Новини
Петър Курумбашев: Предложеният от ЕК „Пакет за мобилност“ слага край на идеята за общ пазар
„Оставам с впечатлението за протекционистки мерки там, където транспортният сектор е доминиран от фирми от Източна Европа, и пълна либерализация там, където доминиращи са фирми от Западна Европа“, смята евродепутатът
„В държавите членки, където е либерализиран пазарът на автобусни превози или се предвижда бъдеща либерализация, да се запази практиката печеливши превози да могат да субсидират губещи, тъй като иначе има риск големи международни компании да дойдат на българския пазар, да вземат печелившите линии, а губещите да останат за нашите превозвачи. Това би означавало българските компании да бъдат субсидирани от общините или от държавата. От друга страна, предлагам либерализацията на вътрешните автобусни превози да не се прилага в държавите, където се прилага европейското законодателство за възлагането на обществени поръчки по отношение на вътрешните превози“.
Това каза Петър Курумбашев, член на Групата на социалистите и демократите в Европейския парламент (СиД), по време на организирана от него дискусия по предложението на Европейската комисия за промените на общите правила за достъп до международния пазар на автобусни превози във вторaта част на „Пакет за мобилност“. Събитието беше организирано съвместно с Форум за балкански транспорт и инфраструктура /ФБТИ/ със съдействието на Федерацията на научно-техническите съюзи /ФНТС/.
Курумбашев, който е заместващ член на Комисията по транспорт и туризъм в ЕП, обясни, че предложението на Еврокомисията във вторият пакет „Мобилност“ предвижда всички превози, които са над 100 км., да бъдат либерализирани, „т.е. да могат и чужди превозвачи да извършват тези превози“. Предложението на българския евродепутат е да няма такъв праг от 100 км., тъй като в държава като Белгия, например, 100 км. е международен превоз, а в държави като България и Испания 100 км. е много малко разстояние. Смятам, че правото на избор трябва да се остави на държавите членки.
Евродепутатът каза още, че е редно да се прилагат едни и същи правила в ЕС, които да важат за различните видове транспорт.
„Не е възможно да въвеждаме противоречиви практики с двата пакета за мобилност. В пакета „Мобилност 1“ ние забраняваме либерализацията за камионния транспорт, а в пакет „Мобилност 2“ продължаваме с либерализацията в областта на автобусите. В първия пакет искаме да забраним каботажа, защото смятаме, че е лош за камионите, във втория пакет смятаме, че трябва да разрешим каботажа над 100 км. В пакет „Мобилност 1“ искаме да приложим директивата за командироването на работници по отношение на камионния транспорт, в пакет „Мобилност 2“ искаме да не прилагаме тази директива. Оставам с впечатлението за много разнороден и разнообразен подход на Европейската комисия, с който тя едва ли би искала да бъде запомнена – протекционизъм там, където транспортният сектор е доминиран от фирми от Източна Европа, и пълна либерализация там, където доминиращи са фирми от Западна Европа.

Логиката би трябвало да е точно обратната – при камионния транспорт говорим за бизнес и няма нищо по-нормално от това, секторът да бъде либерализиран и да се развива в условията на нормална конкуренция. При автобусния транспорт – напротив – говорим и за социална услуга. Говорим за това, че не можем да позволим по-отдалечени или малки населени места да останат без транспорт просто защото тези линии са не толкова печеливши и – съответно – не представляват интерес за автобусните компании. Не може либерализацията да означава, че просто всеки ще вземе онова, от което има интерес.“
Курумбашев поясни и че има предложение за създаването на регулаторен орган в сектора, който да бъде или част от съществуващ, или изцяло новосъздаден орган. „Аз предлагам, тъй като в някои държави вече съществуват регулации в тази област, да оставим свободата на всяка държава членка да реши дали досега съществуващите органи да решават тези въпроси (както с цената на превоза, както с продължителността на договорите и решенията за това дали една международна линия не убива, например, една вътрешна линия), или да създаде нов регулатор. Не смятам, че това трябва да бъде универсално задължение, наложено на всяка държава“, каза той.
В срок до 1 октомври българският евродепутат ще внесе в транспортната комисия на ЕП предложенията си за изменения на текстовете, заложени от Европейската комисия. Гласуването ще се проведе към края на месец ноември тази година.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Новини
Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!
Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.
Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.
На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.
Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.
Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.
Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.
На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.
До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.
Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.
От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).
През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.
Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.
Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Новини
Виктор Меразов е Спортист на Габрово за 2025 година

Завоювалият златото при младежите до 21 години от първенството на планетата на Световната киокушин федерация в Саудитска Арабия Виктор Меразов е №1 в класацията „Спортист на Габрово“ за 2025 година. Той получи отличието си кмета на Община Габрово Таня Христова на стилна церемония, който се проведе в зала „Възраждане“. Новината съобщи електронното спортно издание sport-gabrovo.com.
Специален гост на събитието беше световноизвестният цирков акробат и еквилибрист Енчо Керязов – създател на фондация, която подкрепя талантливите деца на България. Неговото присъствие бе вдъхновяващо послание към всички млади таланти, че пътят към върха започва от вярата в собствените сили.

Изборът на Виктор Меразов за „Спортист №1 на Габрово“ е напълно заслужен. Габровският талант изпраща една много силна година. Той беше и осминафиналист при мъжете на Световното първенство на Международната федерация по карате (IFK) в Лайпциг, Германия и бронзов медалист от Световната купа за младежи в Камчия. Стана държавен шампион за мъже и бе определен за най-добър състезател в мъжкия профил от Българската карате киокушин федерация за 2025-та година. Награден бе и на ежегодната тържествена церемония „Спортист на годината на НСА“, като в тази класация зае второто място.
Цялата статия за Спортист на Габрово за 2025 година, както и кои останаха негови подгласници можете да прочетете оттук.


Крими
Пиян водач без книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево

Пиян водач без шофьорска книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево. Трагичният инцидент е станал снощи, около 20:46 часа, на пътя между село Богатово и Севлиево.
На място изпратеният полицейски екип, установил, че 32-годишен мъж, управлявайки лек автомобил „Опел Астра“ в посока към Севлиево, предприел маневра „изпреварване“, загубил контрол над автомобила, навлязъл в лентата за насрещно движение и се блъснал в крайпътно дърво.
В резултат на удара починал 49-годишен мъж, пътувал на задната седалка на автомобила. Водачът бил тестван за употреба на алкохол, като техническото средство отчело 2,74 промила. Същият е дал кръвна проба за химически анализ.
При извършената справка в информационните масиви на МВР било установено, че водачът е и неправоспособен. 32-годишният мъж бил настанен в МБАЛ „Д-р Тота Венкова“ – Габрово, в хирургично отделение, без опасност за живота.
Две жени – на 32 и 35 години, пътували в автомобила, също прегледани от медицински екип, след което били освободени без установени наранявания.
По случая е образувано досъдебно производство. Работата по него продължава под надзора на Окръжна прокуратура – Габрово.

-
Кримипреди 5 дниЗадържаха жена, откраднала 12 000 лева от съсед. Парите заровила в гората
-
Кримипреди 6 дниТъмни облаци надвиснаха над друсания и без книжка, катастрофирал при гонка с полицията
-
Кримипреди 5 дниПолицията хвана над кило марихуана
-
Кримипреди 2 дниПиян водач без книжка причини тежка катастрофа със загинал край Севлиево
-
Новинипреди 6 дниПрерязаха лентата на обновената сграда на пожарната в Габрово
-
Културапреди 6 дниНад 70 габровски деца ще участват в Рождественския концерт
-
Любопитнопреди 6 дниРотари клуб Габрово дари сценична машина за сняг на кукления театър
-
Новинипреди 6 дниНад половината от средствата за ремонта на Детското отделение вече е събрана





