

Икономика
НАП – Габрово отчете успешна година и ръст в събираемостта

директорът на Приходната агенция в Габрово Драгомир Кунев Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved
2018 година е годината с успешни резултати в Национална агенция за приходите и е категоричен успех за екипа на Агенцията в Габрово. За отминалата данъчна година, за старта на данъчна кампания 2019, акцентите в нея, новите моменти, приоритетите в кампания, сроковете и актуалните въпроси разговаряме с Драгомир Кунев, директор на НАП – Габрово.
– Отмина още една данъчна година. С какво се различава тя от предходните?
– Националната агенция за приходите отбеляза още една успешна година. 2018 година приключи с ръст от над 9% спрямо миналата година в национален мащаб и с ръст от над 11%, или 9 млн. повече внесени данъчни и осигурителни вноски спрямо 2017 година за офиса в Габрово. Благодарение на екипната работа и ясната ни стратегия отчитаме осезаема промяна в спазване на данъчното и осигурително законодателство и като резултат – подобряване на доброволното деклариране и плащане. Убедени сме, че не броят на актовете и наказателните постановления са единствената ни цел, а поведението на данъкоплатците, съобразено със Закона. Това е основният смислен подход за подобряване резултатите на Агенцията. И главният фокус е нашето мислене, мисленето на нашите екипи, защото ние сме хората, които можем да променим това поведение. Доказваме ежедневно, че можем успешно да сме партньори на добросъвестните, но и наказващ орган спрямо системните нарушители.
– Господин Кунев изтече почти месец от старта на данъчна кампания 2019г. Какъв е вашият коментар за тазгодишната кампания?
– Тази година данъчната кампания стартира на 10 януари и ще продължи до 30 април. Все повече декларации се подават по интернет, което спестява време и средства. За тази цел не е необходим електронен подпис, а само персонален идентификационен код /ПИК/, който се издава безплатно и за броени минути. Над 26 000 души от Габровска област вече имат такъв код и използват възможностите, които предоставя. Една от тях е, че могат да следят във всеки момент дали работодателят коректно внася осигуровки, да правят справка по трудовия си договор, както и за членство в пенсионен фонд. До този момент са подадени 463 декларации. От тях на хартиен носител са 96, по интернет 369 бр. и по пощата 1 бр. Крайният срок за подаването на данъчните декларации е 30 април.
– Кои са основните ви приоритети до края на кампанията?
-Приоритет както винаги е отношението към нашите клиенти, качествено обслужване и улесняване на клиентите при спазване на законовите задължения. Това е основен и постоянен приоритет на нашата организация, който е ключов и за насърчаване на доброволното спазване от страна на гражданите и бизнеса. Един от постоянните ангажименти на Агенцията е целенасочената комуникация и разяснителните кампании към отделни целеви групи клиенти.
– Бихте ли ни осведомили за някой нови моменти в тазгодишната кампания?
– За първи път тази година данъчното облекчение за деца ще може да се използва сумарно и от двамата родители. Искам да уточня, че възможността двамата родители да използват данъчното облекчение за дете е, ако при нито един от тях доходът не е достатъчен, за да може да се приспадне цялата сума от данъчната основа. Тогава оставащата част е на другия родител. За едно дете може да се използва 200 лева намаляване на данъчната основа, което фактически прави 20 лева по-малко данък. Остават отстъпките за покупка на жилище от млади семейства, за деца с увреждания, за дарения, за безкасови плащания и др. Условието за ползване на всички бонуси е лицето да няма подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.
Увеличава се месечната здравна вноска на лицата, които се осигуряват за своя сметка. Тя става 22,40лв. на месец. Миналата година сумата беше 20,40 лв. Това е в резултат на увеличението на минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица за 2019г., определен в размер на 560лв.
Тук е мястото да споменем, че годишната данъчна декларация на самоосигуряващите се лица ще се подава само по електронен път – това задължение се отнася за декларации, задължението за подаване на които възниква след 31.12.2019г. Минимален месечен размер на осигурителния доход за тази година е 560 (510 през 2018 г.) лв., Минимален месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски производители и тютюнопроизводители за 2019 – 400 (350 лв. през 2018 г.) лв., Максимален месечен размер на осигурителния доход 3000 (2600 през 2018 г.) лв.
Променя се реда на облагането на паричните и предметни награди (които не са хазартни) – от по общия ред към облагане с окончателен данък, събиран при източника. Необлагаеми са наградите, които се дават във вид на допълнителна игра или предметна печалба, които са на стойност до 30 лв.
Уверено мога да кажа, че се отчита тенденция за намаляване на хората, които не подават данъчни декларации или пък ги подават с непълни данни. Глобата за неподадена в срок декларация е до 500 лева. Освен електронно формулярите могат да се подадат в офисите на НАП или чрез „Български пощи“.
Заплащането на данъците и осигурителните вноски става само по банков път, с пощенски запис за плащане към бюджета или по Интернет. Без такси е плащането на данъци и осигурителни вноски с банкова карта по интернет от страницата на НАП, както и чрез ПОС-терминалите в офисите на Агенцията. За улеснение на нашите клиенти в офиса на НАП е разкрито банково гише, което обслужва клиентите на администрацията. Заплащането на данък върху доходите от физическо лице на банково гише в офис на НАП е безплатно. Заплащането на данъците и осигурителни вноски може да стане и в последния ден, стига средствата да постъпят по сметки на Агенцията до края на следващия работен ден.
Още веднъж искам да напомня че, ако подадат декларациите си по електронен път до 31 януари 2019 г., физическите лица могат да ползват 5% отстъпка върху данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, но не повече от 500 лв. Допълнително условие за ползване на отстъпката е гражданите да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения, както и да внесат целия размер на данъка за довнасяне до 31 януари 2019 г.
Годишната декларация за облагане на доходите с баркод вече е публикувана на интернет страницата на НАП – www.nap.bg. Формулярът с баркод изчислява автоматично дължимия данък след попълване на информация за получените доходи, внесените осигурителни вноски, ползваните облекчения. Електронната декларация трябва да се изтегли на компютър от интернет страницата на Агенцията – www.nap.bg и да се попълни „офлайн“. Подаването на декларация с баркод гарантира на клиентите на администрацията, че няма да допуснат технически грешки, тъй като дължимият данък се изчислява автоматично след попълване на приложенията за различните видове доход.
Изпращането на декларация с баркод предполага и по-бързо възстановяване на надвнесен данък. Това е така, защото не се налага допълнителното обработване и попълване на данните от тези декларации ръчно, тъй като информацията директно се прехвърля от формуляра след сканирането на баркода. Подаването на декларацията с баркод става чрез изпращане по пощата или на място в някои пощенски станции, където директно ще бъде издаден входящ номер. Декларацията може да се подаде и лично в офис на НАП.
Срокът за подаване на годишните данъчни декларации за облагане на доходите изтича на 30 април 2019 г., като в същия срок трябва да бъде заплатен и дължимият данък за довнасяне.
Отново да кажем по-важните срокове в кампанията:
30 април – декларация за облагане на доходите и плащане на дължимия данък за довнасяне;
31 януари – 5% отстъпка за данъка за довнасяте по декларацията за доходите, но не повече от 500 лв., ако е подадена по електронен път декларацията, платен е данъкът и няма задължения;
1 април (31 март е неделя) – срок за фирмите за подаване на декларацията за облагане с корпоративни данъци; Декларациите се подават само по електронен път, с електронен подпис. И тази година фирмите ще могат да подават годишните си отчети за дейността на едно място – или в НАП или в териториалните бюра на НСИ.
Повече информация за декларирането и плащането на данъци и осигуровки има на сайта на НАП www.nap.bg. Телефонни консултации се правят на цената на градски разговор в кол центъра на приходната агенция. Номерът е 0700 18 700.
– Господин Кунев много актуален е въпросът за промяната на софтуера на касовите апарати. Бихте ли дали някой пояснения в тази връзка?
– Както вече повечето търговци са разбрали от 1.04.2019г. се забранява едновременната употреба на касов апарат и софтуер, управляващ продажбите в един и същ обект, без софтуерът да отговаря на новите изисквания в наредба Н-18/2016г. Въвежда се изискването софтуерът задължително да управлява всички фискални устройства или принтери. Трябва да отбележа също, че има нови изисквания и към касовите апарати. Всяка касова бележка при отпечатване трябва да има QR код и данни за нея да се подават към сървърите на НАП в реално време. Забранява се издаването на т.нар. „служебни бележки“. И само едно уточнение: от 01.04.2019г. търговците, регистрирани по ДДС, са задължени да извършат тези промени, а за фирмите без ДДС – срокът е до края на юни.
– Не е ли много кратък срокът търговците да извършат тези промени?
– Срокът е разумен. Разбира се всеки търговец трябва сам да прецени и своевременно да се свърже с производителя на софтуера и да провери дали той може да бъде доработен, съобразно новите правила. От своя страна производителят е длъжен да уведоми съответния търговец, че софтуерът му отговаря на всички изисквания на наредба Н-18/2016г. Търговците, регистрирани по ДДС, ползващи софтуер за управление на продажбите, са длъжни да подадат в НАП информация за ползвания от тях софтуер и данни за неговия производител. Това става бързо и лесно по електронен път, с електронен подпис в сайта на приходната агенция.
– Какво бихте казали още на вашите клиенти?
– Използвам повода да благодаря на всички служители от офис Габрово за професионализма, търпението и постоянството, които ежедневно влагат в работата си. Убеден съм, че екипът на НАП в Габрово е изпълнен с решимост да продължи по най-добрия начин да преодолява предизвикателствата, да доказва, че е способен да генерира нови идеи, защото има мотивацията за успех и развитие.
На всички наши клиенти пожелавам здраве, успехи и вдъхновение през новата 2019 година. Пожелавам им спорна и успешна година и апелирам към тях да се възползват максимално от нашите електронни услуги, защото така е по-бързо, по-лесно и безпроблемно.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Икономика
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници

Фирма „ЕмКБ“ АД, част от германски холдинг за производство на електромотори, разширява своята дейност в България и търси работници за своето производство. Предлагаме обучение.
Ако проявявате интерес, изпратете своята автобиография на: radulova@emcb.bg.
За повече информация се свържете с нас на: 0885 911 850.
Икономика
Интер Пауър ще захрани Узана Поляна Фест със соларна енергия


Интер Пауър, водеща габровска компания в сферата на възобновяемата енергия и енергийната ефективност, ще осигури електрозахранване на Узана Поляна Фест 2025 чрез хибридна соларна инсталация с батерия.
Системата ще бъде разположена на територията на фестивала и ще подава ток към всички фестивални шатри, както и към специално обособена соларна зарядна станция (charging point) за мобилни устройства. Освен това, системата ще бъде инсталирана в изложбен бус, където посетителите ще могат да видят отблизо как работи една фотоволтаична система, какво количество енергия произвежда и как се управлява.
Представители на Интер Пауър ще бъдат на място, за да отговарят на въпроси и да предоставят консултации на всеки, който се интересува от соларни решения – за дома, бизнеса или отдалечени обекти без електроснабдяване.
Слънцето като източник на енергия – чисто и устойчиво Фестивалът, който ще се проведе от 18 до 20 юли в местността Узана, ще отбележи своя 10-годишен юбилей и отново ще събере хора от цялата страна, обединени от общата кауза за устойчиво развитие, опазване на природата и живот в хармония със земята.
За Интер Пауър участието във фестивала не е просто логистична задача, а морална и професионална отговорност – да бъдат част от събитие, което споделя техните ценности и визия за бъдещето.
„Като компания, създадена и развита тук, в Габрово, за нас е чест да допринесем с това, което можем най-добре – чиста и устойчива енергия, произведена от слънцето. Убедени сме, че възобновяемите енергийни източници трябва да бъдат нещо нормално – както на големите сцени, така и в ежедневието на всеки от нас“, коментират от Интер Пауър.
Интер Пауър – енергия от Габрово, за по-зелено бъдеще
Интер Пауър е габровска компания, специализирана в проектирането и изграждането на фотоволтаични системи, умни домове, LED осветление и енергийно ефективни решения. Фирмата има опит в изпълнението на десетки соларни проекти както в България, така и в чужбина – включително инсталации за жилищни и индустриални обекти, хибридни системи с батерии и енергиен мениджмънт.
Участието на Интер Пауър в Узана Поляна Фест е продиктувано от желанието на екипа да демонстрира как възобновяемата енергия може да бъде реална и надеждна алтернатива в различни ситуации – включително при захранване на събития в отдалечени райони.
За компанията това е и възможност да насърчи повече хора да направят информиран избор в посока по-устойчиво потребление на енергия. Фестивал със сърце и мисия Узана Поляна Фест от години се утвърждава като събитие, което съчетава култура, образование и природосъобразен начин на живот.
Теми като екология, възобновяеми източници, устойчиво земеделие, зелени технологии и отговорно потребление са неизменна част от програмата на фестивала. Присъствието на практически демонстрации на соларни технологии от местна компания като Интер Пауър дава ясен знак, че устойчивите решения вече не са утопия – те са напълно приложими тук и сега.
Каним всички жители и гости на Габрово да посетят Узана Поляна Фест и да станат част от едно различно преживяване – свободно, светло и захранено от слънцето.

Икономика
Открийте възможности за кариера в „Дзалли“: традиции, иновации и стабилност в текстилната индустрия!


В един непрекъснато развиващ се свят, ние се стремим към постоянно подобрение, високо качество и грижа за хората. Именно тези принципи са в основата на дейността на „Дзалли“, водеща текстилна фирма с дългогодишна история и доказано присъствие на пазара на труда.
Защо „Дзалли“?
Ние сме повече от текстилна фабрика – ние сме екип от отдадени професионалисти. Гордеем се с висококачествените си продукти, създадени с опит, прецизност и внимание към всеки детайл. В „Дзалли“ ще откриете стабилна и сигурна работна среда, където вашият принос е важен.
Ние предлагаме:
- Мотивиращо възнаграждение
- Социални придобивки
- Стабилна работа и дългосрочна перспектива на заетост
- Работа с модерно оборудване
Кого търсим?
Търсим отговорни и мотивирани хора. Независимо дали имате опит в текстилната индустрия или сте в началото на професионалния си път, ние Ви очакваме.
Свободните работни позиции са:
- Оператор на шевна машина
- Окачествител
Присъединете се към „Дзалли“ и станете част от бъдещето на текстилната индустрия!
Молба, Автобиография и удостоверения за допълнителна квалификация можете да подадете всеки работен ден в сградата на фирмата в кв. Войново (местност Айвузов копак 1), както и онлайн: https://www.jobs.bg/company/148877.
За справки тел. 066 815346 / 066 815305.
-
Кримипреди 23 часа
Нови разкрития за лидера на разбитата в Габрово наркобанда (снимки от акцията)
-
Кримипреди един ден
Тарторът на наркогрупата издавал заповеди от затвора
-
Културапреди 5 дни
Габровски таланти блестят с престижни отличия от международни конкурси
-
Културапреди 4 дни
13 лета кино под звездите: София Филм Фест се завръща в Севлиево
-
Икономикапреди 5 дни
Фирма „ЕМКБ“ АД търси работници
-
Кримипреди 2 дни
Разбиха престъпна група за наркотици, действала в региона
-
Новинипреди 3 дни
Осигурен е транспорт за желаещите да посетят Узана Поляна Фест
-
Културапреди 3 дни
Паметта за Колю Фичето оживява в Дряново и отвъд