Свържи се с нас

Икономика

Европарите: Дончев рапортува успех, експерти – ситуацията не е розова

2.2 млрд. лева са плащанията до момента за годината, договарянето е над 98%, отчете министър Томислав Дончев

Published

on

Над 98% от европейските средства са договорени, а разплатени до този момент са над 5.1 млрд. лв. Това казва министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев в интервю за БТА, цитирани от Аргументи БГ, публикувано в сряда.

Ако от 2007 г. до края на 2011 г. България е успяла да плати 2.9 млрд. лв., то плащанията до момента за годината, преди още тя да е приключила, са поне 2.2 млрд. лв., което означава, че това е сума, сравнима с предишните пет години”, казва още Дончев

Според него през изминалата година има и много сериозен ръст в договарянето на евросредствата.

“Усвоеният реално финансов ресурс е 33 % за всички оперативни програми плюс парите по програмата за Развитието на селските райони и рибарството”, коментира Юлия Добрева, доктор по икономика и анализатор в Аргументи БГ. Според нея изнесените от Дончев данни са “спекулативни, тъй като реално договарянето на средствата се осъществи още през периода 2008-2009 г., тоест при предишното управление. “При голяма част от проектите имаше умишлено забавяне, за да влязат в действие по време на мандата на ГЕРБ”, каза още Добрева. И сега се “подхожда манипулативно, тъй като това, че са договорени проекти, не означава, че непременно ще се стигне до реализирането им“.

Добрева посочва още, че съществува и т.нар. кухо договаряне на проекти. “Не се случва никакво стимулиране на икономиката. Всички го наблюдаваме, особено що се отнася до реалното плащане на фирмите, занимаващи се с конкретни проекти”, допълни тя. “Не може изобщо да се говори за стимулиране на българската икономика”, заключи тя.

Депутатът от левицата Димчо Михалевски коментира пред Аргументи БГ също, че реалното разплащане по проектите е някъде около 26-7 %, а договореното с ЕС около 75 на сто.

По думите на министър Томислав Дончев нямало как в ЕС да не отчетат шампионските показатели” на Оперативна програма “Транспорт” – 97.2% договорени и над 41% осъществени плащания.Оперативната програма “Конкурентоспособност” е с по-нисък темп на договаряне – малко над 76%, но с 43 на сто реализирани плащания. По Оперативна програма “Регионално развитие” договарянето е почти 90 процента и с близо 34 на сто плащания, по програма “Административен капацитет” е реализирано 75% договаряне и с почти 38% платени. ОП “Развитие на човешките ресурси” приключва с 82% договорени и с 30% платени, “Техническа помощ” е с над 72% договаряне и с 35% платени. Според Дончев  ”отлично е финансовото изпълнение на “Конкурентоспособност” – 43% плащания са почти 1 млрд. лв. изплатени реално и това е отлично финансово изпълнение, но програмата е в дълг по отношение на бизнеса”.

ОП “Околна среда” е със 135.1% договаряне и около 17% платени средства. Това е т. нар. планирано свръхдоговаряне. “Очаквам още следващата година, когато започнат да се сключват договорите за изпълнение, темповете на договаряне да се върнат в разумни размери и да се успокоят някъде на стоте процента, както му е редът”, коментира министърът.

В интервюто си Томислав Дончев казва още, че „прогрес безспорно има и от гледната точка на договарянето, и от гледна точка на стартирането на някои от проектите”.

Снимка: Иван Стоименов

Скептицизъм към отчетеното от Томислав Дончев изрази Димчо  Михалевски, според него също става дума за „донякъде кухо договаряне”. Той даде и пример с програма “Околна среда”, където има 2.5 млрд. лв., но от тях правителството отклонява 600 млн. лв., и реално по програмата остават 1.9 млрд лв. По думите му специално за тази програма има свръхдоговаряне и ако парите не бъдат усвоени до 2015 г., то България ще трябва да връща средства.

Михалевски посочи и друг пример, свързан с манипулиране на факти около еврофинансирането. За строежа на лотове на трите магистрали в страната са били сключени договори с Агенция “Пътища” за 810 млн. лв., но реалното договаряне е за 440 млн. лв. “Не става дума да спорим с министър Дончев, а да имаме трезва оценка върху ситуацията, която никак не е розова”, допълни той.

Попитан за това, как изглеждат нещата преди предстоящия през 2013 г. нов етап от борбата за разпределянето на европейските пари в Брюксел, министър Дончев отговаря, че към момента няма одобрена многогодишна финансова рамка.

Не очаквам, каквито и сценарии да се реализират, България да ползва по-малко пари през следващия програмен период. Разчитаме да ползва повече, а колко повече – ще покажат преговорите.

На въпрос за дейностите по ключови проекти, какъвто е “Дунав мост 2″, министърът отбеляза, че остават малки довършителни работи, но голямото предизвикателство оттук нататък ще е създаването на проектна компания, която ще управлява моста. Проведени са серия разговори с румънската страна с молба да мобилизира максимално румънското министерство на транспорта, за да участва активно в преговорите. Те стартираха и се надявам да приключат максимално бързо, защото мостът няма как да бъде експлоатиран без проектна компания, заяви той.

Попитан за предстоящите през 2013 г. избори и отражението им върху процеса на усвояване на средствата от ЕС, министър Дончев изрази надежда каквито и да са политическите конфигурации след вота, системата да остане максимално съхранена.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Ново изследване открои колко е работната сила в региона

Published

on

Заетите лица, на възраст от 15 до 64 навършени години в област Габрово, са 39 хиляди. Това сочат резултатите от проведено наблюдение на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“ по отношение на работната сила през миналата година.

Коефициентът на заетост на населението, в същата възрастова група, е 70.5процентни пункта. 65.4% от тях са мъжете, а 75.7% жените. В сравнение с 2022 г. коефициентът намалява с 0.7%, отчитат още от Статистиката.

През 2023 г. икономически активните лица на възраст между 15 и 64 навършени години в област Габрово са 43.0 хиляди или 77.6% от населението на същата възраст. В сравнение с 2022 година коефициентът на икономическа активност се увеличава с 0.5 процентни пункта.

Общият брой на заетите лица е 40.1 хил., от които 19.1 хил. или 47.6% са мъже, а 21.0 хил. или 52.4% са жени. Коефициентът на заетост на населението на възраст 15 и повече навършени години в областта е 47.8% (48.5% за мъжете и 47.2% за жените).

Наблюдението на работната сила във всички държави – членки на ЕС, включително и в България, се провежда в съответствие с изискванията на Регламент (EС) 2019/1700 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на обща рамка за европейската статистика за лицата и домакинствата, основана на индивидуални данни, събрани чрез извадки, и свързаните с него прилагащи регламенти на Европейската комисия в областта на статистиката на работната сила.

Зареди още

Икономика

Постигнете успех с подкрепата на Visa Бизнес Хъб и специалните оферти за собствениците на МСП

Published

on

Известни с богатата си индустриална история и занаятчийство Габрово и областта приютяват както големи промишлени компании, така и малки и средни предприятия на които се падат над ¾ от заетостта.

За собствениците на малки и средни предприятия (МСП) времето е ограничено и ценно. Те са заети с управлението на всичко – от операциите на бизнеса до привличането на клиенти и грижата за служителите. В тази така динамична обстановка, търсенето на възможности за спестяване на време и финанси, е от съществено значение. За да подпомогне МСП в тяхното развитие на помощ идва Visa Бизнес Хъб, платформата, на която предприемачите ще открият най-добрите оферти и намаления, без да губят време в търсене.

С Visa Бизнес Хъб фирмите могат да се възползват от широка гама от специални оферти и отстъпки, които обхващат всичко – от рекламни кампании и обновяване на офисното пространство, през покупки книги, до грижа за бизнес пътуванията. Платформата е създадена така, че да спести време и усилия на бизнес собствениците, като им предоставя лесен и удобен начин за намиране на най- добрите предложения.

За всеки предприемач най-важен е успехът. За да го постигане е от ключово значение да има ефективни рекламни кампании. Etarget предлага разнообразие от възможности за достигане до целевите аудитории чрез различни рекламни формати. Експертното планиране и управление на кампании дава възможност да се създаде значимо присъствие онлайн, да се увеличи разпознаваемостта и да се постигнат желаните резултати. Всеки нов клиент, който плаща с Visa Business карта, ще получи 20% бонус към заредения кредит.

Ключов фактор за успеха на един бизнес е и удовлетворението на служителите от работата им. За тази цел от съществено значение е работното им пространство да е удобно и функционално, както и да не липсват необходимите консумативи и оборудване, за да бъдат могат лесно и бързо да бъдат свършени възложените задачи. Заедно с Office 1, Visa предоставя възможността на всички Visa Business и Visa Business Premium картодържатели да получат 12% отстъпка на печатни и рекламни услуги, мебели и столове, съвместими консумативи и канцеларски материали.

Друга съществена съставка за успех е знанието. За предприемачите, които непрестанно търсят начини да подобрят своите умения и да развият своите бизнеси, четенето на книги е един от най-мощните инструменти. Книгите, обвързани с бизнес развитие, биха могли да помогнат на собствениците на МСП Visa Confidential2 да се обогатят с нови знания, да разширят своето разбиране за процесите и да придобият ценни умения, които могат да приложат в собствените си предприятия. Visa и Ozone.bg имат специална оферта към всички Visa Business картодържатели – 15% отстъпка за книги, които покриват широк спектър от теми, включително бизнес етикет, кариера и HR, комуникация, коучинг, лидерство, маркетинг, мениджмънт, предприемачество и самоусъвършенстване.

За да разшири обхвата на своя успех, е необходимо предприемачът да разшири и мащаба на своя бизнес и в това пътуванията играят ключова роля. Самолетните полети са важни за установяването на нови контакти и изграждането на стратегически партньорства назависимо дали става въпрос за участие в изложения, или среща с потенциален бизнес партньор. Air Refund е тук, за да осигури спокойствие и сигурност по време на бизнес пътуванията, като се грижи за получаване на обезщетение при отменени полети или закъснения. За всички притежатели на Visa Business карта, компанията предлага до 25% отстъпка от цената на комисиона.

Всички специални оферти, които платформата Visa Бизнес Хъб предлага, могат да се разгледат на обособената за тях страница.

Зареди още

Икономика

Декларация до 1 април с 5% отстъпка от данъка

Published

on

Остават броени дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, информират от офиса на НАП -Габрово.

За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 1 април, защото 31 март е неделя, да внесат целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката до тази дата и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

От началото на кампанията, досега в габровския офис на НАП са приети общо 3 599 декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ. От тях по интернет с ПИК са били подадени 1 940, на хартиен носител 1 316, в офиса на НАП – 1 287, а чрез български пощи – 16. Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2023 година доходи. Преди да потвърдят попълнената декларация, е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я изпратят, съветват от НАП.

Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2024 г.

Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11 или в някои пощенски станции в Габрово, Севлиево, Дряново и Трявна, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица