Свържи се с нас

Култура

Габровските Оскари се срещат в Дома на хумора и сатирата

Published

on

оскарНа 21 май от 11 часа, веднага след Веселата суматоха пред Дома на хумора и сатирата, в зала 3 една любопитна изложба ще посрещне своята публика. Нейни автори са 11 артисти от Белгия, България, Великобритания, Германия и САЩ, удостоени с наградата „Гаскар”. За тях името на Габрово от 1995 година, когато е учреден техният приз, звучи в съзвучие с … престижната награда на американската филмова академия. Оттогава ГАСКАР е синоним на самоироничния габровски хумор, от който тръгва и славата на Габрово по света като българската столица на пестеливците, които умеят да превръщат смеха си в печеливша стока. В изложбата са подбрани 67 творби от отличените през годините автори.

Наградата „Гаскар” е сред най-авторитетните отличия в Международното биенале на хумора и сатирата в изкуствата. Досега е присъждана веднъж за рисунка (Питър Елоян, САЩ), по три пъти за живопис и карикатура (Бодо Насал, Германия; Емил Попгенчев и Антон Колев, България и Волфганг Шлегел, Германия; Рос Томсън, Великобритания; Людо Ходерис, Белгия) и по два пъти за скулптура и плакат (Димитър Рашков и Емил Бачийски, България, и Тодор Варджиев, България; Лекс Древински, Германия).

Гостите на ДХС ще имат удоволствие да се запознаят лично с носителя на „Гаскар” от 22. Международно биенале – 2015 проф. Лекс Древински и да присъстват на връчването на наградата му. Ще имат възможност и да се убедят, че плакатът, призван по определение да агитира, рекламира, информира, образова, с което сме свикнали от най-голямата му и популярна галерия – улицата, като истинско съвременно изкуство отлично „стои” в изложбена зала. Тук, в музейното пространство, то все така ударно внушава и въздейства на сетивата, а главното – на рациото. Не можем да не се съгласим с проф. Лекс Древински: „Един плакат не се нуждае от коментар, той самият е коментар.” И още: „Намирам за предимство това, че трябва да се замисляте, когато гледате плакатите ми”.

Художниците, които се занимават с дизайн и плакат, познават Л. Древински от участията му в различни международни форуми. Той е роден на 11 септември 1951 г. в Шчечин (Полша). Учи в Държавната академия на изящните изкуства в Познан (1976 – 1981) и завършва с отличие класа по плакатно изкуство на известния проф. Валдемар Свежи (1931-2013). Отначало работи като директор и сценарист в Студиото за анимация в Познан (1983 – 1985). През 1985 г. напуска Полша и заминава за Западен Берлин. През 1992 г. печели конкурс за поста професор във Факултета по графичен дизайн в Университета по приложни науки в Потсдам. От 2010 г. е професор във Факултета по графичен дизайн в Академията по изкуствата в Шчечин, Полша. От 2002 г. води свои рубрики в тримесечното издание за дизайн 2+3D.

Древински участва в най-прочутите изложби и конкурси за плакат по света. Лауреат е на повече от 170 награди и отличия главно от международни конкурси и събития в Белгия, България, Израел, Иран, Китай, Мексико, Полша, Русия, САЩ, Словакия, Украйна, Чехия.

В България печели Голямата награда от Международно триенале на сценичния плакат (София, 2007).

Има повече от 60 самостоятелни изложби по света в: Атина, Аман, Барселона, Бейрут, Берлин, Варшава, Дамаск, Кито, Краков, Лондон, Мадрид, Мексико сити, Никозия, Оденсе, Пекин, Солун,Стокхолм, и други.

С Габрово е свързан от 1989, откогато участва в Международното биенале на хумора и сатирата в изкуствата. Творбите, с които се представя – графики, рисунки, плакати, са разпознаваеми и запомнящи се. Във фонда „Хумор на народите” има 20 негови произведения – всичките дарени на ДХС.

През 2015 г. е удостоен с „Гаскар” от 22. Международно биенале.

Това е първата му самостоятелна изложба в Музея „Дом на хумора и сатирата”, представяща 50 плаката. Ценителите на това изкуство – синтез на визуално изображение и минималистичен текст, ще могат да се насладят на творбите на Лекс Древински и на останалите носители на наградата „Гаскар” до 11септември 2016 г.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Култура

Регионалната библиотека с подарък към четящите хора в Габрово

Published

on

По повод Националния ден на четенето Регионална библиотека „Априлов-Палаузов” прави подарък на четящите хора в Габрово – безплатна регистрация за библиотечни услуги на 21 ноември (петък) 2025 година.

От възможността да се регистрират могат да се възползват малки и големи габровци, които не притежават читателска карта, както и онези читатели, чиято регистрация е изтекла преди 21 ноември 2025 година.

Потребители със задължение към библиотеката (заявка за книги, глоба), което не надвишава 2.00 лв. също ще могат да си направят нова регистрация за библиотечни услуги.

При записването трябва да бъдат представени документи за самоличност за пълнолетните граждани, а за децата и учениците – ученическа карта и/или лична карта на родител/настойник и попълнена декларация съгласно Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент от 27 април 2016 г. и Закона за защита на личните данни.

Издаването на картите се извършва на гише „Регистрация и информация“ в централната сграда на библиотеката от 9.00 до 18.30 ч. на 21 ноември 2025 г. Читателски карти на деца и тийнейджъри до 14 години – в Детски отдел, който се намира в сградата на Народно читалище „Априлов – Палаузов” (Театъра) от 9.00 до 17.30 ч. на 21 ноември 2025 година.

Зареди още

Култура

РЕМО „Етър“ представи България на престижен форум в Словения

Published

on

Словенската столица Любляна се превърна в средище на идеи, иновации и вдъхновение. Там се проведе колоквиумът „Интерактивни изложби и дигитално куриране на нематериално културно наследство в музеите“, организиран от Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа (София) и фондация „Форум за славянски култури“.

Събитието събра представители на музеи и културни институции от Сърбия, Словения, Хърватия, Гърция, Албания, Босна и Херцеговина, България и Република Северна Македония – хора, обединени от общата мисия да съхраняват духа на миналото чрез средствата на бъдещето. Модератор на събитието бе д-р Мирена Станева – експерт в Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО.

„Във времето на дигитална трансформация, нашата отговорност е не само да съхраняваме нематериалното културно наследство, но и да го превърнем в живо преживяване, достъпно, ангажиращо и свързано с общностите, които го създават. В този процес музеите надскачат традиционната си роля и от пазители на артефакти се превръщат в пространства за диалог и социализация, където нематериалното културно наследство може да бъде разказано и съприживяно.“, коментира д-р Ирена Тодорова – изпълнителен директор на Регионалния център за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под егидата на ЮНЕСКО, която заедно с д- р Андрея Рихтер, директор на Фондация фондация „Форум за славянски култури“, откри събитието.

Сред впечатляващите презентации бе тази на Регионален етнографски музей на открито „Етър“, подготвена от директора проф. д-р Светла Димитрова и Тихомир Църов, главен експерт „Връзки с обществеността“, който я представи пред международната аудитория.

Презентацията предизвика жив интерес сред участниците, които задаваха въпроси и споделяха впечатления от показания културен продукт. „Бих определил музей „Етър“ като добре представящ се по отношение на използването на съвременни технологии. В последната част от презентацията представих проекта „Дигитални близнаци“, който бе приет съвсем естествено на фона на останалите традиционни форми на представяне на нематериалното културно наследство“, сподели след събитието Тихомир Църов.

Когато занаятите оживяват чрез екрана Примерите, показани по време на колоквиума, доказаха, че новите технологии вече са неразделна част от културното представяне. Все по-често музеите използват виртуална реалност (VR), допълнена реалност (AR), 3D моделиране и сканиране, интерактивни екрани, холограми и онлайн виртуални турове.

Тези средства не само съхраняват знанието, но и го правят достъпно, емоционално и преживяемо – за хора от всички възрасти и точки на света.

Партньорството между фондация „Форум за славянски култури“ и Регионалния център на ЮНЕСКО за Югоизточна Европа започва през 2024 г. – с церемонията по връчването на наградите „Жива“, която се проведе именно в музей „Етър“ в Габрово.

Тазгодишният колоквиум в Любляна надгради това сътрудничество, като предостави пространство за обмен на знания между музейни специалисти, дигитални куратори и експерти по нематериално културно наследство. Програмата акцентира върху интерактивните изложби, дигиталното разказване на истории и използването на изкуствен интелект, добавена и виртуална реалност в музейната практика.

Събитието имаше една ясна мисия – да насърчи обмена на опит и добри практики между културните институции в славянския и Югоизточноевропейския регион, като изследва как музеите съчетават традицията и иновацията в дигиталната епоха. В Любляна този диалог оживя – между държави, между поколения и между светове, в които занаятите от миналото срещат технологиите на бъдещето.

Зареди още

Култура

Историята на Петър Бавулов и неговото музикално наследство

Published

on

Петър Христов Бавулов, роден на 15 ноември 1875 г. в с. Етър, днес квартал на Габрово, е едно от имената, оставили трайна следа в музикалната история на региона. Неговата кариера като музикант и ръководител на духова музика не само обогатява местната култура, но и вдухновява поколения музиканти и любители на музиката. В ранните си години Петър Бавулов работи като чаркаджия в родното си село, като изработва гайтани, но в края на 1883 г. по съвет на своя приятел Атанас Станчев започва музикалното си обучение.

В своята автобиография той разказва: „Като поотраснах работих по чаркове, където се плете гайтан за селски дрехи като чирак 2 години и като калфа 2-3 години. По внушение на едно по-възрастно момче от мен със 2-3 години, което работеше в един магазин (колониален) в гр. Казанлък на име Атанас Станчев ме посъветва да постъпя доброволец-ученик в музиката на 23 Шипченски полк и че капелмайсторът пазарувал от техния магазин и щял лесно да ме приеме и че съм щял там да науча хубав занаят и ще се наредя по-добре в живота. Тоя съвет ме доста сериозно запали и с големи молби на баща си и майка си, която беше много против, понеже ще дам задължително за 4 години служба, такъв бе реда, който иска да учи музика, и след доста молби и сръдни се сдобих с родителско разрешително от баща ми и майка ми, заверено от Общинското управление. Това трябваше понеже бях малолетен.

Снимка на Петър Бавулов, б.д.

Вземам разрешителното в джоб и хайде в Казанлък. Приятеля ми нареди среща с капелмайстора, който ми прегледа зъбите, че са здрави и се съгласи да ме приеме и след един малък медицински преглед от полковия лекар въпроса за приемането ми се разреши. След това давам задължително, че ще служа 4 години и на 28 ян. 1894 г. излезе заповед от полка, в която беше вписано и мойто приемане като музикантски ученик в музиката на 23 Шипченски полк. ”

Обучението му се ръководи от Михаил Копчалиев – известен музикант и педагог. Бързо овладява флигорната и започва да свири цели маршове, което го поставя на пътя на музиката за цял живот.

-Сникна на Петър Бавулов и Н. Харалампов, 1895 г. (Бавулов – седнал)

„По време на службата си през отпуск, се запознах с музикантите от Габрово и един от тях Бай Коста Шопа, който притежаваше повече репертора на музиката ме замоли да напиша по-хубавите маршове, които свирим в полка, също и музикални пиеси, за да си обогатят репертоара и аз посотянно пишех и изпращах ноти на музиката в Габрово. Тогава ръководител на музиката беше Васил Петков, тъй наричания от всички в града Бай Васил, който освен като ръководител на музиката, се занимаваше с предаване на уроци по цигулка, китара, мандолина и др. струнни инструменти. Така да се каже той е според мен основоположникът на струнните инструменти и малки оркестри в Габрово.”

След успешното завършване на военната си служба през 1898 г., Бавулов се завръща в Габрово, където започва работа като бас флигорнист в Габровската духова музика, ръководена от Васил Петков. През 1905 г. е избран за ръководител на състава, като веднага започва да разширява репертоара и да внася нови произведения и инструменти от Чехия. Стремежът му да обогати музикалния живот на Габрово е ясно изразен в усилията му за развитие на местната музикална сцена.

„Мечтаех да създам една доста сериозна музика минимум от 15 човека, за да дам на Габрово макар и малка музикална култура.”

Снимка на Петър Бавулов, б.д.

През 1914 г., когато Габровската духова музика временно спира своята дейност, Бавулов не спира да свири. Той се включва в оркестъра на местното казино и изявява таланта си не само като музикант, но и като виолончелист и тромбонист.

Когато Първата световна война го отвежда в Русе, той постъпва във Втори Искърски полк като баритонист, но след края на конфликта се връща в Габрово и възобновява своята роля като ръководител на музиката в града. Талантът и страстта му към музиката не само го правят известен, но и създават основата за трайно присъствие на духовата музика в културния живот на Габрово. Участвал е в концерти, свирил е с ученически оркестър, както и с музикални състави в региона, оставяйки своето наследство в музикалната история на града.

Петър Христов Бавулов почива на 30 януари 1969 г. в Габрово, но неговото име и принос в музикалната култура на България продължават да живеят. Неговият живот и работа са пример за отдаденост на изкуството и стремеж към обогатяване на културната идентичност на местната общност.

Представените документи се съхраняват в Държавен архив – Габрово и са достъпни за потребителите на архивна информация.

Изготвил:
Стефка Вуцова, главен експерт в Държавен архив – Габрово.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица