Свържи се с нас

Култура

Обувки на Цар Борис ІІІ, костюмът на Топузов и цигулката на Тодор Колев са част от изложбата „Там, където думите са излишни”

Published

on

снимка: ЕМО „Етър“

450 представления на „Човекоядката” изиграва Тодор Колев с обувките на Цар Борис ІІІ. Големият български актьор бе и неповторим музикант, а използваните от него царски обувки са дарени на Регионален исторически музей – Шумен.

снимка: ЕМО „Етър“

Обувките на Негово Величество, костюмът, към който са обувани те за ролята на Топузов, както и цигулката на Тодор Колев могат да бъдат видени в изложбата „Там, където думите са излишни”. Организират я РИМ – Шумен, ЕМО „Етър” и Исторически музей – Попово.

В Изложбената зала на „Етър”-а е представена част от историята на българската музика.

Любопитни за посетителите са инструментите, които трите институции показват.

Сценичният костюм на Панчо Владигеров, официални рокли, с които е пяла Люба Велич (една от големите български оперни певици, родена в началото на миналия век), възстановка на първия български оркестър, флейта – пиколо, принадлежала на Никола Ченгелиев – това са само част от любопитните за посетителите предмети.

Бета Хараланова, уредник в Регионален исторически музей – Шумен, разказа как царските обувки попадат на театралната сцена, а след това във фонда на шуменския музей.

снимка: ЕМО „Етър“

„Самият Тодор Колев споделя, че по неизвестни за него причини, след изгонването на царското семейство, част от вещите им са предадени на театрите. Тодор Колев търси костюм за ролята на Топузов. Докато разглежда дрехите, вижда обувки малък номер, които му стават. Оказва се, че са на Цар Борис ІІІ. Тодор Колев ги дава на обущар, за да бъде смален единия ток, тъй като героят му накуцва. С царските обувки и с костюма на чужденец, който има твърде особена съдба – осъден у нас и лежал в затвора, Тодор Колев изиграва 450 представления на „Човекоядката”.

снимка: ЕМО „Етър“

Историческият музей в Попово представя в изложбата „Там, където думите са излишни” духови инструменти от училищни оркестри. Много разпространени преди десетилетия, те вече са рядкост. Бета Хараланова подчерта значението на колекцията, която от музея в Попово успяват да съберат.

снимка: ЕМО „Етър“

Уредникът от РИМ – Шумен призова да се организират дарителски кампании, за да се провокират хората да предоставят за съхранение предмети от миналото. Шумен е град с особен принос към музикалната история на България. Достатъчно е само да се спомене, че там се създава първия български оркестър, в който свирят някои от бъдещите известни възрожденски дейци.

снимка: ЕМО „Етър“

Етнографски музей на открито „Етър” показва колекция български народни и детски музикални инструменти.

снимка: ЕМО „Етър“

Директорът на ЕМО „Етър” доц. д-р Светла Димитрова сподели при откриването на изложбата, че има емоционална връзка с музея Шумен и с хора от екипа му. Тя даде висока оценка на събирателската дейност на тази институция.

снимка: ЕМО „Етър“

Изложбата „Там, където думите са излишни” е представена в ЕМО „Етър”, благодарение на Бета Хараланова (уредник в РИМ – Шумен), Стела Славчева (уредник в РИМ – Шумен), Пламен Събев (директор на Исторически музей – Попово), Павлина Дамянова и Георги Георгиев (уредници в ЕМО „Етър”).

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Култура

Голям зрителски интерес за премиерата на „Салиери“

На лов за съвършенство

Published

on

„Музикантът е ловец на съвършенство“ – една от репликите, които ще се забият в съзнанието ви и ще отекват цяла вечер, дори до сутринта, ако сте гледали „Салиери“. Премиерата на най-новия спектакъл на режисьора Петринел Гочев и Габровския драматичен театър се състоя вечерта на 7 юли на сцената на ДТ „Рачо Стоянов“.

Творческият екип на театъра не спира да изненадва публиката както с новите заглавия в изцяло променения си репертоар, така и с бързината, с която ги представя като готов театрален продукт. За последните три седмици – три премиери, а през следващите две – нови две постановки. Ударно, професионално и с бързи темпове, на габровска сцена се раждат нови неща, за които отдавна има зрителски глад.

Спектакълът „Салиери“ е направен по пиесата „Амадеус“ на английския драматург и сценарист Питър Шафър в превод на Мария Змийчарова. Дотук свършва всичко, което може да ви се стори познато, било от предишни представления или прочутата филмова адаптация на Милош Форман. Пригответе се за другата гледна точка – разказа на Салиери в последния ден от живота му. Пригответе се за съвсем освободена от парадигми режисьорска трактовка, игра с пространството и светлините. Пригответе се за новаторска и изчистена сценография, създадена с много умисъл от сценографа и художника на представлението Гергана Лазарова – Рънкъл.

Това, за което няма как да сте готови е силната и стилна актьорска игра на Димо Димов в ролята на Салиери, Таня Йоргова в ролята на бръснаря и Петко Петков в ролята на сладкаря. Нетрадиционно решение и изненадващо за публиката, е живото изпълнение на части от класически музикални произведения от пианистката Инес Симеонова, корепетитор-преподавател в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ в София. В постановката музиката на Моцарт, Салиери, Хендел, Карл Филип Емануел Бах и Шопен оживява буквално. Тя е допълващ и подкрепящ елемент към актьорското превъплъщение на Димо Димов – от една страна е неговият своеобразен сценичен партньор, а от друга страна е част от самия разказ на Салиери. В сюжетната линия умело са вписани фрагменти от история и теория на музиката.

Зрителите срещат един отдаден на музиката до рационална педантичност Салиери, който търси съвършенството на божието проявление във всяка музикална фраза. Сблъсъкът му с непринудената лекота на гениалността се оказва основна причина за колизийната му схватка с абсолютния творец на света. Очертава се ясно противоборство между човешката цел и божественото намерение. Хората следват съдбата си, но винаги могат да променят предначертания план чрез избора си, за да открият, че дори промяната е част от обета с абсолюта, част от замисъла му, даден ни със свободата на волята.

Чрез разказа на Салиери Димо Димов пресъздава образите на Моцарт и обкръжението му. В монологичната форма се зарежда наниз от диалогични етюди, в които персонажите оживяват пълнокръвни, различни, пъстри. Поддържащите роли на Таня Йоргова и Петко Петков не се ограничават до пресъздаване на основните им персонажи. Те умело влизат от роля в роля и изграждат образите на ключови фигури от времето на Моцарт и Салиери.

Всичко това става с пестеливи изразни средства, изчистена сценография и свободно сценично пространство, в което изпъкват майсторството на актьорите и режисьорското преосмисляне на пиесата. Нищо не отвлича вниманието на публиката. То изцяло е съсредоточено върху случващото се на сцената чрез актьорската игра и професионалното изпълнение на класическа музика на две пиана.

„Салиери“ на режисьора Петринел Гочев и Габровския драматичен театър ще ви пренесат в друго измерение, където ловът на съвършенство е начин да преосмислим битието. Новото предложение на ДТ „Рачо Стоянов“ към публиката е постановката „Лейтенант Густл. Да обичаш живота“ на режисьора Васил Дуев. Премиерата на екзистенциалната комедия по Артур Шницлер ще бъде на 14 юли, вторник, от 19.00 часа на сцената на габровския театър.

*Снимки: ДТ „Рачо Стоянов“ – Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Иван Вазов се подписва в Паметната книга на Априловската гимназия

Published

on

Преди 119 години Патриархът на българската литература Иван Вазов оставя послание в Паметната книга на Априловската гимназия, при посещението му през юни 1901 г.

Днес, 9 юли, по повод 170 години от рождението на гениалния поет и писател Вазов, с дълбок поклон и благодарност за възраждането и съхранението на българския дух, Държавният архив в Габрово показа за обществеността дигиталното копие, което съхранява във фондовете си.

Оригиналът на книгата се съхранява и продължава да се попълва в Националната Априловска гимназия от личности, посетили училището.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Култура

Кукленият театър започна работа по ново заглавие

Published

on

Въпреки сложната ситуация, причинена от Ковид-19 и тежкото финансово състояние на театъра, Държавен куклен театър – Габрово започва творческа лаборатория, която е първи етап от реализацията на премиерното заглавие „Ламята от улица Войтешка“, по мотиви на Карел Чапек.

Участие ще вземе целият творчески състав на театъра, а лабораторията ще бъде водена от гост – постановъчния екип: Владислава Джамбазова – режисьор, Емелияна Андонова-Тотева – сценограф и Владимир Джамбазов – композитор. Премиерата ще съвпадне със 130-годишнината от рождението на световно известния писател Карел Чапек и ще бъде акцент в предстоящия юбилеен сезон, през който Държавен куклен театър – Габрово чества 50-годишния си юбилей и 65 години куклено изкуство в Габрово.

Спектакълът е ориентиран към семейна публика. Творческият тим поканен от директора Алфидин Ахмедов, заел се с реализацията на новото юбилейно заглавие „Ламята от улица Войтешка“, е от утвърдени творци на българската и международната куклена сцена.

Режисьорът Владислава Джамбазова е завършила НАТФИЗ „Кр. Сарафов“ със специалност „Режисура на куклен театър“ в класа на проф. Славчо Маленов и доц. Петър Пашов. Работи върху куклени спектакли за деца и възрастни и е автор на драматургия за куклен театър. В последните години интересите ѝ са фокусирани върху визуално-движенческия театър и театъра на обекта. Спектаклите ѝ са удостоени с редица награди от национални и международни фестивали.

Визията на бъдещото представление – сценография и кукли, е поверена на Емелияна Андонова-Тотева. Тя е завършила НХА, специалност „Сценография“, реализирала е над 60 постановки за деца и възрастни в куклени и драматични театри в страната и чужбина, а мого от тях са ѝ донесли награди от престижни национални и международни фестивали. Нейни творби участват и в сценорафски изложби.

Авторската музика в спектакъла ще бъде на композитора Владимир Джамбазов. Той е завършил композиция в Университета на изкуствата Folkwang в град Есен. Автор е на музика за над 110 куклени спектакъла. Композира електроакустична, камерна и симфонича музика и музика за анимационно, игрално и документално кино. Носител е на множество музикални и театрални награди в България, Европа и САЩ. Освен у нас творбите му са записвани и издавани в Германия, Испания, Австрия, САЩ, Бразилия, Япония и Хонг Конг. Участник е в най-престижните музикални фестивали в над 40 страни по света.

Изборът на заглавието „Ламята от улица Войтешка“ не е случаен, тъй като спектакълът ще е предназначен за нова таргет група на кукления театър, а именно семейната публика. Директорът на театъра Алфидин Ахмедов, заедно с актьорския състав, са уверени, че зрителите ще видят една красива история, вплела в себе си приключенски смях и високо художествено-естетическо майсторство.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица