на национален телефон 0700 18 700 или да потърсят компетентно мнение в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11 в центъра на Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

ОИЦ – Габрово в срещи за дигитализация на бизнеса

Информационни срещи, с участието на представители на малкия и среден бизнес, проведе в края на миналата седмица Областен информационен център – Габрово, съвместно с Габровската търговско-промишлена палата в градовете Габрово и Севлиево.

Събитията бяха посветени на проект за ваучерна схема за предоставяне на услуги за информационни и комуникационни технологии (ИКТ услуги) на микро, малки и средни предприятия (МСП)“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК).

снимка: ОИЦ – Габрово

Представеният проект е пилотен за Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), с цел насърчаване използването на нови, базирани на ИКТ бизнес модели и стимулиране дигитализацията на МСП, което да допринесе за развитието на бизнеса.

Ресурсът на процедурата е 450 ваучери, от които бизнесът в страната ще може да се възползва от два типа услуги. За създаването на адаптивен уеб сайт, електронен магазин или мобилно приложение са предвидени 90 ваучери, на стойност 5 000 лв. без ДДС. По-голямата част ваучери – 360, ще бъдат предоставени за услуги за дигитален маркетинг и за осигуряване на информационна и киберсигурност.

снимка: ОИЦ – Габрово

Те ще бъдат на стойност 20 000 лв. без ДДС. В презентацията си експертите на ОИЦ – Габрово акцентираха върху условията за допустимост на кандидатите – микро, малки и средни предприятия включени в Националната стратегия за насърчаване на МСП 2014-2020 като високотехнологични, средно високотехнологични, нискотехнологични и средно нискотехнологични промишлени производства или интензивни на знание услуги.

Новост за предоставяните от ИАНМСП услуги е и улесненият начин за заявяване на ваучери от фирмите чрез опростен електронно базиран формуляр за кандидатстване в ИСУН 2020. Участниците в срещите заявиха огромен интерес към ваучерите за ИКТ услуги и очакваната процедура „Дигитализация на МСП“ в календара на ОПИК за 2020 г.

Не останаха скрити и тревогите, че ресурсът по ваучерната схема е ограничен и крайно недостатъчен, а нуждата от инвестиции за присъствието на малкия бизнес и услугите му в интернет пространството – огромна.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Икономика

Публично бсъждане на проектобюджет 2020 на Габрово

Покана за публично обсъждане на проект за бюджет на Община Габрово за 2020 година.

На основание Закона за публичните финанси и Наредбата на Общински съвет – Габрово за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местни дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на община Габрово, кметът Таня Христова кани жителите на общината, юридически лица, представители на средствата за масово осведомяване, на граждански сдружения, общински съветници, ръководители на бюджетни звена и други заинтересовани лица, да вземат участие в публично обсъждане на проекта за Бюджет за 2020 г.

Публичната дискусия ще се проведе този четвъртък, 16 януари, от 17.30 часа в Ритуална зала на Община Габрово.

Материалите по проекта на бюджета на община Габрово за 2020 г. са на разположение в Центъра за информация и услуги на гражданите в сградата на общинската администрация на хартиен носител, а в електронен вариант може да се запознаете с приложенията оттук.

Приложение 1 – Разчет на приходите
Приложение 2 – Разходи по функции
Приложение 3 – Разходи по параграфи

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

 

Популярни новини от последната седмица