Свържи се с нас

Новини

Заседание на Областния съвет по условия на труд

Published

on

снимка: Областна администрация – Габрово

Областният съвет по условия на труд проведе заседание, под председателството на заместник – областния управител Ивелина Петрова. В дневния ред бяха включени Информация за контролната дейност на Дирекция „Инспекция по труда“- Габрово, във връзка със спазването на Закона за здравословни и безопасни условия на труд за първото тримесечие на 2017 г. и информация относно отбелязването на 28 април – Световен ден на безопасност и култура на труда.

Членовете на съвета – представители на Регионален съвет на КНСБ, КТ ”Подкрепа”, Стопанската камара бяха запознати от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ Габрово за контролната дейност, извършена от дирекцията.

Според доклада извършените проверки са общо 344. Планираните за спазване на нормите за безопасност на работното оборудване и технологичните процеси в предприятия от всички икономически дейности, както и по спазване предписанията на органите на медицинската експертиза на работоспособността за лицата, получаващи лични пенсии за инвалидност, са изпълнени.

Установени са 1631 нарушения, като за отстраняването им са дадени предписания с определен срок за изпълнение.

снимка: Областна администрация – Габрово

Катя Колева обърна внимание, че не са установени неизпълнени предписания, дадени при предишни проверки. „Това показва, че работодателите в Област Габрово изпълняват дадените им предписания за отстраняване на допуснати нарушения“, коментира още директорът на Дирекция „Инспекция по труда“.

По основни видове броят на установените нарушения е: по трудови правоотношения 559 нарушения; по здравословни и безопасни условия на труд 1070 нарушения.

През първото тримесечие на 2017 г. се запазва тенденцията от 2016 г. на съотношението за констатираните нарушения по здравословни и безопасни условия на труд. Най-голям процент са нарушенията по вътрешно-фирмена организация за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд – 612 нарушения.

снимка: Областна администрация – Габрово

Констатираните нарушения по безопасност на труда са 23% от установените по здравословни и безопасни условия на труд нарушения.

Най – често при проверките се констатира неосигурена защита от директен или индиректен допир до ел. ток; липса на измервания, удостоверяващи ефективността на защитните системи срещу поражения от ел. ток; липса на предпазни устройства, осигуряващи безопасност на машини и съоръжения; контролно-измервателните уреди на съоръжения с повишена опасност не са метрологично осигурени.

Прави впечатление, че се отделя особено внимание при контролната дейност на сектора строителството. През тримесечието са извършени 10 проверки на строителни обекти, в т.ч. 7 проверки на строителни обекти по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, завършили с констатирани 55 нарушения.

Най–често срещаните нарушения са липса на инструкции по безопасност и здраве на обектите и липса на информационни табели за строежа; необезопасена територия с предпазни мрежи на строителната площадка и липса на елементи от конструкцията на скелетата (стълби).

През първото тримесечие на 2017 г. инспекторите от Дирекция „Инспекция по труда“, със седалище Габрово, са съставили 33 акта за установени административни нарушения на трудовото законодателство.

След информацията на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“, членовете на съвета се запознаха с резултатите от проведената анкета по повод Световния ден на безопасност и култура на труда.

Анализът направи председателят на Областния съвет Ивелина Петрова, която поясни, че целта на анкетата е да покаже колко от работещите се интересуват от условията на труд на работното им място.

„Не може да се твърди, че изследването ни има най-голяма представителност за града с оглед на това, че мястото, където се извършваше анкетата, беше в административния център на града. Там повечето от работещите интервюирани са от институции, а не от фирми“, обясни заместник – областният управител, но все пак дава определена представа. Анкетирани са 70 човека.

Конкретно по въпросите, които са задавани, резултатите показват 96,8 % познаване правилата/инструкциите за безопасна работа работно място; 73% отговарят, че се извършва периодично оценка на риска на тяхното работно място; 66 % имат информация, че техният работодател е сключил договор със служба по трудова медицина и съответно 70 % казват, че се организират периодични медицински прегледи; 52 % смятат, че тяхната работа изисква ползването на лични предпазни средства и работно облекло.

Особено внимание беше обърнато на отговорите на въпроса „Вашият работодател сключил ли е договор със служба по трудова медицина?“, където 6 % отговарят с „не“, 28% не знаят. Това, според членовете на съвета, показва още веднъж формалната работа на някои от Службите по трудова медицина.

снимка: Областна администрация – Габрово

Светла Начева от КТ „Подкрепа“ коментира, че проведената анкета за пореден път задава нуждата от нормативни промени в това направление и разширяване правомощията на Инспекцията по труда.

„Ако работодателите, които плащат за дейността, извършвана от Службите по трудова медицина, бъдат по – взискателни и упражняват засилен контрол, тогава пазарът ще наложи и по-качествени услуги“ – категорични са членовете на Областния съвет по условия на труд.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

Подписаха договора за ремонт на бившето училище Радион Умников

Published

on

Кметът на Габрово Таня Христова и управителят на „Вертикал 90“ ЕООД Симеон Кръстев подписаха договор за ремонт и преустройство на сградата на бившето училище „Радион Умников“, информираха от общинската администрация. Емблематичната сграда ще се превърне в Център за дигитални умения и иновации.

Кметът Таня Христова подчерта, че обектът е знаков за развитието на града и за изпълнението на волята на дарителя, а ремонтът трябва да бъде изпълнен качествено и в срок.

От своя страна Симеон Кръстев заяви, че не очаква пречки при изпълнението на проекта. Центърът ще предлага модерна образователна среда с учебни зали, лаборатории, зона „Роботика“ с LEGO® Education, както и пространства за иновации, обучения и събития.

Зареди още

Новини

ПТГ „Д-р Никола Василиади“ откри новата си спортна зала „Арена Механо“

Published

on

Днес, 19 декември, в деня на патронния си празник, Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“ – Габрово, тържествено откри новата си спортна зала „Арена Механо“.

Събитието съвпадна с честването на 130-годишния юбилей на гимназията и се превърна в израз на приемственост между традициите, постиженията и стремежа към развитие.

Официалната церемония започна с ритуал по издигане на националния флаг, поднасяне на венец пред паметника на д-р Василиади и водосвет за здраве и успех.

Лентата на новата зала бе прерязана от кмета на Габрово Таня Христова, председателя на Общинския съвет Климент Кунев, областния управител Мария Башева, директора на гимназията Корнелия Мотова и Юлия Влаева, РУО – Габрово.

В рамките на събитието бяха представени спортните отбори на училището – по футбол, хандбал, волейбол, баскетбол, крикет и боче, които успешно защитават името на гимназията и Габрово на различни състезания.

По повод юбилея Община Габрово връчи на ПТГ „Д-р Никола Василиади“ Юбилейна грамота за значим принос към развитието на техническото образование, професионализма и връзката между образование, бизнес и общество.

В приветствието си областният управител Мария Башева подчерта, че новата „Арена Механо“ е модерно място не само за спорт, но и за изграждане на характери чрез труд, дисциплина и постоянство.

Кметът Таня Христова изтъкна, че 130-годишната история на гимназията е пример за устойчивост и отдаденост на знанието, а новата спортна зала е „пространство, което ще вдъхновява младите хора да се развиват, да спортуват и да мечтаят“.

Зареди още

Икономика

НАП публикува подкаст епизоди за приемането на еврото

Published

on

С поредица от подкаст епизоди Националната агенция за приходите (НАП) разяснява подробности около приемането на еврото като официална валута в България. Целта е чрез достъпно поднесено видео съдържание гражданите и бизнесът да се запознаят с изискванията, свързани с използването на единната европейска валута, декларирането и плащането на данъците и осигурителните вноски, посочват от НАП.

В единия от подкаст епизодите експерти на приходната агенция предоставят важна и полезна за бизнеса информация относно отчитането на продажби и сторно операции, както и фактури и известия към фактури, приключване на касови апарати на 31.12.2025 г. и работа в евро. Той е достъпен в YouTube канала на НАП: https://www.youtube.com/watch?v=BpsR7q8neKs&t=102s, както и в каналите на Агенцията в Инстаграм: https://www.instagram.com/p/DRxXvl9gHYj/ и TikTok: https://www.tiktok.com/@nationalrevenueagency/video/7578878570706095382?lang=en.

Друга тема, която е засегната в подкаст епизод, е свързана с данъчните и осигурителните декларации след 01.01.2026 г. След тази дата в НАП ще се подават, както декларации за данъчни и осигурителни периоди отпреди въвеждането на еврото в България, така и декларации за текущи периоди – т.е. за периоди през 2026 г.

Подкастът е достъпен на адрес: https://www.youtube.com/watch?v=lQFi5VhPIVY, както и в Инстаграм и TikTok. В третия от публикуваните подкаст епизоди се дават подробности и за двойното обращение на лева и евро, съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България, както и за контролните дейности на Националната агенция за приходите.

Подкастът може да бъде видян на: https://www.youtube.com/watch?v=rDIBIBfDhsc&t=5s, както и в Инстаграм и TikTok. През следващите седмици предстои публикуването на епизоди с информация и за това в каква валута ще се плащат актовете по контролни производства след въвеждане на еврото и как ще става счетоводното отчитане след 1 януари 2026 г.

Подкаст епизод ще бъде посветен и на темата за електронен трудов запис, в каква валута ще се вписват заплатите ни, трябва ли работодателите да подават допълнителна информация в НАП след 1 януари 2026 г.; Декларирането на доходи от платформи за краткосрочно отдаване под наем в условията на новата валута, както и подаване на декларации за стар период, плащане на данъци след 01.01.2026 г., регистрация по ЗДДС също намира място във видео съдържанието.

Плащането на просрочени задължения след 01.01.2026 г. и възстановяване на недължимо платени или събрани суми за публични вземания, е друга от темите в YouTube канала на Агенцията. Повече информация може да намерите в сайта на НАП, каналите на приходната агенция в YouTube и Rakuten Viber,  страниците във Facebook, Twitter (Х) и LinkedIn.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица