Свържи се с нас

Икономика

Зачестяват случаите на трудова експлоатация на българи

Национална телефонна линия за борба с трафика на хора алармира за фалшиви обяви за работа в социалните мрежи

Published

on

снимка: Фондация А21

Вече втора година Националната телефонна линия за борба с трафика на хора 0800 20 100 приема сигнали за трафик на хора и предоставя информация и ресурси на българските граждани, с цел превенция на риска от попадане в експлоатация. Тя е напълно безплатна за страната, денонощна и анонимна.

За изминалата година към Линията са постъпили над 500 обаждания от българи от страната и чужбина, като повече от 200 от тях касаят случаи на сексуална и трудова експлоатация, злоупотреба с лични данни, сигнали за некоректни работодатели и други високорискови ситуации.

Основната тенденция, която фондация А21 отчита, в ролята си на основател на Националната телефонна линия за борба с трафика на хора, са зачестяващите обаждания, свързани с обяви за работа в чужбина. Все по-често се обаждат хора, които имат нужда от повече информация и искат да проверят дали дадено предложение за работа, което обмисляне крие опасности от измама, експлоатация и попадане в ситуация на трафик.

Националната телефонна линия за борба с трафика на хора има важна роля в в предотвратяването на злоупотреба с български граждани в страната и в чужбина и попадането им в ситуация на трафик. Специално обученият екип от специалисти на Линията има готовност да осъществи проверка и да информира обаждащите се дали дадено предложение не крие опасност.

Нарастващ брой от обажданията на Линията включват заявка за проверка на обява за работа, намерена в Интернет, която съдържа подозрителна информация, твърде ниски или никакви изисквания за заеманата длъжност, липса на информация за контакт с работодателя. Много често кандидатите за дадена позиция биват одобрявани без провеждане на интервю и без да осъществят личен контакт с потенциалния си работодател или с представителя на посредническата фирма.

Пример за подобен случай е историята на жена, която решава да се допита до Линията, след като е намерила обява за работа в чужбина през страница във Фейсбук. В офертата е предоставен единствено имейл адрес, по който жената изпраща кандидатурата си. Биват й изискани снимка и копие на личната й карта. След това бива одобрена и получава по имейл самолетен билет за след два дни без интервю и без комуникация на живо с работодателя.

Проверка на Линията показа, че фирмата не е лицензирана за предоставяне на посредническа дейност на български граждани, както и че има предистория като некоректен работодател. Благодарение на навременното обаждане към Националната линия и последвалата проверка, обаждащата е информирана за рисковете, свързани с обявата и е предотвратено нейното заминаване и потенциалното й експлоатиране.

Опитът на А21 България и в частност на екипа на Линията сочи, че все по-често българските граждани биват измамени и въвлечени в трафик на хора през социалните мрежи. Най-често срещаните сценарии са два – така наречения loverboy модел на изграждане на романтично взаимоотношение и фалшиво предложение за работа.

В първия случай трафикантите осъществяват контакт с потенциалните си жертви посредством чат в някоя социална платфора, като по този начин скъсяват емоционалната дистанция, печелят доверие, представят се като общителна, а дори и романтична личност. В много случаи, с течение на времето се развива романтична връзка между трафиканта и набелязаната жертва. В резултат на това трафикантът печели контрол над жертвата и съумява по-лесно да я експлоатира.

При сценария с фалшивите обяви за работа А21 препоръчва превантивно допитване на граждани до Национална телефонна линия за борба с трафика на хора при предстоящо кандидатстване, при случаи на злоупотреба, както и ако някой се опитва да ги склони към извършване на нещо против волята им.

снимка: Фондация А21

От А21 съветват хората да не изпращат личните си данни по имейл, както и да обръщат особено внимание на следните неща, когато търсят работа в страната или чужбина:

– Условията за работа – пояснено ли е какви са изискванията към кандидата, какво предлага работодателят и каква е трудовата характеристика за длъжността;
– Изисквания към кандидата – съмнително е, ако в офертата не присъства списък с изисквания като опит, определени умения, владеене на език (за чужбина);
– Клауза за конфиденциалност – дали в договора присъства текст, който забранява на служителя да споделя с трето лице информация за длъжността, условията на работа или подробности около естеството на работа;
– Клауза за прекратяване на договора – дали в договора има клауза, при която служителят дължи неустойка на работодателя в случай, че реши да напусне работа;
– Заплащане – дали заплащането е подозрително високо и нереалистично;
– Работно време – дали в договора е регламентирано работното време и ако да, дали е съгласно Кодекса на труда;
– Официална информация за фирмата – дали информация за работодателя/фирмата е достъпна онлайн, упоменат ли е физически адрес, предоставен ли е контакт на лице за връзка;

На 0800 20 100 денонощно, безплатно и анонимно гражданите могат да получат информация за същността на проблема трафик на хора, да направят заявка за проверка на съмнителна обява за работа и да бъдат насочени както за рисковете от трудова и сексуална експлоатация в България и чужбина, така и за това към кои компетентни органи могат да се обърнат при нужда от незабавно съдействие.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Икономика

До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Published

on

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.

Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.

Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.

Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.

За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.

Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .

Зареди още

Икономика

Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Published

on

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.

Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.

В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.

Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.

Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.

Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.

В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица