Свържи се с нас

Новини

Днес е Гергьовден – ден на храбростта и Българската армия!

Published

on

На този ден честваме паметта на Свети Георги Победоносец (275-281 – 23 април 303). Той е войник в Римската империя, който е почитан като мъченик за Христовата вяра. Свети Георги е един от най-тачените светци в Източноправославната църква. Обезсмъртен в мита за Свети Георги и ламята, той е покровител на Канада, Каталония, Англия, Етиопия, Грузия, Гърция, Черна гора, Португалия,България, Сърбия, градовете Истанбул, Любляна и Москва.

Роден в Кападокия (Мала Азия), на 20 години му е дадена военната титла трибун, след като се проявява като пълководец. През 303 г., по време на управлението на император Диоклециан, е убит, тъй като е защитавал християнската вяра. На иконите Св. Георги Победоносец е изобразяван винаги на кон, а в краката му лежи убитата от него ламя.

Гергьовден в България се нарича денят, в който се чества Свети Георги Победоносец, 6 май. Обявен е за официален празник в Република България, както и за Ден на храбростта и Българската армия. Чества се и като главен празник на овчаря. Денят на храбростта започва да се чества в Българската армия още с нейното създаване.

Празникът се чества на 6 май, но е официално учреден на 9 януари 1880 г. с указ № 5 на княз Александър I Батенберг. По-рано на 1 януари с указ № 1 е учреден и военният орден За храброст – отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.

През 1946 г. комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за „Ден на пастиря”. Традицията е възстановена на 27 януари 1993 г. с постановление № 15 на Министерския съвет.

Гергьовден е най-празнуваният имен ден в България преди Ивановден, отбелязван от около 180 хиляди души. Той е имен ден на носещите имената Георги, Гергана, Гинка, Ганка, Глория, Ганчо, Гено, Генчо, Генади, Гошо, Генка, Галина, Галя, Генко, Геновева, Габрил, Габрина, Габриела, Габриел и други имена, подходящи за празника.

В българския народен календар Гергьовден е един от най-големите празници през годината и най-големият пролетен празник. Познат е с имената Гергьовден, Гергевден, Гюрговден, Герги, Джурджовдън, както и Хъдърлез и Адрелес, сред мюсюлманите и помаците. Празникът е календарно обвързан-празнува се на 6 май и се чества във всички територии населени с българи. С него започва лятната половина на стопанската година, завършваща на Димитровден.

Според народните представи св. Георги освен покровител на земеделците, е и най-могъщият покровител на стадата, затова голяма част от обредните практики и обичаите, изпълнявани на този ден имат за цел да осигурят здравето и плодовитостта на живата стока.

На Гергьовден рано сутринта се извършва ритуалното извеждане на животните на първа зелена паша (на попас), като стадото се подкарва със зелена пръчка. На този ден се прави и първото обредно доене на овцете. Овчарите отварят вратата на кошарата и която овца излезе първа, украсяват главата и с предварително подготвен венец и я издояват (другаде се дои първата оягнила се овца). Ведрото, в което се дои овцата, е украсено също с венци или различни зелени растения и пресукани бял и червен конец (мартеница). По същия начин са украсени и вратата на кошарата, както и самата кошара. Млякото на първата овца се издоява през сребърен пръстен, кравайче, венец, а някъде и през речен „гергьовски камък” с естествен отвор. Първите капки мляко се изливат на земята или върху яйце (не рядко червено), което после се заравя в земята. Някъде овчарите гърмят с пушки край стадото, за да изгонят злите духове. Широко разпространен е обичаят на този ден овцете да се захранят с обреден хляб, приготвен от жените. Също така на Гергьовден става първото вкусване на мляко и млечни продукти през годината.

Традиционно на Гергьовден се коли агне. На този ден всяка къща, независимо дали притежава или не овце, трябва да заколи агне, защото:
Изборът на жертвеното животно е различен – някъде това е първото родено агне през годината, другаде – агнето на първата излязла от кошарата овца. Може да се взема предвид и пола (първото мъжко) или цвета (първото бяло) на животното. Преди да се заколи, то също се окичва с венец или цветя, захранва се със свежа зеленина, трици и сол (на някои места и с обреден хляб) и се запойва с вода; някъде го прекадяват с тамян или свещеникът му чете молитва. От солта и хляба, с които е захранено, дават и на другите домашни животни.

В миналото агнето обикновено се е колело в къщата при огнището, като се е гледало кръвта му да опръска стената. На някои места според дебелината на кървавите бразди се гадаело плодородна ли ще е годината или не. След заколването се взима от кръвта и с нея се мазват децата по челото и бузите, за да бъдат здрави през годината. С тази кръв се мазват и праговете на вратите и ъглите на стаите. Останалата кръв се събира в съд, (в който също има зеленина), и се заравя в земята на чисто място (в смисъл далеч от бунище, тоалетна, капчук и др. места, които в народните представи се определят като „нечисти”), където не се стъпва.

На места в Южна България агнето се коли под плодни дървета и се следи кръвта да попие в земята. В Западна България пък агнето се коли при река, като кръвта му изтича във водата (ако е заколено в къщи, кръвта му се отнася и се хвърля в реката). След празника костите на жертвеното агне също се хвърлят в течаща вода („да тече млякото като вода”), заравят се в нивата или в мравуняк („да се въдят овцете като мравки”). От тях някъде запазват кокалчето от предния десен крак, което използват на следващата година при украсата на обредните гергьовденски хлябове, както и предната плешка – с нея лекуват децата от уруки. В Родопите по предната плешка се гадае за плодородието през годината и съдбата на стопанина.
Обикновено агнето се пече цяло, като след изпичането се носи в църква, за да се освети или ако се пече на общоселската трапеза, свещеникът или стопанинът го прекадяват на място.

Тя обикновено е общоселска. Прави се извън селището някъде на зеленина – обикновено при оброчище, параклис или манастир (ако има такъв в близост). След като се освети, на нея се носят опечените агнета, обредните хлябове, прясно издоеното мляко и подсиреното от него сирене, квасено мляко и други подобни. На този ден за първи път през годината се яде пресен чесън, който задължително присъства на трапезата.

Край празничната трапеза отново се изпълняват обредни практики, свързани както с плодородието, така и с брачна насоченост. В някои райони на Източна България младите булки в началото стоят прави край трапезата, „за да стават високи конопите”, а после хукват да бягат, като децата ги замерят с трохи хляб за плодородие. Другаде с бучки сирене за плодовитост са замеряни и младоженците. На Гергьовден, край трапезата, кумът ритуално събува сватбените чорапи на младоженката и сваля връхната ѝ сватбена дреха, като я забражда с женска забрадка, вместо носената досега булчинска.

На празничната трапеза (както и през целия ден на празника) цари веселие и се играят т. нар. „гергьовденски хора“. Играят се обикновено на песни с религиозно-митичен характер и такива, свързани с мотивите за св. Георги – обикалящ полето, побеждаващ ламята и отключващ изворите и влагата. Веселието е задължително по време на целия празник.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Любопитно

Засяха първите дръвчета от гората на тамплиерите край Дебел дял

Published

on

23 април е Денят на българския светец Лазар Български Дебелдялски. Рицарите и Дамите от Командерията, носеща името на мъченика от село Дебел дял, посетиха селото и поднесоха цветя на паметната плоча пред родната къща на светеца.

Тя бе поставена през 2022 г от тамплиерите на Габровска област, по случай 220 години от смъртта му.

По данни на архимандрит Нестор от Великотърновската митрополия, още като малко момче, Лазар напуска родното място и отива в Анадола (Мала Азия). Там в Сома, Турция, става овчар. Той е силно вярващ християнин и скоро си навлича гнева на турците. По нареждане на турски големец го хвърлят в тъмница. След дълги изтезания, които Лазар покорно понесъл, изпълнен с любов към Христос, бил убит на 23 април 1802 г. на 28-годишна възраст.

Образът му е изписан в цял ръст в параклиса „Свети Архангели“ в Рилския манастир. Там е означено и родното му място Дебел дял. В него е построен храм, за който Богомил Петков и съмишлениците му тамплиери са едни от основните дарители.

По случай 250 години от рождението на Светеца, тамплиерите засадиха 25 дръвчета медоносна липа. С това поставиха началото на тамплиерска гора край село Дебел дял.

Зареди още

Новини

Междинна конференция за напредъка на проекта за Младежки център

Published

on

Междинна конференция по проект № BGLD-2.001-0009 „Възможност за изява на младите хора – създаване на младежки център в Габрово“ се проведе на 22 април 2024 г. На нея присъстваха Таня Христова – кмет на Община Габрово, Иван Любомиров – зам. областен управител, доц. д-р инж. Христо Недев – зам. ректор на Технически университет – Габрово, представители на други младежки центрове от страната, културни институции в града, училища, образователни организации, партньори в провеждането на различни събития, фирми-изпълнители по проекта, медии.

Проектът се финансира чрез ФМ на ЕИП 2014-2021 г. по програма “Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи”, като размерът на безвъзмездната финансова помощ е 4 286 850 лв. , а собственият принос на Община Габрово – 2 267 129 лв. Той е с продължителност от 20.10.2020 до 31.08.2024 година. Партньори в неговата реализация са Технически университет – Габрово и Университетът за зелено развитие в гр. Брюне, Норвегия.

Екипът за управление на проекта представи пред присъстващите всички етапи по неговото изпълнение – проведени обществени поръчки, сключени договори, изпълнени дейности. Специално внимание бе отделено на съвместните инициативи с норвежкия партньор – посещения, обучения и споделяне на добри практики с екипа на проекта, Младежкия център и младежи от Габрово.

Представен бе екипът на Младежки център – Габрово и инициативи на Центъра, които имат за цел да развиват капацитета на младите хора, да насърчават участието им във вземането на решения за града и тяхната общност, лидерството, професионалната ориентация, доброволчеството и медийната грамотност. Представени бяха и организирани събития и инициативи в областта на културата, спорта, екологията, творчеството, здравословния начин на живот и психичното здраве. Събитието бе съпътствано от изложба с проекти на младежите от различни работилници – рисунки, фотографии, глинени маски, къщички за птици, светещи фигури.

Отправена бе покана за следващото събитие, организирано от младите хората – „Фестивал на цветята“, който ще се проведе на 27 април 2024 г. в парк „Маркотея“ в Габрово.

Дейностите на Младежки център – Габрово се изпълняват по проект № BGLD-2.001-0009 „Възможност за изява на младите хора – създаване на младежки център в Габрово“, финансиран по програма “Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи”, финансиран от ФМ на ЕИП 2014-2021.

Зареди още

Новини

Ученици от Детското полицейско управление посетиха Академията на МВР

Published

on

В учебното заведение, където се подготвят полицейските служители, учениците от 3а клас на ОУ „Стефан Пешев“ – Севлиево имаха възможността да разгледат кабинетите по стрелкова подготовка и противодействие на тероризма.

Преподавателят Александър Даскалов – старши преподавател от катедра „Специална полицейска тактика“ показа различни видове оръжия и предпазни средства, които се използват от служителите на МВР и макети на различни видове взривни устройства и способите за тяхното обезвреждане.

Децата посетиха също учебната съдебна зала. Там главен асистент в катедра „Оперативно- издирвателна дейност“ Ирина Кръстева ги запозна с ролята и задълженията на участниците в съдебния процес.

За финал малките ученици посетиха експозициите, които се намират в Академията, както и музея, обособен там.

Всяко дете имаше възможността да се запознае с обстановката и атмосферата създадена в Академия на МВР – София, в която се обучава голяма част от състава на МВР.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица