Свържи се с нас

Новини

Еленко Божков: „ТЕЦ-Габрово“ беше под крилото на ГЕРБ“

Кирил Добрев: „Хубаво е, че КЕВР влезе в правомощията си и имаме решение по въпроса. От тук нататък битката ще бъде хората, които мръзнаха цяла зима, да получат до стотинка не само своите обезщетения, но и да им се върнат социалните помощи, които бяха преведени на дружеството миналата години”

Published

on

снимка: Пресцентър БСП

След като системно в най-студените дни на тази и миналата зима абонатите на габровската „Топлофикация“ системно студуваха в домовете си, габровската кметица като Жана Дарк пламенно поведе габровци на протест срещу безобразията на ТЕЦ-а. Въпреки заканите й сега и през миналогодишния зимен сезон, че ще сезира държавния регулатор във връзка с нередовното топлоподаване, действия от страна на КЕВР така и не последваха.

В същото време без много приказки, без да вдига лозунги и да призовава на протест габровци, депутатът от 43-то Народно събрание от Габровска област Кирил Добрев успя да предизвика чрез своите настоявания, аргументирани с цифри и факти в нарочен сигнал, проверка от КЕВР.

„Хубаво е, че КЕВР влезе в правомощията си и имаме решение по въпроса. От тук нататък битката ще бъде хората, които мръзнаха цяла зима, да получат до стотинка не само своите обезщетения, но и да им се върнат социалните помощи, които бяха преведени на дружеството миналата години”, коментира Добрев.

За проблемите на габровската „Топлофикация“, за възможностите габровци да защитят интересите си, е разговорът с Еленко Божков, бивш член на КЕВР.

снимка: Пресцентър БСП

-Г-н Божков, вероятно сте запознат с проблемите на габровци, свързани с „Топлофикация Габрово“, какво биха могли да направят те, за да защитят гражданските си интереси, след като в най-студените дни на годината бяха лишени от топлина в домовете си?

-Проблемът свързан с качественото топлоподаване от габровския ТЕЦ е цикличен. И той е в това, че услугата, която извършва габровската „Топлофикация“ е изключително некачествена, при което непрекъснато се нарушават лицензионните изисквания. Непрекъснато се нарушават и общите условия, по които трябва да се осигурява топлоподаване и битова гореща вода към гражданите на Габрово. Тези нарушения са установени много отдавна, но на сигналите отстрана на гражданите до момента никой не обърща внимание. Първи в реалната защита правата на гражданите, свързани с некачествената услуга, извършвана отстрана на габровския ТЕЦ, се обявява депутатът от левицата в 43-то Народно събрание Кирил Добрев. Именно благодарение на намесата му – изпратената от него жалба до КЕВР за некачественото топлоснабдяване, беше предизвикана проверката от страна на държавния регулатор. И това го твърдя съвсем отговорно. Ще отбележа още, че ако КЕВР се заеме със задачата си стриктно да провери качественото изпълнение на Общите условия и на лицензията може да се стигне до тежки мерки.

-Какви могат да бъдат те?

-Най-тежката мярка е отнемането на лицензията. И затова трябва, след като установят извършените тежки нарушения по прекъсването на парното, по неизпълнение на температурата и налягането на топлоносителя, предписани в тях в продължение на целия сезон, трябва да се започне процедура по отнемането на лиценза. Обикновено, когато се влезе в такава процедура и лицензията се отнеме в резултат на извършените нарушения, се стига до назначаването на особен управител – без да се отнема собствеността. Това означавна, че габровци няма да останат без топлоподаване и ТЕЦ-ът ще продължи да работи, но под ръководството на особения управител, който се избира със специална процедура от КЕВР.

-Назначаването на обособен управител ще спомогне ли габровци да получават качествена услуга – не бива да се забравя, че в тополфицираните жилищни блокове не са предвидени възможности за алтернативно отопление?

-Тук има още един елемент – всяко дружество трябва да представи пред КЕВР своята инвестиционна програма. Към този момент лично аз не съм видял нищо ново и никаква инвестиционна програма на Топлофикация Габрово, която да предвижда мерки за коренна промяна на режима на топлоснабдяване, базата на топлоснабдяване. Тоест, генериращите мощности да се осъвременят така, че да изпълняват предвидените по закон и по наредба изисквания.

-Миналото лято беше сменен стария с нов котел?

-Тук ще отворя една скоба – като млад инженер през 1978 г. пусках този стар котел /преди това имаше един още по-стар/ – с 6 мегаватова турбина и генератор и извършвах пусковите му изпитания. Оттогава досега нищо ново не е направено. Ако се твърди, че има нов котел, той най-вероятно е водогреен, който работи с друга горивна база. Досегашните котли бяха предвидени да работят на въглища или на мазут. Те бяха парни котли и произвежданата пара трябваше да минава през бойлер, за да може да се използва като отопление за многофамилните жилища на града.

-Ако приемем, че новият котел е на друга горивна база възможно ли е новото гориво да не може да осигури необходимата топлинна мощност?

-Разбира се. Зависи от типа на котела.

-Оттук насетне какво могат да направят габровци, за да защитят интересите си, особено социално слабите граждани, чиито енергийни помощи се превеждат директно на ТЕЦ-а?

-Първото, което трябва да се направи е компенсиране на гражданите за непроизведената и недоставена енергия, отстрана на Топлофикация. Гражданите трябва да подадат своите жалби към топлофикационното дружество. Могат да се жалват и пред омбудсмана. Освен това имат право да се жалват и в съда и да си търсят правата именно по съдебен път, което е нормално. Защото става въпрос за нарушаване на общите договорени между двете страни условия.

-Още през миналата година депутатът от левицата Кирил Добрев настояваше ТЕЦ-а да върне всички преведените енергийни помощи от социалното ведомство?

-Парите, които се изплащат от Министерството на социалните грижи за топлоснабдяване и вече са преведени на Топлофикация задължително трябва да бъдат върнати. Това е задължение на държавата, която трябва да настоява за връщането им, тъй като с тези средства не е била осигурена необходимата топлинна енергия, което е доказано. Държавата трябва да изиска тези средства да й бъдат върнати със съответните лихви.

-Държавата може и да получи тези пари, но социално слабите граждани, които разчитат на тях, за да живеят на топло през зимата, са си осигурявали топлина от алтернативни източници и са плащали за тях. Кой ще ги обезвъзмезди, след като от техните помощи се е възползвал друг?

-Държавата трябва да намери начин те да бъдат компенсирани като им се заплати необходимата енергийна помощ за използваното от тях алтернативно отопление.

-Проблемът с топлоснабдяването на габровци не е от вчера или днес – вече няколко години в най-студените дни на зимата габровци са без топлоснаснабдяване. Как Вие като специалист по енергетика ще обясните този факт?

-Самият проблем освен организационен и технически има и чисто политически характер. Техническите причини са свързани с използването на стара и ненадеждна техника, организационните – с недоброто регулиране на абонатните станции и лошия мениджмънт на дружеството. Политическите причини също са известни. Знае се, че ТЕЦ Габрово е собственост на Христо Ковачки. Негова собственост са 2/3 от топлофикационните дружества в страната. По този начин той е своеборазен монополист и този монопол се засилва не само от голямата собственост, но и от това, че той не само е начело на партия „Лидер“, но и я спонсорира. Известно е също, че тази партия беше патерица на ГЕРБ в парламента при гласуването на важни решения. Именно поради тази причина жалбите на гражданите, свързани с проблемите с топлоснабдяването, бяха пренерегвани и никой не им обръщаше внимание. Още повече, че в самия състав на КЕВР има поне трима представители, предложени от Ковачки и избрани от парламента. Единият от тях е Георги Златев, който преди да стане член на КЕВР беше директор на „Брикел“ – фирма, собственост на Христо Ковачки. По този начин на ТЕЦ-Габрово беше осигурен регулаторен комфорт – чрез подкрепата за ГЕРБ от партия „Лидер“ в парламента. Именно поради този факт едва след като беше разпуснат парламента кметът на Габрово Таня Христова доби смелост да се противопостави на „Топлофикация“. Така тя търси политически дивиденти.
-Коректно ли е това поведение спрямо габровци?
В никакъв случай. Това е ярка форма на политическо лицемерие и конюнктурна изгода. Въпреки, че Таня Христова като кмет на общината е длъжна безусловно да се грижи за гражданите на Габрово. Независимо от коя партия са те. От момента, в който е избран кметът, той е кмет на всички, а не само на членовете на ГЕРБ. Удивявам се как е възможно тя да подценява интелигентността на габровци, използвайки тяхната тегоба за набиране единствено на политически дивиденти. Извинете, но не тя предизвика раздвижването на КЕВР за да започне проверка в габровския ТЕЦ. Това стана именно, благодарение последователността в настояванията за спешна проверка на депутата в 43-то Народно събрание Кирил Добрев.

-В областта е налице още един енергиен казус, този път свързан с подготовката за приватизация на общинския дял на „Севлиевогаз 2000“ АД, ще загубят ли севлиевци, ако този дял премине в частни ръце?

– Севлиевци не само няма да спечелят от продажбата на общинския дял в „Севлиевогаз 2000“ АД, но и ще загубят, защото ще загубят контрола върху инфраструктурата и върху управлението на газовото дружество. Докато като мажоритарен собственик те могат да влияят пряко върху управлението на „Севлиевогаз 2000“ и върху развитието на инфраструктурата, с която оперира това дружество. Погледнете Ботевград, където газоразпределението в града е поверено изцяло на общинско дружеств и то се справя добре. Лично моето мнение е, че в интерес на общината и нейните граждани е общинските съветници да се обединят и да гласуват срещу продажбата на общинския дял в газовото дружество.

Коалиция „БСП за България“  е с номер 10 в интегралната бюлетина.
„Поискай промяната“

*Публикуваният материал е предоставен от пресцентъра на Коалиция „БСП за България“. Купуването и продаването на гласове е престъпление*

Култура

Създава се Регионален център „Кристо и Жан-Клод“ в Габрово

Published

on

Министерският съвет прие Постановление за създаване на Регионален център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“. Регионалният център за съвременно изкуство „Кристо и Жан-Клод“ е регионален културен институт по смисъла на Закона за закрила и развитие на културата с предмет на дейност: създаване, разпространение, представяне и популяризиране на културни продукти на съвременното изкуство и недвижимото културно наследство и образователна, изследователска и развойна дейност в областта на културата и творческите индустрии.

Центърът е със седалище град Габрово и териториален обхват на дейността – община Габрово и общините: Севлиево, Трявна и Дряново. За създаването на центъра е прието Решение № 223 от 28 ноември 2024 г. на Общинският съвет на община Габрово.

Изразени са положителни становища на общините Севлиево, Трявна и Дряново и съгласие от Областния управител на област Габрово. Чрез създаването на регионалния център за съвременно изкуство ще се създадат условия за изява на творци, производители и индустриалци, развиващи дейност на територията на общините в област Габрово.

Центърът ще има положителен принос в създаването на връзки между различните професионални общности и за утвърждаването на района като културен център с устойчив туризъм и икономическо развитие.

Зареди още

Култура

Първи „Вечери на изпятата поезия“ в Габрово – разговор с Виктор Макаров

Published

on

Спомням си първия път преди почти 10 години, когато Виктор Макаров заедно с куп талантливи музиканти пристигна в Габрово, за да представи албума си „Шарена черга“. Този концерт остави дълбок отпечатък в мен – музиката, посланията, поезията, чарът, талантът и сърцето на тези хора ме омагьосаха.

Толкова време по-късно, този магьосник с китара и „леко дрезгав глас“ – отново водейки в града банда музикални съмишленици, пристига в столицата на хумора и сатирата като съорганизатор на първото издание на фестивала „Вечери на изпятата поезия“.

Е, първо габровско издание, защото Виктор Макаров стои зад едноименния фестивал, който вече има своята дългогодишна история в столицата. Той е част и от екипа на международния „Sofia Singer Songwriter Fest“, организира и много подобни инициативи и концерти.

И, ако заключите, че Виктор е музикант, ще сте прави, но едновременно с това ще сгрешите – той е много повече.

Виктор Макаров е българският преводач на мюзикълите „Чикаго“ и „Фантома на операта“. Освен това е богослов, актьор и „поет по душа“, съпруг и баща. Малка част от авторското му творчество е събрано в книгата „Етюди в проза и стих“. Той е изключително увлекателен събеседник и човек, с голямо сърце, пълен с вдъхновение и творческа енергия.

Подробно за фестивала „Вечери на изпятата поезия“ вече писахме, а днес разговаряме лично с Виктор, за да ни разкаже повече за това как се организира подобна инициатива и какво да очакваме.

– След дни започва първото издание на габровския фестивал „Вечери на изпятата поезия“. Какво е „изпята поезия“ и има ли тя почва у нас?
– Названието „изпята поезия“ в някакъв смисъл само обяснява себе си. Участниците във фестивала са хора на различни възрасти и с различни стилистични предпочитания (кънтри, етно, рок, шансон, джаз, пънк, блус…), но обединени от отношението към текста, написан на хубав български език. Повечето освен музиканти са или поети, или почитатели на изящната словесност, и това личи от текстовете на песните им. Другите имена на подобни автори изпълнители са „бардове“ и „поети с китара“.

– Досега фестивалът се е провеждал единствено в София, защо избрахте точно Габрово за първо издание извън столицата?
– Има причини романтични и прозаични. Сред романтичните е фактът, че Габрово е сред значимите културни средища на страната. За нас беше важно изпятата поезия да бъде представена тук наравно с другите изкуства, още повече че Габрово си има много собствени бардове. Тук стигаме и до прозаичната причина: в Габрово се намериха достатъчно помощници, за да се сформира отбор юнаци, които да задвижат фестивала. Анна Верховска, която е съорганизатор на „Вечерите“, е актриса от Кукления театър в Габрово. От екипа на същия театър е и художникът Светозар Колев „Питкин“, а Виолина Доцева е от Драматичния театър. И тримата са интересни автори, и тримата са познати на габровската публика, и тримата имат контакти в културните среди на града и са високо мотивирани да помагат фестивалът да протече успешно. Анна Верховска ни свърза и с директора на Кукления театър Алфидин Ахмедов – много инициативен деец на изкуството, който посрещна идеята за фестивал с голям интерес.

– Както спомена, фестивалът е в партньорство с Кукления театър. Като организатор на много подобни концерти и фестивали – трудно ли се намират съмишленици и партньори? Как се организира един такъв независим фестивал?
– Държавният куклен театър в Габрово е един от най-активните партньори, с които съм работил до момента, за което съм безкрайно благодарен на г-н Ахмедов, а също на Анна Верховска, която в най-невероятни моменти от денонощието намираше време да работи по дизайна и рекламата. Светльо Колев също много помогна и тепърва предстои да се насладим не само на песните му, но и на майсторлъка му като озвучител. Що се отнася до трудностите… Това е първото издание на фестивала в Габрово, никой още не знае за нас – що за чудо е това „изпятата поезия“ – яде ли се, пие ли се, за какво изобщо се ползва… Затова се наложи да се организираме „на мускули“ и с много компромиси и добра воля от страна на участниците, за което и на тях благодарим.

Истината е, че Община Габрово много помогна с реклама, с включването ни в културния календар по повод 165 години Габрово и т.н. (затова благодарим и на общината), но дали ще има и финансова подкрепа за тази година още не е сигурно. Надяваме се обаче догодина да е по-лесно в това отношение – тогава вече всички ще знаят колко ценно нещо са бардовете и колко необходими са за културния живот в града.

– Можем да кажем, че бардовете са част от алтернативната ъндърграунд сцена – намира ли се публика за тях в по-малките населени места?
– Ето това предстои да видим на 18, 19 и 20 септември в салона на Кукления театър. Шегата настрана, опитът на колеги, които организират подобни фестивали в Панагюрище, Харманли и т.н. показва, че в по-малките населени места има глад за качествено изкуство и поетите с китара винаги намират благодарна публика. Специално в Габрово обаче културният живот, както казах по-рано е доста наситен, тъй че тук по-скоро разчитаме не на глад, а на любопитство към жанр, който рядко е представян в града.

– Как изобщо се зароди идеята за „Вечери на изпятата поезия“?
– Преди 15 години бях поканен на фестивал в Литва. Последва покана за Румъния. После още две посещения в Литва (последното през 2024 г.) Направи ми впечатление огромната ценени са бардовете в чужбина. Литовският фестивал продължава повече от седмица и последните две вечери са в зала с размерите на софийската зала „България“, претъпкана догоре! Това ме накара да осъзная колко незаслужено пренебрегнат е този жанр в родината ни и буквално да заревнувам. Оттогава една от житейските ми каузи е популяризирането на творчеството на колегите-бардове у нас.

– За да им дадеш поле за изява, ти си основен двигател на тази и много други инициативи с подобна цел. Даваш много от личното си време, финанси и нерви – струва ли си всичко накрая?
– Вече използвах шегата, че „предстои да видим“, нали? Обикновено в края на всяка такава вечер се чувствам безкрайно удовлетворен от цялата палитра разнообразни емоции, които се изписват по лицата на слушателите – усмивки, сълзи, възторг, умиление… Радвам се, когато мога да споделя насладата от творчеството на тези автори с нова публика.

– Връщайки те отново към габровските „Вечери“, ти самият ще излезеш на сцената със собственото си творчество – кого друг ще имаме възможност да чуем? Как избра участниците, които да поканиш?
– Част от участниците избрах аз, част – Анна Верховска. Първоначалният избор беше лесен: поканихме само автори, свързани с Габрово, а те са толкова много, че бяха достатъчни за цял фестивал. Но след като те един по един се оказваха заети, започнахме да се оглеждаме за колеги, които могат да реагират в по-кратък срок. В момента свързани с града са самата Аня, Виолина Доцева, Светльо Колев, Зора Колева (в дует с Косьо Кучев), а косвено и Краси Кирчев, понеже негова постановка се играе в тукашния куклен театър. Рок-група Rejected M (в акустичен вариант) и дуетът „Манджа с грозде“ покани Аня. Аз пък поканих двама представители на по-улегналото поколение бардове – Пламен Сивов и Коста Шотев. Поканихме и една от най-новите звезди на бардовата сцена Ники Димитров от група X-r@y. Според слуховете възможно е в събота да се появи и един от доайените сред поетите с китара – Иван Ненков (авторът на „Ах, морето“, „Миг от приказка“ и т.н.), но слуховете, както знаем, са несигурно нещо…

– Част от дейността ти е свързана именно с откриването на нови и млади таланти. Как и по какво се разпознава добрият поет с китара? И има ли изобщо такова нещо като добър и лош поет?
– Отговорът на този въпрос е много сложен и изисква цикъл от лекции. Именно в цикъл от лекции (издадени после като книга – „Поетическото изкуство“) се опитва да отговори Любомир Левчев. Ако се опитаме да оставим настрана субективизма (а той играе централна роля в цялата работа) формулата е „качествен и от сърце написан текст + музикантски майсторлък + сценично присъствие (затова има толкова театрали сред бардовете)“. Но тази кратка формула май нищо не казва. Например, отново, що е то качествен текст? Вълнуващите се могат да четат Левчев (наистина!); някъде из дебрите на ютуб циркулира наша с Радо Михов двучасова и доста практична лекция по „текстописане“, съществуват и куп други ресурси, а и винаги я има опцията „помощ от другарче“ – разбирай: от по-опитен поет, когото начинаещият такъв познава и признава (аз постоянно ползвам такава помощ)…

– След изданието в Габрово, какво предстои?
– Почивка! Още почивка! И още малко почивка! Почивка заедно със съпругата ми! А иначе – още много концерти и фестивали, организирани заедно с невероятните ми колеги, в София и (надявам се) из цялата страна!

*Автор: Мария Матева.

Зареди още

Култура

Исторически музей – Дряново даде заявка за нови проучвания за Колю Фичето

Published

on

Исторически музей – Дряново проучва възможността да бъдат направени нови изследвания в османските архиви, които да осветлят още повече делото и живота на майстор Колю Фичето. Новината съобщи Иван Христов, директор на ИМ – Дряново, по време на представянето в Съюза на архитектите в България на най-новата книга, посветена на Строителния колос на българското Възраждане „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“. Автор на изданието е д-р Венелин Бараков, главен уредник в ИМ – Дряново.

Събитието се проведе на 16 септември в сградата на Централния дом на архитекта и събра много гости, сред които проф. Вера Бонева и арх. Белин Моллов. В представянето на книгата участва също Константин Фичев, родственик на Първомайстора.

„Вероятно има още документи за Колю Фичето в османските архиви. Не е възможно да не са съхранени такива. Най-малкото биха излезли кореспонденции между него и властта. А да не говорим за сметки или договори. Надявам се това проучване да се случи, за да имаме възможност да надградим това, което са постигнали изследователите на Фичето – Никола Мавродинов, Георги Козаров и Николай Тулешков“, заяви директорът Иван Христов.

В своето слово той отбеляза, че тази година е по-специална, тъй като се честват 225 години от рождението на Колю Фичето, а програмата за тях обхваща различни инициативи през година, част от които вече бяха реализирани. На 23 септември в Дряново предстои Родова среща с потомци на възрожденския майстор строител, като за нея се очакват в града на Колю Фичето да пристигнат над 40 негови наследници.

В изказването си Христов анонсира още издаването на луксозен албум, представящ обектите на Първомайстора по българските земи, който се реализира с финансовата подкрепа на Камарата на строителите в България и вестник Строител.

Проф. Вера Бонева сподели пред присъстващите, че книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ на д-р Венелин Бараков е компактна и съдържателна, подходяща както за широката публика, така и за специалистите. „Полиграфски изданието е оформено перфектно. Поздравявам д-р Бараков, че се е постарал да издири стари снимки и карти, както и част от архитектурните заснемания на първите архитекти, за да проследи в исторически план как са се развивали отделните сгради, които са останали или са се загубили във времето. Това е един много сериозен и тежък изследователски труд, за което поздравявам автора, както и издателство „Фабер“, изпълнило в перфектна форма книгата“, каза проф. Бонева. Тя не спести и суперлативите си към екипа на ИМ-Дряново, утвърдил по думите ѝ Музея в национално средище за опазване на наследството не само на Колю Фичето, но и на нашата възрожденска архитектура.

С вълнение арх. Белин Моллов коментира, че книгата е подходяща за всички, тъй като информацията в нея е поднесена по достъпен начин и също поднесе поздравления към екипа на ИМ – Дряново, седящ зад реализацията ѝ. „През тази година имах щастието да общувам много пъти с екипа на музея. Те не просто си гледат работата, те я обичат и създават много здрави връзки и приятелства. Който отиде там, след това се връща отново вече като приятел. Препоръчвам ви, когато имате възможност, посетете Дряново и историческия музей, съхраняващ великолепните макети на сътвореното от Колю Фичето“, каза арх. Моллов.

Пред присъстващите Константин Фичев говори за семейната линия, родовата връзка и за своя именит предшественик. Той отбеляза, че е шесто поколение наследник на Колю Фичето по мъжка линия. Той сподели, че разполага с богат семеен архив, съхраняващ фотографии и документи, който в голяма част е успял да дигитализира. Разказа, че родът му започва от първия син на Никола Фичев – Иван, помагал в юношеските си години при градежите на творенията на Първомайстора. По-късно се развива в друга посока, като прави дюкяни в Търново, където шие дрехи и придобива прозвището Иван „Панталонджията“. Умира млад. Негов син е бъдещият ген. Иван Фичев, който се завръща в България от Цариград след смъртта на баща си. Неговият по-малък брат – Константин, завършва Априловската гимназия в Габрово, а най-малкият от тях е третият брат, на име Георги.

Д-р Бараков представите свои изследвания и наблюдения за църкви, къщи, кули – камбанарии, мостове, обществени и търговски сгради, произлезли от гения на възрожденския майстор строител. Засегна по-малко коментираните от науката пътищата, по които строителят върви, влиянията върху работата му с различен произход: от българското средновековие, античността, западноевропейския Ренесанс и Барока.

Представянето на книгата „(Не)Познатият Колю Фичето (1800 – 1881)“ в Централния дом на архитекта в САБ се реализира като част от програмата на Националните чествания, посветени на 225 години от рождението на Колю Фичето, които се организират от ИМ – Дряново и Община Дряново, под патронажа на Министерството на културата.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица