Култура
Общината кани на концерт с космическите гласове на Ваня Монева
Космическите гласове на Ваня Монева с концерт, посветен на Националния празник

снимка: Община Габрово
Община Габрово кани габровци и гости на града на тържествен концерт на хор „Ваня Монева“, посветен на Националния празник и 140-годишнината от Освобождението на България. Събитието ще се състои на 1 март от 18.30 ч. в зала „Възраждане“.
Ценителите на хоровото изкуство и българския фолклор ще имат възможността да се насладят на вокалното майсторство и стойностния репертоар на формацията, която в последните години бележи значими успехи както на родна, така и на международна сцена.
В програмата ще прозвучат музикални композиции от Красимир Кюркчийски, Николай Кауфман, Петър Льондев, Стефан Мутафчиев, Иван Спасов и др.
Цената на билета е 5 лева, уточняват от администрацията на кмета.
Продажбата на билети ще започне от 19 февруари на касата на зала „Възраждане“ с работно време: от 9.30 до 13.30 и от 15.30 до 17.30 ч. В деня на концерта касата ще работи до 18.30 ч.
Хор „Ваня Монева” е новото име на един от най-популярните български фолклорни хорове с диригент Ваня Монева и несъмнено принадлежи към най-ценните културни богатства на България днес. Стиловете, в които творят, включват обработен фолклор, църковна музика, съвременни джаз и поп проекти, кантатно-ораториална музика, филмови и театрални продукции, world music.

снимка: Община Габрово
Концертната дейност на Ваня Монева и ръководените от нея хористки е богата. Включва участия в големите български Фестивали: Мартенски Музикални дни, Варненско лято, Аполония, Салон на изкуствата, Софийски Музикални седмици, Европейски музикален фестивал, Новогодишен Музикален фестивал. Концертни турнета в Европа, Южна Америка, Азия.
Името на Ваня Монева се свързва освен с изтъкнатите български композитори: Кр. Кюркчийски, Ал. Текелиев, Ф. Кутев, И. Спасов, Ц. Минкин, Ю. Ценова, Ст. Мутафчиев, П. Льондев. Л. Денев, така също и с Jun Miyake, Ikuko Kawai, Yoko Kanno, Coba, Christian Kolonovits и др.
Хорът е носител и на наградата на Allegro vivace на БНР „Класика в другите жанрове“ и на Златно перо. През 2014 г. за годишнината си получава Специалната награда Кристална лира на Класик ФМ радио за своя принос в българската музикална култура, а Ваня Монева е определена за Музикант на годината според класацията на „Алегро Виваче” на БНР. През 2015 хорът печели Първа награда в отворената категория на най-престижния международен хоров конкурс в света „Нека пеят народите”.
През 2016 хор „Ваня Монева” записват версия на японския химн, представена по време на Закриващата церемония на Олимпиадата в Рио де Жанейро, Бразилия, при приемането на Олимпийския огън от домакините през 2020 – Токио, Япония.
Успешното партньорство с японския композитор Jun Miyake води до поредица концерти в Япония – хорът е поканен да участва в трубюта за Пина Бауш в Токио през 2012, на World Music Festival в Hamamatsu и в един от знаковите концертни клубове в Токио – Blue Note през 2016, и на Montreux Jazz Festival Tokyo – през 2017г. Хорът е и специален гост на откриването на Японския дом в Сао Пауло, Бразилия, през 2016г.
На 1-ви февруари 2018г. хор „Ваня Монева”, заедно със Софийска филхармония, участваха в официалното откриване на Българското председателство на Съвета на ЕС в зала Бозар в Брюксел, Белгия.
Други скорошни изяви на хор „Ваня Монева” са проектите „Гласове и ритъм от безкрая” – с младежки перкусионен ансамбъл в рамките на Варненско лято 2014, „Пътешествие в два свята” – с Биг бенда на БНР и Милчо Левиев по негова музика, „Вокално – инструментални картини” с ОНМ на БНР, концерт в международния фестивал „Дни на музиката в Балабановата къща”, „Дивите корени” – проект със Софийска филхармония, Хоровата капела „Св. Обретенов” и ОНМ на БНР, „Да свириш на хор” – 21-ви Салон на изкуствата в НДК – концерт, посветен на проф. Васил Арнаудов, „На границата с класиката” – „От църковните песнопения до съвремието” – Варненско лято 2017, „75 години от рождението на Александър Текелиев“ – концерт със Софийска филхармония с творби на автора посветени на хора.
Ваня Монева е сред ярките имена в историята на българското хорово изкуство. Завършва с отличие ДМА „Панчо Владигеров” в класа на проф. Васил Арнаудов, със специалност „Хорово дирижиране”, което поставя началото на впечатляващия ù творчески път. Преди проекта на живота й – хорът с новото наименование „Ваня Монева”, Ваня Монева е главен художествен ръководител и диригент на „Космически гласове от България”, „Мистерия на българските гласове”, Женски народен хор при БНР, Представителен смесен хор „Алеко Константинов”, Хор на софийските девойки, Представителен смесен хор „Петко Стайнов” и хорова школа – гр. Казанлък, както и редица други хорови формации в гр. София, Лом и Стара Загора.
Ваня Монева интензивно работи с българските композитори. Провокира ги и ги вдъхновява със своя творчески заряд и дълбоко познание в областта на хорово-диригентското майсторство. Силната й привързаност към българския фолклор изкристализира в създаването на женските народни хорове „Космически гласове от България“ и “Ваня Монева”. Вече над 20 години Ваня Монева утвърждава извоюваните позиции с иновативното си мислене и репертоарна политика, която демонстрира скритите възможности на народните гласове и ги води към различни жанрови измерения, с което налага своя запазена професионална марка.
Ваня Монева е едно от най-ярките имена в хоровото ни изкуство – диригент, наложил се със своя стил, музикална естетика и висок професионализъм. Композиторът проф. Красимир Кюркчийски казва за нея: „Ваня Монева е българският Караян в рокля“. Ваня Монева е и музикален продуцент в Българското национално радио.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730
Култура
РЕМО „Етър“ представи България на престижен форум в Словения

Словенската столица Любляна се превърна в средище на идеи, иновации и вдъхновение. Там се проведе колоквиумът „Интерактивни изложби и дигитално куриране на нематериално културно наследство в музеите“, организиран от Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа (София) и фондация „Форум за славянски култури“.
Събитието събра представители на музеи и културни институции от Сърбия, Словения, Хърватия, Гърция, Албания, Босна и Херцеговина, България и Република Северна Македония – хора, обединени от общата мисия да съхраняват духа на миналото чрез средствата на бъдещето. Модератор на събитието бе д-р Мирена Станева – експерт в Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО.

„Във времето на дигитална трансформация, нашата отговорност е не само да съхраняваме нематериалното културно наследство, но и да го превърнем в живо преживяване, достъпно, ангажиращо и свързано с общностите, които го създават. В този процес музеите надскачат традиционната си роля и от пазители на артефакти се превръщат в пространства за диалог и социализация, където нематериалното културно наследство може да бъде разказано и съприживяно.“, коментира д-р Ирена Тодорова – изпълнителен директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО, която заедно с д- р Андрея Рихтер, директор на Фондация фондация „Форум за славянски култури“, откри събитието.

Сред впечатляващите презентации бе тази на Регионален етнографски музей на открито „Етър“, подготвена от директора проф. д-р Светла Димитрова и Тихомир Църов, главен експерт „Връзки с обществеността“, който я представи пред международната аудитория.
Презентацията предизвика жив интерес сред участниците, които задаваха въпроси и споделяха впечатления от показания културен продукт. „Бих определил музей „Етър“ като добре представящ се по отношение на използването на съвременни технологии. В последната част от презентацията представих проекта „Дигитални близнаци“, който бе приет съвсем естествено на фона на останалите традиционни форми на представяне на нематериалното културно наследство“, сподели след събитието Тихомир Църов.

Когато занаятите оживяват чрез екрана Примерите, показани по време на колоквиума, доказаха, че новите технологии вече са неразделна част от културното представяне. Все по-често музеите използват виртуална реалност (VR), допълнена реалност (AR), 3D моделиране и сканиране, интерактивни екрани, холограми и онлайн виртуални турове.
Тези средства не само съхраняват знанието, но и го правят достъпно, емоционално и преживяемо – за хора от всички възрасти и точки на света.
Партньорството между фондация „Форум за славянски култури“ и Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа започва през 2024 г. – с церемонията по връчването на наградите „Жива“, която се проведе именно в музей „Етър“ в Габрово.

Тазгодишният колоквиум в Любляна надгради това сътрудничество, като предостави пространство за обмен на знания между музейни специалисти, дигитални куратори и експерти по нематериално културно наследство. Програмата акцентира върху интерактивните изложби, дигиталното разказване на истории и използването на изкуствен интелект, добавена и виртуална реалност в музейната практика.
Събитието имаше една ясна мисия – да насърчи обмена на опит и добри практики между културните институции в славянския и Югоизточноевропейския регион, като изследва как музеите съчетават традицията и иновацията в дигиталната епоха. В Любляна този диалог оживя – между държави, между поколения и между светове, в които занаятите от миналото срещат технологиите на бъдещето.


Култура
Историята на Петър Бавулов и неговото музикално наследство

Петър Христов Бавулов, роден на 15 ноември 1875 г. в с. Етър, днес квартал на Габрово, е едно от имената, оставили трайна следа в музикалната история на региона. Неговата кариера като музикант и ръководител на духова музика не само обогатява местната култура, но и вдухновява поколения музиканти и любители на музиката. В ранните си години Петър Бавулов работи като чаркаджия в родното си село, като изработва гайтани, но в края на 1883 г. по съвет на своя приятел Атанас Станчев започва музикалното си обучение.
В своята автобиография той разказва: „Като поотраснах работих по чаркове, където се плете гайтан за селски дрехи като чирак 2 години и като калфа 2-3 години. По внушение на едно по-възрастно момче от мен със 2-3 години, което работеше в един магазин (колониален) в гр. Казанлък на име Атанас Станчев ме посъветва да постъпя доброволец-ученик в музиката на 23 Шипченски полк и че капелмайсторът пазарувал от техния магазин и щял лесно да ме приеме и че съм щял там да науча хубав занаят и ще се наредя по-добре в живота. Тоя съвет ме доста сериозно запали и с големи молби на баща си и майка си, която беше много против, понеже ще дам задължително за 4 години служба, такъв бе реда, който иска да учи музика, и след доста молби и сръдни се сдобих с родителско разрешително от баща ми и майка ми, заверено от Общинското управление. Това трябваше понеже бях малолетен.
Вземам разрешителното в джоб и хайде в Казанлък. Приятеля ми нареди среща с капелмайстора, който ми прегледа зъбите, че са здрави и се съгласи да ме приеме и след един малък медицински преглед от полковия лекар въпроса за приемането ми се разреши. След това давам задължително, че ще служа 4 години и на 28 ян. 1894 г. излезе заповед от полка, в която беше вписано и мойто приемане като музикантски ученик в музиката на 23 Шипченски полк. ”
Обучението му се ръководи от Михаил Копчалиев – известен музикант и педагог. Бързо овладява флигорната и започва да свири цели маршове, което го поставя на пътя на музиката за цял живот.
„По време на службата си през отпуск, се запознах с музикантите от Габрово и един от тях Бай Коста Шопа, който притежаваше повече репертора на музиката ме замоли да напиша по-хубавите маршове, които свирим в полка, също и музикални пиеси, за да си обогатят репертоара и аз посотянно пишех и изпращах ноти на музиката в Габрово. Тогава ръководител на музиката беше Васил Петков, тъй наричания от всички в града Бай Васил, който освен като ръководител на музиката, се занимаваше с предаване на уроци по цигулка, китара, мандолина и др. струнни инструменти. Така да се каже той е според мен основоположникът на струнните инструменти и малки оркестри в Габрово.”
След успешното завършване на военната си служба през 1898 г., Бавулов се завръща в Габрово, където започва работа като бас флигорнист в Габровската духова музика, ръководена от Васил Петков. През 1905 г. е избран за ръководител на състава, като веднага започва да разширява репертоара и да внася нови произведения и инструменти от Чехия. Стремежът му да обогати музикалния живот на Габрово е ясно изразен в усилията му за развитие на местната музикална сцена.
„Мечтаех да създам една доста сериозна музика минимум от 15 човека, за да дам на Габрово макар и малка музикална култура.”
През 1914 г., когато Габровската духова музика временно спира своята дейност, Бавулов не спира да свири. Той се включва в оркестъра на местното казино и изявява таланта си не само като музикант, но и като виолончелист и тромбонист.
Когато Първата световна война го отвежда в Русе, той постъпва във Втори Искърски полк като баритонист, но след края на конфликта се връща в Габрово и възобновява своята роля като ръководител на музиката в града. Талантът и страстта му към музиката не само го правят известен, но и създават основата за трайно присъствие на духовата музика в културния живот на Габрово. Участвал е в концерти, свирил е с ученически оркестър, както и с музикални състави в региона, оставяйки своето наследство в музикалната история на града.
Петър Христов Бавулов почива на 30 януари 1969 г. в Габрово, но неговото име и принос в музикалната култура на България продължават да живеят. Неговият живот и работа са пример за отдаденост на изкуството и стремеж към обогатяване на културната идентичност на местната общност.
Представените документи се съхраняват в Държавен архив – Габрово и са достъпни за потребителите на архивна информация.
Изготвил:
Стефка Вуцова, главен експерт в Държавен архив – Габрово.


Култура
Библиотеката в Габрово кани на среща – разговор с Елена Чамуркова

Регионалната библиотека „Априлов – Палаузов“ – Габрово кани на среща – разговор с Елена Чамуркова. Събитието ще се проведе на 18 ноември, от 17.30 часа в читалнята „Д-р Петър Цончев“.
Елена Чамуркова е родена в Габрово. Завършва “Българска филология” във Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий” – магистър по български език и литература, а по-късно защитава докторска дисертация по политология. Дългогодишен журналист.
Била е главен редактор, водещ и репортер в Дарик радио – Велико Търново, репортер в областния всекидневник “Борба”, редактор в сайта “Болярски новини”. Била е общински съветник във Великотърновския общински съвет мандат 2019 – 2023. Първият ѝ роман „Обществена поръчка“ излиза през 2018 г. За него тя получава награда „Култура“ на община Велико Търново през 2019 г. в категорията „Дебют“.
През 2019 г. излиза романът ѝ „Изнудвачът“, изд. „Фабер“, също политически трилър, за които е отличена с награда от регионалния клон на НОЛИ. През 2021 г. излиза романът ѝ „Заговорът“ изд. “Фабер” , посветен на пандемията от КОВИД-19, а през 2023 г. излиза романът й „Спасение“, чиято сюжетна линия проследява две любовни истории на фона на българския преход.
През 2020 г. е отличена с трето място от Български център за нестопанско право в националния конкурс „Граждански будилник“ за високо художествено и смислово съдържание към темата за гражданските права и свободи по време на ограничителните мерки за борба с КОВИД – 19 за разказите „Агресия“, „Асансьор за Ники“, „Цензура“ и „Добрите думи“. Нейни разкази са публикувани в няколко сайта за литература. Три от романите ѝ са качени в платформата „Сторител”, като няколко месеца подред са в топ 50 на най-слушаните книги.


-
Новинипреди 3 дниПроменят движението между Севлиево и Велико Търново заради ремонт
-
Кримипреди един денХванаха мъж с над половин кило марихуана
-
Кримипреди 3 дниЧетири години затвор за тираджия, прегазил жена на пешеходна
-
Икономикапреди един денБез опашки по бензиностанциите на „Лукойл“ в Габрово
-
Любопитнопреди 4 дниМотото на Карнавала догодина ще бъде обявено на специална церемония
-
Кримипреди 2 дниИнспектори сгащиха бракониер в яз. „Александър Стамболийски“
-
Новинипреди 3 дниДнес е денят на Свети Мина
-
Любопитнопреди 3 дниГаброво влезе в Петото годишно време: „Краят е близо – да му отпуснем края!“












