Икономика
Бизнесът по време пандемията КОВИД – 19
Пазаруваме онлайн, учим, спортуваме, работим дистанционно… Така най-просто може да се опише поведението на потребителите в последните месеци заради вируса КОВИД-19, парализирал почти целия свят. В началото на годината говорихме за 2020 г. с много надежда – първата година от новото десетилетие, което ще премине под знака на иновациите и технологиите. Но пандемията стопира всичко, което мислехме, че ще се случи.
„Очакваме в следващите три до шест месеца ситуацията да се нормализира, икономиката и потреблението да се завърнат към предкризисните си нива, а тенденциите към дигитализиране и IT култура на българския бизнес, отново да са актуални.“

Това заяви икономистът Георги Стоев на събитие, организирано от Областен информационен център – Габрово и Фондация „Бауерзакс“ в Община Габрово. В срещата взе участие и кметът на Община Габрово Таня Христова, която представи мерките в подкрепа на бизнеса, предприети на местно ниво.
„Това, което показват цифрите е, че кризата все още не е достигнала българския бизнес. Имало е периоди, когато тя е била по-тежка и сериозна. Българският бизнес успя да реагира точно навреме.“ – сподели Христова по време на форума.
Според статистика на ОИЦ-Габрово по процедурата за подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 в област Габрово до момента са сключили договори 64 микро и малки предприятия на обща стойност 487 022 лв. безвъзмездна финансова помощ.

Тази информация беше представена от управителя на центъра, Маринела Събева. Тя акцентира още върху отворената за кандидатстване процедура „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID – 19“ и предстоящата мярка по ПРСР, чрез която земеделските стопани ще бъдат подпомогнати с почти 120 млн. лв.
В дискусията се включиха представители на местния бизнес, Габровската търговско-промишлена палата, КНСБ, КТ „Подкрепа“ и Бюро по труда – Габрово. Събитието завърши с официалното откриване на новата Икономическа библиотека, която отвори врати в Областен информационен център – Габрово за всички с интерес към икономическата литература.
*Снимка: Община Габрово.

Следете ни и във Фейсбук на:
https://www.facebook.com/gabrovonews/
Икономика
До края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца

Родителите, които искат да ползват данъчните облекчения за деца или за деца с увреждания през работодателя си, е необходимо да заявят желанието си пред него, като подадат съответната декларация до 31 декември 2025 г. В този случай работодателят може да възстанови данъка в срок до края на януари 2026 г.
Няма промени в размерите на данъчните облекчения за придобитите доходи през 2025 г. и те се запазват същите като през предходната година. Сумите, които може да бъдат възстановени, са в зависимост от броя на децата. За едно ненавършило пълнолетие дете облекчението от годишната данъчна основа е 6 000 лв., а сумата за получаване е до 600 лв., за две – 12 000 лв. и сума за получаване до 1200 лв., за три и повече – 18 000 лв. със сума за получаване до 1800 лева. За отглеждане на едно дете с увреждания облекчението от годишната данъчна основа е в размер на 12 000 лв., като сумата за получаване е до 1 200 лева. Това са средствата, които могат да бъдат получени, когато лицата не са ползвали облекченията при авансовото облагане на доходите.
Едно от най-важните изисквания за прилагане на облекченията е родителите да нямат публични задължения, подлежащи на принудително изпълнение. От НАП съветват гражданите да проверят онлайн с персонален идентификационен код данъчната си сметка за задължения преди да ползват данъчно облекчение, за да избегнат неудобства.
Освен през работодател, другият начин за ползване на данъчните облекчения е с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 30 април 2026 г. или от 1 март до 30 юни за лицата, извършващи дейност като търговец, включително едноличните търговци и земеделските стопани, избрали да се облагат като такива.
За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2025 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци (данък върху общата годишна данъчна основа или данък върху годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец). Хората без доходи, или само с необлагаеми, като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, но това може да направи другият родител, ако отговаря на изискванията.
Условията за ползване на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания са подробно описани в сайта на НАП . Информация за данъчните облекчения има и във Фейсбук страницата на НАП, а телефонна консултация по тези въпроси може да се направи с Информационния център на телефони: 0700 18 700 или 02 9859 6801, както и на имейл: infocenter@nra.bg .


Икономика
Габрово отстъпва две позиции по средна заплата, вече е на 17-то място

Област Габрово вече заема 17-то място в националната класация по средна брутна месечна работна заплата, като отстъпва с две позиции спрямо предходното тримесечие, когато беше на 15-о място.
Според официалните данни на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“, средната брутна месечна работна заплата в региона през третото тримесечие на 2025 г. е 1 964 лв. За месеците юли, август и септември сумите са съответно 1 972 лв., 1 920 лв. и 2 001 лв.
В сравнение с второто тримесечие на 2025 г. се отчита намаление от 2.2%, като най-значителен спад е регистриран в дейностите „Култура, спорт и развлечения“, „Хотелиерство и ресторантьорство“ и „Държавно управление“.
Сравнено със същия период на 2024 г., заплащането в областта все пак бележи ръст от 7.4%, като в обществения сектор увеличението достига 12.4%, а в частния – 5.7%. Повишение се наблюдава в секторите „Строителство“, „Образование“ и „Транспорт, складиране и пощи“.
Най-високите средни заплати през третото тримесечие на 2025 г. са отчетени в: „Държавно управление“ – 2 607 лв, „Образование“ – 2 597 лв, „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ – 2 242 лв.
Най-нископлатени остават служителите в: „Операции с недвижими имоти“ – 1 077 лв, „Административни и спомагателни дейности“ – 1 204 лв, „Хотелиерство и ресторантьорство“ – 1 352 лв.
В национален мащаб, по показателя средна брутна месечна работна заплата, Габрово се нарежда след областите София (столица), София (област), Варна, Враца, Стара Загора, Пловдив, Русе, Плевен, Шумен, Търговище, Перник, Велико Търново, Бургас, Разград, Ловеч и Пазарджик.


Икономика
Габрово започва обновяване на две ключови обществени сгради

В Община Габрово бяха представени два мащабни проекта за енергийно обновяване – на Музея „Дом на хумора и сатирата“ и на административната сграда на Общината.
„Започваме изпълнението на два ключови проекта за града ни. Две сгради, които са ремонтирани само частично от въвеждането им в експлоатация до момента“, заяви кметът Таня Христова при откриването на информационното събитие.

Тя подчерта, че инициативата е резултат от дълга инженерна и организационна подготовка и че ремонтите ще се извършват без прекъсване на дейността на двете институции.
„След обновяването очакваме по-ниски енергийни разходи, по-малък въглероден отпечатък и по-добри условия за работа и посещения“, допълни Христова.

Дейностите се финансират по Националния план за възстановяване и устойчивост чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на ЕС. Срокът за изпълнение е до 30 юни 2026 г.
Обновяването на сградата на Музея включва топло- и хидроизолация на покрива, външна и вътрешна топлоизолация на фасадите, подмяна на старата дограма, рехабилитация на терасата, нови мазилки и боядисване, както и съвременна отоплителна и вентилационна система с термопомпи и рекуперация на въздуха.

Очаква се над 58% икономия на първична енергия и намаляване на емисиите въглероден диоксид със 145 тона годишно.
Проектът за административната сграда на Общината предвижда топлоизолация, подмяна на осветлението и изграждане на фотоволтаична система с мощност 80 kWp за собствено потребление.

Ще се внедри комбинирана отоплителна система с термопомпи и газови котли за резервно захранване. Резултатите се очаква да доведат до над 63% икономия на енергия и спестяване на над 300 тона въглеродни емисии годишно.
След приключване на дейностите ще бъде извършена независима експертна оценка от сертифициран енергиен одитор, която ще потвърди постигнатите резултати.


-
Кримипреди 3 дниСтана ясна причината за жестоката катастрофа между камион и бус на обхода
-
Кримипреди 5 дниКола блъсна неправилно пресичащ в центъра на Габрово
-
Любопитнопреди 4 дниГаброво грейва в коледна светлина тази вечер!
-
Кримипреди 4 дниТежка катастрофа със загинал на обходния път на Габрово
-
Културапреди 2 дниГран-при и четири златни медала за МК „Весела“
-
Новинипреди 5 дниДжудистите ни със силно представяне на татамито сред 700 участници от 6 държави
-
Икономикапреди 2 дниДо края на декември заявяваме данъчните облекчения за деца
-
Новинипреди 4 дниЯнтра взе точка при гостуването си в Благоевград на Пирин







