Свържи се с нас

Икономика

Докладът за развитие на област Габрово е пълен с противоречия и липси

Published

on

снимка: Цветомира Иванова, Архив

Област Габрово е сред водещите икономически центрове в страната, обявиха по време на заседание на Областния съвет за развитие, в чиито състав влизат представителите на четирите общини от региона, работодателски и синдикални организации. Посочено бе, че „Габрово – Севлиево“ е идентифициран като един от 20-те икономически центрове на България. На заседанието на Областния съвет за развитие участие взе и Николай Григоров, регионален представител за област Габрово на Асоциацията на индустриални капитал в България, който коментира изводите и резултатите от това заседание.

 – Защо според Вас изводите от заседанието на Съвета могат да се обобщят в следното изречение: „Габрово, водещ икономически център, с ниска безработица и намаляващо население“. Тук няма ли някакво взаимно отричане? Изводът верен ли е?
– Повечето от изводите или по-скоро констатациите вероятно са точни. Това, което според мен липсва в доклада и в междинната оценка на изпълнението на Областната стратегия за развитие, е аналитична част. Дори в самото заглавие има противоречие, което според мен е водещо и което трябваше да бъде анализирано, а не само констатирано. Ние, тези изводи, че сме сред водещите икономики в страната и че населението рязко намалява, си ги знаем и без да ни ги поднасят специалистите от фирмата, изготвила анализа. Разбира се, „Габрово – Севлиево“ е развита икономическа зона. Тук в областта, в частност Габрово, се усвояват доста сериозни средства по инфраструктурни проекти. Социалните услуги са на доста прилично ниво.

– Говорите за средства, вложени през европейски проекти?
– Основно. Защото се оказа, че хората, които изготвили отчета на междинната оценка на програмата нямат достъп или не са получили данните от Общините, т.е. какви средства Общините влагат като заеми или собствени средства, което според мен е много важно, тъй като голяма част от проектите се реализират със заеми (кредити) или собствени приходи. И това трябва да присъства задължително в една такава оценка. Не само за съфинансиране. Не говорим само за европейски проекти. Това са и големите проекти, например по „Региони в растеж“, каквато е и уличната инфраструктура на Габрово. Но има и проекти, които се реализират със собствени средства на Общините или чрез кредити. Те не са малко и не присъстваха в доклада. Според мен това трябва да бъде една от основните теми, по които да се дискутира – до каква степен Общините съфинансират или със собствени средства изграждат своята инфраструктура и социални услуги.

Големият въпрос, защо след като област Габрово стои прилично на картата на страната в икономическо и социално отношение, населението рязко намалява? Не бива да забравяме, че тук имаме Технически университет, който е предпоставка за задържане на младите хора и специалисти в областта, от каквито безспорно има огромна нужда, не само бизнесът, но и държавната администрация и органи. Какви са причините? Какъв е начинът това да се преустанови? Дали само застаряването на населението и излизането на хората от активна трудова възраст? Дали заплатите, които се плащат в предприятията?

По време на заседанието на Съвета за развитие беше отчетено, че средната заплата в областта е по-висока от средната в страната. Макар, че и там имаше несъответствия, защото различията в заплащането в четирите общини е доста интересно и изнесените пред нас данни са меко казано странни. Но това не го коментирам.

 – Можете ли да ги цитирате тези данни?
– Не мога да си представя как в община Дряново средната заплата е по-висока от тази в Габрово. Това просто не е вярно! Тази констатация не знам откъде беше направена.

 – Вие оспорихте ли данните по време на заседанието на Областния съвет за развитие?
 – Данните вероятно са получени по официален път от Статистиката, Бюрото по труда, НАП, Местни данъци и такси, Общини и др. Не е работа да ги коментираме. Ние не сме експертен орган. Ние сме орган, който трябва да начертае основните насоки за развитието на областта и в частност всяка една от Общините. Така че представеният анализ е направен от експерти. По-скоро изводите какви са и как да се преодолеят съществуващите проблеми, особено демографският, липсваха! Защото огромно противоречие – развита икономика, развито ниво на социални услуги, наличие на Технически университет, висока средна заплата и изведнъж се оказва, че Габровска област обезлюдява най-бързо. Какви са причините? В доклада този анализ го няма! Може би този проблем трябва да се анализира община по община. Да се погледнат общинските планове и да се предложат решения. От тази гледна точка дали те са работещи?

– Широкоразпространено е мнението, че много габровци и най-вече млади габровци предпочитат да работят извън Габрово, най-вече в чужбина, но и в големите български градове. Завръщат се по време на празници. Какво мислите?
 – Според мен има няколко фактори, които биха задържали младите хора в Габрово и то специалисти да останат в областта. Проблемът е, че просто хората ги няма! Няма ги тези, които да произвеждат предадената стойност! Огромно противоречие! Не случайно казах, че има Технически университет. Има „глад“ за технически кадри в областта и фирмите, които продължават да разкриват работни места. Факт е, че безработицата в Габрово е най-ниска след тази в София. Но изведнъж се оказва, че ние не сме привлекателни за млади хора. Освен работната заплата, която не беше анализирана на Заседанието, беше споменато само, че получаваме по-висока от средната за страната. За да остане един млад човек да живее в област Габрово пред него стоят три фактори: ниво на работна заплата, възможност за кариерно развитие и наличие на добра социална инфраструктура.

– Искате да кажете, че по време на заседанието на Областния съвет за развитие, не е провеждан разговор по тези теми?
– Не бе проведен. Бяха изнесени едни данни, част от които ние прекрасно знаем. Там бяха председатели на общински съвети, кметове. Няма нужда от констатации. Да, отчетната част по отношение на цифрите, бюджетни средства, привлечени такива и др., лесно може да бъдат събрани на едно място. Но това не е експертен анализ. Нямаше предложения за работещи решения.

 – Запознавайки се с информацията след този съвет, направи впечатление и друго противоречие, но не става ясно дали е или не е такова. Посочва се, че са налице непланирани ефекти от развитието на региона – подобряването на социално-икономическите показатели в община Трявна ограничават възможностите за достъп до финансиране от планираните източници. Какво означа това?
– Най-общо означава, че по дадени програми, например ОП „Човешки ресурси“, един от критериите е нивото на безработицата. И когато то е ниско – получаваш по-малко точки при класиране, отколкото други Общини, които имат високо ниво на безработица. Но ниското ниво на безработица трябва да бъде внимателно анализирано и да се види какво всъщност е реалното състояние на нещата. Дали ниското ниво на безработица не се влияе в най-голяма степен от обезлюдяване на населението и на хората в активна трудова възраст. Да, в Трявна особено след като заработи големият завод на територията на общината, нивото на безработица спадна. Но това значи ли, че броят на жителите на общината, в трудово активна възраст, се покачва или намаля. Намаляването на безработицата може да е следствие на намаляване на хората в активна трудова възраст. Не случайно беше споменато, че едва ли не трябва да внасяме специалисти и хора от други региони или чужбина, за да решаваме проблемите с трудовия пазар.  Според мен това не е причина да се губят средства по различни програми. Да, това създава някакви пречки, но от друга страна има достатъчно възможности пред Общините да печелят проекти.

– Бил сте областен управител. Бил сте и заместник – областен. Познавате добре работата на институцията. Тези обществени съвети, които работят към тази институция, обикновено констатират нещо и се събират защото така трябва да бъде. Защо никой областен управител не можа да промени тази тенденция?
– Нещата са регламентирани в Закона за регионалното развитие и подзаконовите актове. Този областен план за развитие е необходим, доколкото в средносрочен план се планират средства за реализиране на определени приоритети.

Например, вчера по предложение на кмета на Дряново, подкрепено от членовете на Съвета, беше записано, че приоритет за областта е изграждането на водния цикъл на Дряново. За да бъдат отпуснати средства от държавния бюджет, фонд или програма задължително този приоритет трябва да присъства в Областната стратегия за развитие.

Друг пример – приоритет за област Габрово е и изграждането на язовир Нейковци край Трявна. Тези приоритети трябва да присъстват в Областната стратегия, защото на по-високите нива често пъти органите, които вземат решение гледат и най-дребния детайл какво е записано в нея. Ако в стратегията липсват такива приоритети, те лесно могат да бъдат не финансирани. Важно е да се знае кои са приоритетите за областта и да се преследват, тъй като те касаят не само една община, но и даден регион. Пътища, пътна инфраструктура, водоснабдяване, изграждане на социални услуги и др.

Не съм съгласен с голяма част от изнесените по време на Областния съвет за развитие данни. Не знам по какъв начин са получени, кой период от развитието на областта отразяват, но това, с което се сблъсквам ежедневно дава една по-различна картина. Но, тъй като говорим за Областна стратегия има проблеми, които касаят група общини. Трябва да бъде ясно какви са ни приоритетите. Да се обединим около тях и съответните органи – областен управител, народни представители и кметове да бъдат единни, за да се постигнат тези цели. Тук не става дума за нито за партии, нито за политически дивиденти, които биха могли да се извлекат. Става въпрос за приоритетите пред област Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

„Теспом“ АД търси стругар

Published

on

Фирма „Теспом“АД търси:

1. Стругар, универсален струг.

При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.

Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Христо Метев.

Зареди още

Икономика

Фирма „Теспом“ търси работник

Published

on

Фирма „Теспом“АД търси:

1. Стругар, универсален струг.

При интерес, моля изпратете Вашата автобиография на електронна поща: tedi_nikolova@tespom.bg или на място в дружеството: гр. Габрово, ул.“Бодра смяна“1.

Тел. за връзка: 0879/123 678 – инж.Христо Метев.

Зареди още

Икономика

Управление на инвестиционни проекти в строителството от „Интер Пауър“ ООД

Published

on

Управлението на проекти в строителството представлява комплексен процес, насочен към планиране, координация, изпълнение и контрол на всички аспекти на даден строителен проект, управление на ресурси, срокове, разходи и комуникация между различните участници в проекта. Тази услуга играе ключова роля в осигуряването на успешното завършване на проекти, като се спазват бюджетни, времеви и качествени ограничения. Подходяща е за хора от страната и чужбина, които имат намерения да строят, но нямат необходимото време и знания за контрол на проекта си. Не познават фирми изпълняващи отделните строителни дейности, като грубо строителство, изграждане на инсталации-ОВиК, електроизграждане, слаботокови инсталации, системи за автоматизация, фотоволтаични системи, довършителни дейности, интериорен дизайн и др., както и нямат доверие, че проекта им ще бъде изпълнен професионално, в срок и с качествени материали. Разберете повече и как може да ви бъдем полезни от информацията по-долу.

Основните аспекти на управлението на проекти в инвестиционното строителство.

Дефиниране на проекта: Това включва определяне на целите, обхвата, изискванията, рисковете и други важни параметри на проекта. Важно е да се установят ясни очаквания и измерими критерии за успех.

Управление на ресурсите: Това включва управление на хора, материали, оборудване и финанси. Осигуряването на необходимите ресурси в правилното време е от съществено значение за успешното изпълнение на проекта.

График и срокове: Създаването на график и определянето на срокове за различните етапи на проекта е от съществено значение. Управлението на времето включва идентифициране и управление на критичните пътища, които могат да забавят проекта.

Управление на разходите: Ефективното планиране, следене и контрол на разходите е ключов аспект на управлението на проекта. Това включва бюджетиране, управление на разходите, прегледи на разходите и докладване.

Управление на качеството: Осигуряването на качество на изпълнението на проекта е от съществено значение за удовлетворението на клиента. Това включва установяване на стандарти за качество, измерване на резултатите и коригиране на аномалиите.

Комуникация и сътрудничество: Ефективната комуникация между всички участници в проекта е от ключово значение. Това включва установяване на механизми за комуникация, редовни срещи, докладване за напредъка и управление на конфликти.

Управление на човешките ресурси: Осигуряването на подходящи хора за проекта, тяхната мотивация, обучение и развитие са от съществено значение за успеха на проекта.

Управление на околната среда: Включва оценка на въздействието на проекта върху околната среда и прилагане на мерки за намаляване на негативните ефекти.

Управление на покупките: Включва планиране, извършване и контрол на процеса на закупуване на материали, оборудване и услуги, необходими за изпълнението на проекта.

Използване на „Интер Пауър“ ООД, за управление на инвестиционни проекти в строителството е подходящо за инвеститори от страната и такива, които живеят в чужбина.

Предимства.

Експертен подход и професионализъм: Фирмите за управление на проекти разполагат с екипи от опитни специалисти, които са специализирани в различни области на управлението на проекти. Тези експерти разбират специфичните предизвикателства, които могат да възникнат по време на процеса на реализация на проекта, и разполагат с необходимите умения и знания за тяхното решаване. Това освобождава клиентите от необходимостта да се занимават със сложните детайли на управлението на проекта.

Ефективно управление на ресурсите: Управлението на ресурсите е ключов елемент за успеха на всяко предприятие. Фирмите за управление на проекти са способни да оптимизират използването на ресурсите, като осигурят правилното разпределение на хора, време и финансови средства за всяка фаза на проекта.

Стратегическо планиране и изпълнение: Специалистите по управление на проекти разбират важността на стратегическото планиране и изпълнение. Те помагат на клиентите да дефинират ясни цели и да разработят стратегии за тяхното постигане. Също така, те осигуряват непрекъснат мониторинг и оценка на напредъка на проекта, за да се гарантира, че се спазват поставените цели и срокове.

Намаляване на риска: Управлението на проекти включва и управление на риска. Фирмите за управление на проекти разполагат със системи и процеси, които помагат да се идентифицират, оценяват и намаляват потенциалните рискове, свързани с проекта. Това помага на клиентите да се справят по-ефективно с неочаквани ситуации и да гарантират успешното завършване на проекта.

Локално познание и ресурси: Фирмите за управление на проекти имат познания и опит в местните пазари и законодателство, което е от съществено значение за успешното изпълнение на проекта. Те също така имат достъп до местни доставчици, подизпълнители и други ресурси, които могат да улеснят процеса на строителство.

Ефективно време и разстояние: За хората, които не могат да бъдат на място за управление на проекта поради географски разстояния, използването на фирма за управление на проекти позволява ефективно управление на проекта от разстояние. Клиентите могат да получат редовни доклади за напредъка на проекта и да се консултират с управителите по всяко време.

Спестяване на време и усилия: Използването на фирма за управление на проекти освобождава клиентите от необходимостта да координират различните аспекти на проекта сами. Това спестява време и усилия и позволява на клиентите да се фокусират върху други важни ангажименти.

По-добър контрол и прозрачност: Фирмите за управление на проекти предоставят постоянно обновяване и прозрачност по отношение на разходите, напредъка и рисковете на проекта. Това позволява на клиентите да имат по-добър контрол върху процеса и да вземат информирани решения.

Какви са предимствата за клиента?
Използването на фирма за управление на инвестиционни проекти може да донесе няколко ключови ползи за клиента:

1. Повишаване на производителността и ефективността: Специалистите по управление на проекти помагат на клиентите да оптимизират процесите си и да повишат производителността си, като осигурят по-ефективно използване на ресурсите и постигат по-добри резултати в по-кратък период от време.

2. Оптимизация на разходите и предотвратяване на загуби от надписани количества и некачествено изпълнение на строително монтажните работи: Чрез ефективното управление на ресурсите и непрекъснатото мониториране на напредъка на проекта, непрекъснати проверки относно качеството и количеството на вложените услуги и материали, фирмите за управление на проекти помагат на клиентите да осигурят оптимизация на изразходваните средства от бюджета.

3. Редовни доклади и срещи: Фирмите за управление на проекти предоставят редовни доклади на клиентите си за напредъка на проекта. Тези доклади включват информация за изпълнението на работата, финансовото състояние на проекта, проблеми и рискове, които са възникнали, както и предприетите мерки за тяхното решаване. Редовните срещи с клиентите също са част от този процес за комуникация.

4. Уеб базирани системи за управление на проекти: Фирмите използват специализирани софтуерни платформи за управление на проекти, които позволяват на клиентите да проследяват напредъка на проекта в реално време. Тези системи обикновено предоставят достъп до информация за графики, бюджети, комуникация и други важни елементи на проекта.

5. Идентифициране и управление на рискове: Фирмите за управление на проекти активно идентифицират потенциални рискове, които могат да засегнат проекта, и предприемат мерки за управление на тези рискове. Те информират клиентите за рисковете и мерките за намаляване на техния въздействие.

6. Прозрачност в процесите и решенията: Фирмите за управление на проекти се стремят да осигурят прозрачност във всички аспекти на своята работа, включително вземането на решения. Те обясняват на клиентите си основанията за вземане на решенията и как те влияят върху проекта.

Методи и Инструменти използвани от Интер Пауър ООД за Управление на Проекти.

Интер Пауър ООД, предлага услуги за управление на проекти в строителството, разполага с разнообразие от методи и инструменти за ефективно изпълнение на задачите:

1. Гант диаграми и Мрежови диаграми: Тези инструменти се използват за визуализация на задачите, сроковете и зависимостите между тях.

2. Проектни бюджети и финансово управление: Включва прогнозиране на разходите, контрол на разходите и управление на финансовите ресурси на проекта.

3. Софтуерни платформи за управление на проекти: Специализирани софтуерни платформи като Microsoft Project, Primavera, ClickUp и други предоставят интегрирани инструменти за планиране, мониторинг и комуникация.

4. Управление на риска: Интер Пауър ООД, използва различни техники за идентификация, оценка и управление на рисковете, които могат да възникнат по време на изпълнението на проекта.

Строителни Дейности, Управлявани от Интер Пауър ООД за управление на Проекти.

Фирмите за управление на проекти в строителството могат да управляват различни видове строителни дейности, включително:

1. Жилищни и търговски сгради: частни домове (къщи и апартаменти), жилищни комплекси, хотели, търговски центрове и офис сгради.

2. Индустриални сгради: фабрики, складове, производствени заводи и дистрибуционни центрове и др.

3. Инфраструктурни проекти: Пътни мрежи, тунели, мостове, железопътни линии и други инфраструктурни обекти.

4. Енергийни проекти: Вятърни паркове, соларни паркове, хидроелектроцентрали и други енергийни проекти.

Роля на „Интер Пауър“ ООД за Управление на проекти във воденето на документацията.

Фирмите за управление на проекти играят важна роля в грижата за документацията на един строителен обект от началото до края на проекта.

Ето как те управляваме различните аспекти на документацията:

1. Проектна документация: грижим за подготовката, организацията и актуализацията на проектната документация. Това включва всички чертежи, спецификации, технически документи, изисквания и други материали, свързани с проектирането и изграждането на обекта.

2. Узаконяване и разрешителни: също така се занимаваме с узаконяването на строителството и придобиването на необходимите разрешителни и лицензии за строеж. Това включва подготовката на необходимата документация, като заявления, планове, изисквания за съответствие и други документи, които се изискват от местните органи и регулатори.

3. Строителни книжа и лицензии: осъществяваме регистрацията на строителния обект и получаването на необходимите строителни книжа и лицензии за строеж. Грижим се за подготовката и подаването на всички необходими документи и формуляри, както и за плащанията на съответните такси и такси за лицензии.

4. Изготвяне на актове и протоколи: Следим за правилното изготвяне на различни актове и протоколи, които са необходими по време на строителството и при завършването на проекта. Включително актове за приемане на работа, актове за изпитване и приемане на отделни строителни етапи, протоколи за дефекти, както и други документи, които са част от процеса на управление на качеството и приемането на строежа.

5. Вкарване в експлоатация: Отговаряме за процеса на вкарване на обекта в експлоатация след успешното му завършване. Това включва подготовката на необходимата документация за собственика на обекта, като инструкции за експлоатация, гаранционни документи, сертификати за качество и други.

При интерес от новата ни услуга, се свържете с нас от посочените контакти.

0893 556 772 – Мирослав Дончев

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица