Свържи се с нас

Новини

Днес е Гергьовден – ден на храбростта и Българската армия!

Published

on

На този ден честваме паметта на Свети Георги Победоносец (275-281 – 23 април 303). Той е войник в Римската империя, който е почитан като мъченик за Христовата вяра. Свети Георги е един от най-тачените светци в Източноправославната църква. Обезсмъртен в мита за Свети Георги и ламята, той е покровител на Канада, Каталония, Англия, Етиопия, Грузия, Гърция, Черна гора, Португалия,България, Сърбия, градовете Истанбул, Любляна и Москва.

Роден в Кападокия (Мала Азия), на 20 години му е дадена военната титла трибун, след като се проявява като пълководец. През 303 г., по време на управлението на император Диоклециан, е убит, тъй като е защитавал християнската вяра. На иконите Св. Георги Победоносец е изобразяван винаги на кон, а в краката му лежи убитата от него ламя.

Гергьовден в България се нарича денят, в който се чества Свети Георги Победоносец, 6 май. Обявен е за официален празник в Република България, както и за Ден на храбростта и Българската армия. Чества се и като главен празник на овчаря. Денят на храбростта започва да се чества в Българската армия още с нейното създаване.

Празникът се чества на 6 май, но е официално учреден на 9 януари 1880 г. с указ № 5 на княз Александър I Батенберг. По-рано на 1 януари с указ № 1 е учреден и военният орден За храброст – отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.

През 1946 г. комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за „Ден на пастиря”. Традицията е възстановена на 27 януари 1993 г. с постановление № 15 на Министерския съвет.

Гергьовден е най-празнуваният имен ден в България преди Ивановден, отбелязван от около 180 хиляди души. Той е имен ден на носещите имената Георги, Гергана, Гинка, Ганка, Глория, Ганчо, Гено, Генчо, Генади, Гошо, Генка, Галина, Галя, Генко, Геновева, Габрил, Габрина, Габриела, Габриел и други имена, подходящи за празника.

В българския народен календар Гергьовден е един от най-големите празници през годината и най-големият пролетен празник. Познат е с имената Гергьовден, Гергевден, Гюрговден, Герги, Джурджовдън, както и Хъдърлез и Адрелес, сред мюсюлманите и помаците. Празникът е календарно обвързан-празнува се на 6 май и се чества във всички територии населени с българи. С него започва лятната половина на стопанската година, завършваща на Димитровден.

Според народните представи св. Георги освен покровител на земеделците, е и най-могъщият покровител на стадата, затова голяма част от обредните практики и обичаите, изпълнявани на този ден имат за цел да осигурят здравето и плодовитостта на живата стока.

На Гергьовден рано сутринта се извършва ритуалното извеждане на животните на първа зелена паша (на попас), като стадото се подкарва със зелена пръчка. На този ден се прави и първото обредно доене на овцете. Овчарите отварят вратата на кошарата и която овца излезе първа, украсяват главата и с предварително подготвен венец и я издояват (другаде се дои първата оягнила се овца). Ведрото, в което се дои овцата, е украсено също с венци или различни зелени растения и пресукани бял и червен конец (мартеница). По същия начин са украсени и вратата на кошарата, както и самата кошара. Млякото на първата овца се издоява през сребърен пръстен, кравайче, венец, а някъде и през речен „гергьовски камък” с естествен отвор. Първите капки мляко се изливат на земята или върху яйце (не рядко червено), което после се заравя в земята. Някъде овчарите гърмят с пушки край стадото, за да изгонят злите духове. Широко разпространен е обичаят на този ден овцете да се захранят с обреден хляб, приготвен от жените. Също така на Гергьовден става първото вкусване на мляко и млечни продукти през годината.

Традиционно на Гергьовден се коли агне. На този ден всяка къща, независимо дали притежава или не овце, трябва да заколи агне, защото:
Изборът на жертвеното животно е различен – някъде това е първото родено агне през годината, другаде – агнето на първата излязла от кошарата овца. Може да се взема предвид и пола (първото мъжко) или цвета (първото бяло) на животното. Преди да се заколи, то също се окичва с венец или цветя, захранва се със свежа зеленина, трици и сол (на някои места и с обреден хляб) и се запойва с вода; някъде го прекадяват с тамян или свещеникът му чете молитва. От солта и хляба, с които е захранено, дават и на другите домашни животни.

В миналото агнето обикновено се е колело в къщата при огнището, като се е гледало кръвта му да опръска стената. На някои места според дебелината на кървавите бразди се гадаело плодородна ли ще е годината или не. След заколването се взима от кръвта и с нея се мазват децата по челото и бузите, за да бъдат здрави през годината. С тази кръв се мазват и праговете на вратите и ъглите на стаите. Останалата кръв се събира в съд, (в който също има зеленина), и се заравя в земята на чисто място (в смисъл далеч от бунище, тоалетна, капчук и др. места, които в народните представи се определят като „нечисти”), където не се стъпва.

На места в Южна България агнето се коли под плодни дървета и се следи кръвта да попие в земята. В Западна България пък агнето се коли при река, като кръвта му изтича във водата (ако е заколено в къщи, кръвта му се отнася и се хвърля в реката). След празника костите на жертвеното агне също се хвърлят в течаща вода („да тече млякото като вода”), заравят се в нивата или в мравуняк („да се въдят овцете като мравки”). От тях някъде запазват кокалчето от предния десен крак, което използват на следващата година при украсата на обредните гергьовденски хлябове, както и предната плешка – с нея лекуват децата от уруки. В Родопите по предната плешка се гадае за плодородието през годината и съдбата на стопанина.
Обикновено агнето се пече цяло, като след изпичането се носи в църква, за да се освети или ако се пече на общоселската трапеза, свещеникът или стопанинът го прекадяват на място.

Тя обикновено е общоселска. Прави се извън селището някъде на зеленина – обикновено при оброчище, параклис или манастир (ако има такъв в близост). След като се освети, на нея се носят опечените агнета, обредните хлябове, прясно издоеното мляко и подсиреното от него сирене, квасено мляко и други подобни. На този ден за първи път през годината се яде пресен чесън, който задължително присъства на трапезата.

Край празничната трапеза отново се изпълняват обредни практики, свързани както с плодородието, така и с брачна насоченост. В някои райони на Източна България младите булки в началото стоят прави край трапезата, „за да стават високи конопите”, а после хукват да бягат, като децата ги замерят с трохи хляб за плодородие. Другаде с бучки сирене за плодовитост са замеряни и младоженците. На Гергьовден, край трапезата, кумът ритуално събува сватбените чорапи на младоженката и сваля връхната ѝ сватбена дреха, като я забражда с женска забрадка, вместо носената досега булчинска.

На празничната трапеза (както и през целия ден на празника) цари веселие и се играят т. нар. „гергьовденски хора“. Играят се обикновено на песни с религиозно-митичен характер и такива, свързани с мотивите за св. Георги – обикалящ полето, побеждаващ ламята и отключващ изворите и влагата. Веселието е задължително по време на целия празник.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Крими

Полицията спипа „рейсъри“, участвали в незаконни гонки край Горна Росица

Published

on

Публикувани в социалните мрежи видеоклипове, показващи нерегламентирани автомобилни гонки в района на село Горна Росица, предизвикаха бързата реакция от страна на органите на реда.

Районното управление в Севлиево, под ръководството на Областната дирекция на МВР – Габрово, предприе незабавни действия за установяване на участниците в нарушенията. До момента са идентифицирани 11 лица, взели участие в гонките под различна форма.

Осем от тях са с постоянен адрес в град Габрово, а трима – в град Севлиево. На двама от севлиевските участници вече са съставени протоколи за полицейско предупреждение, с оглед бъдещи санкции по Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

От ОДМВР-Габрово съобщават, че работата по случая продължава, като предстои предприемането на допълнителни мерки спрямо останалите установени лица. Органите на реда напомнят, че подобни прояви не само нарушават закона, но и създават сериозна опасност за живота и здравето както на участниците, така и на други граждани.

Зареди още

Новини

Щъркеловото гнездо на габровската пожарна е възстановено и обновено

Published

on

Щъркеловото гнездо на габровската пожарна е възстановено и обновено след санирането на сградата, птиците вече имат и три малки щъркелчета, съобщи БТА – Габрово.

Семейството щъркели отново отгледаха поколение. Комисар Пламен Генчев, директор на Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ (РДПБЗН) в област Габрово, каза че с усилията на огнеборците гнездото е обновено, подобрено и върнато на първоначалното си място – пожарната кула.

„Разсейваме мненията, че гнездото е унищожено, напротив, свалихме го преди санирането, като се съобразихме с отлитането на щъркелите на юг, бе извършен ремонт, направихме с общи усилия нова скара и върнахме гнездото. Истинска радост е, че тази пролет щъркелите отново се завърнаха в своето гнездо на пожарната кула в Габрово и вече имат поколение от три нови щъркела“, обясни още директорът на РДПБЗН Габрово Пламен Генчев.

По думите му щъркелите са избрали пожарната кула преди седем-осем години. Оттогава всяка година се връщат, но след спечелен проект за саниране сградата логично се стига до казуса с гнездото. Цялата статия можете да прочетете оттук.

Зареди още

Любопитно

Горски срещи на Градище отново се превръща в базар за употребявани вещи

Published

on

За трета поредна година традиционният базар „Продай непотребното“ продължава и това лято на поляната на Горски срещи на Градище, защото ненужното за един, е необходимо на друг!

А всички имаме по някоя вещ вкъщи, с която не знаем какво да правим и вече само ни заема място. Така че – ето начин да /си/ помогнем. Да намерим нови приятели, да споделим, да допълним семейния бюджет, да освободим място за новото в живота си, да прекараме време сред природата, да срещнем нови хора и да създадем нова подкрепяща се общност.

Участието в базара става с предварително записване на телефон 0889 965 020.

В „Продай непотребното“ можете да намерите всичко, без части за коли, които не се допускат за продажба. За участие в базара се допускат дрехи, бижута, малки електроуреди, играчки, книги, игри, съдове и стъклария, украса за дома и още, и още неща, които са изгубили стойност за вас, омръзнали са ви, вече не ви стават или просто искате да се освободите от тях, но са запазени и използваеми.

Ако искате да продавате – заповядайте в 10.30, а ако искате да купувате, в 11.00 часа участници в базара ще Ви очакват.

Елате в неделя, 13 юли, на поляната на Градище, където да направим заедно разнообразна и усмихната „гаражна разпродажба“!

За да разберете кога ще бъде следващия базар за употребявани вещи през август, следете фейсбук страницата на Горски срещи на Градище, където качваме информация за всички предстоящи събития, а през август и септември сме Ви подготвили много предизвикателства.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица