Свържи се с нас

Новини

Днес е Гергьовден – ден на храбростта и Българската армия!

Published

on

На този ден честваме паметта на Свети Георги Победоносец (275-281 – 23 април 303). Той е войник в Римската империя, който е почитан като мъченик за Христовата вяра. Свети Георги е един от най-тачените светци в Източноправославната църква. Обезсмъртен в мита за Свети Георги и ламята, той е покровител на Канада, Каталония, Англия, Етиопия, Грузия, Гърция, Черна гора, Португалия,България, Сърбия, градовете Истанбул, Любляна и Москва.

Роден в Кападокия (Мала Азия), на 20 години му е дадена военната титла трибун, след като се проявява като пълководец. През 303 г., по време на управлението на император Диоклециан, е убит, тъй като е защитавал християнската вяра. На иконите Св. Георги Победоносец е изобразяван винаги на кон, а в краката му лежи убитата от него ламя.

Гергьовден в България се нарича денят, в който се чества Свети Георги Победоносец, 6 май. Обявен е за официален празник в Република България, както и за Ден на храбростта и Българската армия. Чества се и като главен празник на овчаря. Денят на храбростта започва да се чества в Българската армия още с нейното създаване.

Празникът се чества на 6 май, но е официално учреден на 9 януари 1880 г. с указ № 5 на княз Александър I Батенберг. По-рано на 1 януари с указ № 1 е учреден и военният орден За храброст – отличие, с което се удостояват извършилите подвизи на бойното поле.

През 1946 г. комунистическото управление прекъсва традицията на празника, обявявайки го само за „Ден на пастиря”. Традицията е възстановена на 27 януари 1993 г. с постановление № 15 на Министерския съвет.

Гергьовден е най-празнуваният имен ден в България преди Ивановден, отбелязван от около 180 хиляди души. Той е имен ден на носещите имената Георги, Гергана, Гинка, Ганка, Глория, Ганчо, Гено, Генчо, Генади, Гошо, Генка, Галина, Галя, Генко, Геновева, Габрил, Габрина, Габриела, Габриел и други имена, подходящи за празника.

В българския народен календар Гергьовден е един от най-големите празници през годината и най-големият пролетен празник. Познат е с имената Гергьовден, Гергевден, Гюрговден, Герги, Джурджовдън, както и Хъдърлез и Адрелес, сред мюсюлманите и помаците. Празникът е календарно обвързан-празнува се на 6 май и се чества във всички територии населени с българи. С него започва лятната половина на стопанската година, завършваща на Димитровден.

Според народните представи св. Георги освен покровител на земеделците, е и най-могъщият покровител на стадата, затова голяма част от обредните практики и обичаите, изпълнявани на този ден имат за цел да осигурят здравето и плодовитостта на живата стока.

На Гергьовден рано сутринта се извършва ритуалното извеждане на животните на първа зелена паша (на попас), като стадото се подкарва със зелена пръчка. На този ден се прави и първото обредно доене на овцете. Овчарите отварят вратата на кошарата и която овца излезе първа, украсяват главата и с предварително подготвен венец и я издояват (другаде се дои първата оягнила се овца). Ведрото, в което се дои овцата, е украсено също с венци или различни зелени растения и пресукани бял и червен конец (мартеница). По същия начин са украсени и вратата на кошарата, както и самата кошара. Млякото на първата овца се издоява през сребърен пръстен, кравайче, венец, а някъде и през речен „гергьовски камък” с естествен отвор. Първите капки мляко се изливат на земята или върху яйце (не рядко червено), което после се заравя в земята. Някъде овчарите гърмят с пушки край стадото, за да изгонят злите духове. Широко разпространен е обичаят на този ден овцете да се захранят с обреден хляб, приготвен от жените. Също така на Гергьовден става първото вкусване на мляко и млечни продукти през годината.

Традиционно на Гергьовден се коли агне. На този ден всяка къща, независимо дали притежава или не овце, трябва да заколи агне, защото:
Изборът на жертвеното животно е различен – някъде това е първото родено агне през годината, другаде – агнето на първата излязла от кошарата овца. Може да се взема предвид и пола (първото мъжко) или цвета (първото бяло) на животното. Преди да се заколи, то също се окичва с венец или цветя, захранва се със свежа зеленина, трици и сол (на някои места и с обреден хляб) и се запойва с вода; някъде го прекадяват с тамян или свещеникът му чете молитва. От солта и хляба, с които е захранено, дават и на другите домашни животни.

В миналото агнето обикновено се е колело в къщата при огнището, като се е гледало кръвта му да опръска стената. На някои места според дебелината на кървавите бразди се гадаело плодородна ли ще е годината или не. След заколването се взима от кръвта и с нея се мазват децата по челото и бузите, за да бъдат здрави през годината. С тази кръв се мазват и праговете на вратите и ъглите на стаите. Останалата кръв се събира в съд, (в който също има зеленина), и се заравя в земята на чисто място (в смисъл далеч от бунище, тоалетна, капчук и др. места, които в народните представи се определят като „нечисти”), където не се стъпва.

На места в Южна България агнето се коли под плодни дървета и се следи кръвта да попие в земята. В Западна България пък агнето се коли при река, като кръвта му изтича във водата (ако е заколено в къщи, кръвта му се отнася и се хвърля в реката). След празника костите на жертвеното агне също се хвърлят в течаща вода („да тече млякото като вода”), заравят се в нивата или в мравуняк („да се въдят овцете като мравки”). От тях някъде запазват кокалчето от предния десен крак, което използват на следващата година при украсата на обредните гергьовденски хлябове, както и предната плешка – с нея лекуват децата от уруки. В Родопите по предната плешка се гадае за плодородието през годината и съдбата на стопанина.
Обикновено агнето се пече цяло, като след изпичането се носи в църква, за да се освети или ако се пече на общоселската трапеза, свещеникът или стопанинът го прекадяват на място.

Тя обикновено е общоселска. Прави се извън селището някъде на зеленина – обикновено при оброчище, параклис или манастир (ако има такъв в близост). След като се освети, на нея се носят опечените агнета, обредните хлябове, прясно издоеното мляко и подсиреното от него сирене, квасено мляко и други подобни. На този ден за първи път през годината се яде пресен чесън, който задължително присъства на трапезата.

Край празничната трапеза отново се изпълняват обредни практики, свързани както с плодородието, така и с брачна насоченост. В някои райони на Източна България младите булки в началото стоят прави край трапезата, „за да стават високи конопите”, а после хукват да бягат, като децата ги замерят с трохи хляб за плодородие. Другаде с бучки сирене за плодовитост са замеряни и младоженците. На Гергьовден, край трапезата, кумът ритуално събува сватбените чорапи на младоженката и сваля връхната ѝ сватбена дреха, като я забражда с женска забрадка, вместо носената досега булчинска.

На празничната трапеза (както и през целия ден на празника) цари веселие и се играят т. нар. „гергьовденски хора“. Играят се обикновено на песни с религиозно-митичен характер и такива, свързани с мотивите за св. Георги – обикалящ полето, побеждаващ ламята и отключващ изворите и влагата. Веселието е задължително по време на целия празник.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Коментари

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Новини

Габрово почете 143 години от Освобождението на България

Published

on

Габрово почете 143 години от Освобождението на България. Националният празник бе отбелязан с панихида и официално издигане на националното знаме.

Празничният 3 март започна в 09.30 часа в храма „Успение на Пресвета Богородица“, където Негово Високопреосвещенство Великотърновският митрополит Григорий и габровски свещенници отслужиха панихида.

След службата официалните лица и граждани поднесоха венци и цветя пред паметниците на Генерал Радецки и на Братската могила, откъдето се оправиха към площад „Възраждане“, за да бъде издигнат тържествено българският национален флаг от ученици от Национална Априловска гимназия.

Националният празник на Република България, 3 март, в Габрово бе уважен от председателя на Народното събрание, председателя на Общински съвет – Габрово, областния управител, настоящи депутати, кмета на Габрово, общински съветници и представители на Военното окръжие.

Всички снимки от отбелязването на празника можете да разгледате на страницата ни в социалната мрежа.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Президентът Румен Радев на Шипка: Историята е урок и вдъхновение!

Published

on

Скъпи съотечественици,

Отново е трети март и ние пак сме тук хиляди пред храма на Свободата.

Искам да Ви питам нещо: очаквали ли сте, че някога, някой ще се осмели да Ви забрани да се качите на Шипка?!

Очаквали ли сте, че някой ще се осмели да посегне на правото Ви да се поклоните пред онези, на които дължим свободата си?!

Благодаря Ви, че сте тук!

Защото Шипка е място свято, Шипка е костница на „шепата спартанци“: нашите опълченци и воините на руския император Александър II, нашият Освободител.

Вазов е рекъл за опълченците: „България цяла сега нази гледа“. Истината е, че България винаги, във всяка епоха, гледа всеки един от нас. Защото героичните епоси са рядкост, но достойнството и характера са подложени на изпитание всеки ден.

С Вашето присъствие тук, скъпи съотечественици, Вие помагате днешните поколения българи да вземат изпита по история, изпита по морал и изпита по демокрация.

Защото властта принадлежи на народа, но народът трябва да я отстоява. Винаги има кой да му я отнеме, кой да му забрани и кой да го яхне.

Скоро и нашето време ще бъде в историята. Но от нас зависи дали потомците ни ще се обръщат с гняв назад или с признателност за стореното от нас.

Едно е ясно: историята е урок, геройствата са вдъхновение, но никой народ не може да лежи на лаврите на своите мъртви герои.
Нужна е вяра,
нужно е усилие,
дела трябват, а не думи, както е рекъл Апостолът.
Честит празник на всички Вас!
Да живее България!

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Новини

Новите герои на бъдещето в Иновативно основно училище „Христо Ботев“

В чест на 3 март.

Published

on

Трети март е денят, в който миналото и настоящето се срещат, за да родят новите герои на бъдещето. Всяко време има скътани в себе си своите битки. И ако трети март в миналото е родил героите, които с ръцете си са извоювали свободата на България, днес героите стъпват тихо по коридорите на училището – говорят мъдро и носят книги в ръцете си.

Не са опълченци и не са хайдути – те са учители. И не се борят с изкачването на Шипка, но преодоляват по-високи върхове, тези на незнанието, което превръщат с много вяра и търпение в знание!

Ден преди Националния празник на България класните стаи връщат спомена за патриотичното ни минало. Всеки един от героите на настоящето е подготвил своето виждане за миналото – презентации, игри, работни листове, видео клипове, картини и най-важното оръжие – силата на словото.

Онова слово, което трайно се запечатва във времето и събужда душите на новите поколения не само в този ден, а през всички години, цял един живот! И ако връх Шипка е мястото, на което преди толкова много години мечтата за свобода и възраждането на силата на българския народ са станали реалност, то днес училището е мястото, в което любовта към родината е съхранена и предадена в бъдещето. Новото начало е онова тайнствено кътче във времето, където започват да се раждат мечти и идеи….

И ако 3 март 1878 г. поставя началото на новия живот за българите, то мястото на всяко ново начало за учителите започва от учителската стая – не само на трети март, а всеки ден – в нея се зараждат идеите, които минути по-късно обгръщат всяка класна стая и ако успеят да зазвучат трайно в главите на поне част от бъдещите герои, то тогава битката е спечелена!

Автор: Амалия Пантева – педагогически съветник.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица