Свържи се с нас

Новини

Инж. Николов: Дейността по опазване на горите в Габровско е добра!

Published

on

снимка: Областна администрация – Габрово

Анализ за дейността по опазване на горските територии, дивеча и рибните ресурси за периода от началото на годината до 30-ти ноември при Регионална дирекция по горите Велико Търново – област Габрово, беше основната точка за обсъждане по време на заседание на Областния консултативен съвет по охрана на горите, дивеча и рибата.

Докладът по дейността представи директорът на РДГ Велико Търново инж. Николай Николов. Той обясни, че Дирекцията заема части от Средна Стара планина, Предбалкана и Дунавската равнина на територията на Великотърновска и Габровска области с надморска височина от 16 м. до 1971 м.

Общата площ на горските територии в териториалния обхват на РДГ – Велико Търново към 31.12.2016 г. е 218 264 ха, от които 93 979 ха / или 43% / от общата площ са в област Габрово. От началото на годината до 30 ноември на територията на област Габрово са извършени 2173 бр. проверки, съставени са 193 бр. АУАН.

Издадени са 149 бр. наказателни постановления и са влезли в сила 115 бр . По тях са наложени глоби в размер на 12 790 лв, имуществени санкции – 1450 лв, обезщетения – 53,30 лв. и парична равностойност на предметите на нарушението – 1047,98 лв.

През ревизирания период на 2017 година за територията на дирекцията са влезли в сила 300 бр. НП, за сумата от 26 914, 43 лв. Към момента е събрана сумата от 5307, 27 лв по общо 76 бр. НП, като от тях няма събрани суми от НАП. Събираемостта по влезли в сила наказателни постановления за 2017 г. в РДГ – Велико Търново е 19.72 %.

По време на заседанието беше коментирано още, че в повечето случаи глобите, имуществените санкции и паричната равностойност не се изплащат, което от своя страна води до необходимостта от изпращане на преписките по компетентност на НАП.

Това стартира една бавна и тромава процедура по събиране на вземанията, която в много случаи продължава с години, което от своя страна води до погасяване по давност на вземането.

„Определено това създава проблеми и води до ниския процент събираемост. Това е предпоставка за създаване усещане за ненаказуемост на нарушителите и не може да бъде осъществявана превенцията, предвидена в закона“ – каза инж. Николов пред членовете на Съвета.

Отчетено беше, че една от причините за ниската разкриваемост на нарушенията за количества на незаконно добитата дървесина са разпръснатите маломерни частни гори, в които се извършва ползване едновременно в няколко имота в охранителния участък, появата на много фирми ползватели по едно и също време, на които се издават превозни билети.

Трудовите договори на горските надзиратели са сключени съгласно изискванията на Кодекса на труда, поради което не е възможно да се подсигури 24-часово присъствие в горите, а нарушителите действат по всяко време на денонощието.

Като най – успешни бяха посочени проверките с Районните управление на МВР в трите горски и едното ловно стопанство. Обекти на проверките са превозните средства транспортиращи дървесина, обектите за добив на дървесина в държавния горски територии и в гори на физически и юридически лица, дървопреработващите цехове, ловци и риболовци.

Дейността по опазване на горите в РДГ Велико Търново, в частност в Габровска област, е добра. Регионалната дирекция като контролен орган, а СЦДП Габрово като стопански субект е безкомпромисна към служителите си допуснали нарушения. Прилагат се всички мерки и нормативни документи към недисциплинираните служители.

Инж. Николов допълни още, че съвместната работа по опазването на горите, рибата и дивеча трябва да продължи с нестандартните форми и начини на действие, противодействащи на нарушителите по незаконната сеч и транспорт на дървесина от горските територии. Необходимо е да продължат проверките и в дървопреработващите цехове и складове от всички институции имащи пряко отношение.

„Чрез обединени усилия и системни проверки трябва да запазим максимално зеленото богатство на Габровска област“ – каза в заключение директорът на Регионалната дирекция по горите Велико Търново.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Днес е вторият ден от Коледа – Денят на бащата

Published

on

Вторият ден на Коледа – 26 декември, е Събор на Пресвета Богородица. В деня след Рождество Христово вярващите се събират, за да величаят с хвалебни и благодарствени песни Божия промисъл и да отдадат почит на Богородица, родила Спасителя.

В този ден се чества паметта на Св. Йосиф Обручник, на цар Давид като славен родоначалник на Исуса Христа и на Яков, брат Божий, пръв християнски епископ на гр. Ерусалим.

По решение на Второто национално общо събрание на съюза “Ние жените за достойнство и равенство” (28 март 1997) църковният празник на Свети Йосиф Обручник, земния баща на Исус, се отбелязва като празник на бащата. За първи път е честван през 1997 г.

Към Коледните празници се числи и Стефановден – на 27 декември. Празникът е посветен на първомъченика на християнската църква архидякон Стефан.

Със Стефановден завършват Коледните празници.

Зареди още

Новини

Честито Рождество Христово!

Published

on

Рождество Христово или още Коледа е един от най-големите църковни празници. На него християните честват рождението на Исус Христос. Според Евангелието от Лука това става в град Витлеем в провинция Юдея.

Православните християни честват Рождество Христово наравно тържествено с Великден. При католиците и протестантите Коледа е най-почитаният празник. Рождество Христово е един от 20-те църковни празници в България. На този ден постите свършват и семейната трапеза вече включва месни и млечни ястия. Вярващите ходят на черква, където има празнична служба.

Рождество Христово слага начало на ново летоброене. Създателят на новото летоброене, римският монах Дионисий (6 в.) изчислява, че Христос е роден в 754 г. от основанието на Рим.

Според Евангелието на Лука, малко преди раждането на Исус, майка Му Мария, заедно със съпруга ѝ, дърводелецът Йосиф, потомък на Давидовия род, отиват във Витлеем, родното място на Йосиф. Римският император Октавиан Август издава заповед за преброяване на населението в империята — в границите ѝ тогава се намира и Палестина. Всеки трябва да се запише в родното си място. Мария и Йосиф не могат да намерят място в страноприемницата и затова се подслоняват в пещера извън града, където пастирите затваряли овцете. В мига на Рождеството в небето пламва необикновена светлина, явява се ангел, който съобщава на намиращите се наблизо пастири, че е дошъл Спасителят. Витлеемските пастири са и първите, които се поклонили на Бога-Син. Младенецът Исус почитат и трима източни царе, доведени във Витлеем от изгрялата над мястото звезда. С Рождеството си Христос донася частица от светостта на небесния мир. С неговото идване на земята се отбелязва началото на новата ера.

Днес имен ден празнуват всички, които носят имената Христо, Радослава, Радослав, Радостина, Радостин, Божидар, Емил, Емануил, Християн, Ренета, Християна, Кристиян, Кристияна, Кристина, Христина и др.

Зареди още

Новини

Бъдни вечер е! Денят преди Рождество Христово!

Published

on

Наричат я още Суха Коледа, Малка Коледа, Кадена вечер, Божич. На този ден свършват четиридесетдневните Коледни пости, които са започнали на 15 ноември на Коледни заговезни.

Според народното вярване божата майка се замъчила на Игнажден и на Малка Коледа родила млада бога, но за това съобщила на другия ден. Първескиня, млада булка, която ражда за пръв път, като роди не съобщава новината на този ден, а на следващия – тогава се викат гости.

На Бъдни вечер важна роля играят бъднякът, трапезата, каденето и обредните хлябове. Бъднякът е специално избрано тригодишно право дърво. В гората го отсичал момък, носел го в къщи и го палели в огъня.

Според народното суеверие бъднякът поддържа през цялата година огъня в огнището. Обредните хлябове са три вида. Първите са хлябове посветени на Коледа. Вторият вид хлябове са посветени на селските занаяти – земеделие, скотовъдство, на къщата и покъщнината. Третият хляб е приготвен за коледарите, които ще дойдат да коледуват.

Всички видове хлябове се месят придружени с ритуали и песни. Според песните брашното се сее през три сита, възпети като копринени. Кади се като се използва палешника, а водата, с която се замесва брашното се донася с бял котел от мома или млада булка оженена през есента преди Бъдни вечер, която още не е раждала.

Трапезата на Бъдни вечер трябва да бъде изобилна, а храните на нея – нечетен брой и постни. По традиция се приготвя варено жито, варен фасул, сарми с ориз или булгур, ошав. Слагат се също така чесън, орехи, мед, кромид лук, запазени от лятото пресни плодове, вино, ракия – всичко, което е произведено през годината в суров или обработен вид. На трапезата се поставя също така сурово жито и колакът от Игнажден.

На места в Западна България, Тетевенско, Пловдивско и Македонската област се изпича прясна пита със сребърна пара. Под трапезата на Бъдни вечер се разстила слама.

До трапезата се поставят различни предмети – ремъка на ралото, напълнена с житни зърна ръкавица, паничка с пясък, кесия с пари, сито с житни зърна и вързани за него с червен конец босилек и чесън, сърп. Вечерята на Бъдни вечер винаги е в семеен кръг и трябва непременно да бъде кадена. Най-възрастният мъж или жена прекадява с тамян най-напред масата, след това всички останали стаи и помещения в дома, накрая двора и обора. Според народното схващане с каденето се прогонват злите и нечисти сили.

Вечерята на Бъдни вечер започва рано, за да узреят рано житата. По време на яденето хората не трябва да стават, за да лежат квачките върху яйцата и да измътят пиленца. Само стопанинът има право да става, но трябва да върви приведен, за да се превиват житата от зърно. Остатъкът от хляба се слага на полицата, за да израстнат високо житата през лятото. След вечеря децата се търкалят върху сламата на една страна, за да се превият така и житните стъбла.

От трапезата на Бъдни вечер се запазват орехите, суровото жито и недогорялата свещ за следващите кадени вечери. Самата трапеза според вида на храните има поминален характер. При сядането около нея някъде се оставя празно място – за мъртвите (починал близък или роднина).

През нощта сфрата не се прибира, защото хората вярват, че починалият ще дойде на вечеря. Около трапезата на Бъдни вечер се гадае. Гадае се за времето през всеки месец от новата година, за очакваната реколта от различните култури, за здравето на всеки член от семейството, за предстоящия брак на момите.

Посреднощ на Бъдни вечер тръгват коледарчетата. Те са момчета от осем до дванадесетгодишна възраст, които ходят по къщите на роднини, съседи и цялото село. Това ходене се нарича „коледуване“. Всяко коледарче носи дрянова пръчка.

Коледарчетата са предвестници на коледарниците. Не се чуват онези песни, които се пеят по Коледа, пеят се само кратки песни и припевки. За коледарчетата домакинята е приготвила рано сутринта колачета, които им дава заедно със сушени круши, сливи, орехи, ябълки, грозде.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица