Свържи се с нас

Крими

Как да се действа за недопускане конфликт на интереси от кметове и съветници

Едно от първите задължения на новите кметове и общински съветници, след встъпването им в длъжност…

Published

on

Д-р Николай Николов © Copyright 2011 — Gabrovo News. All Rights Reserved

Едно от първите задължения на новите кметове и общински съветници, след встъпването им в длъжност,  е подаването на декларации за несъвместимост по чл.12, т.1 и за конфликт на интереси по принцип по чл.12, т.2 от Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси /ЗПУКИ/, а също прекратяване на изпълнението на професии или дейности, осъществяването на които е несъвместимо с тези две публични позиции.

Несъвместимостите са предвидени в закон забрани за заемане на други длъжности или извършване на дейности, паралелно със заетата позиция.  За 264 кметове на общини и няколко хиляди  кметове на кметства те са предвидени в чл.41, ал.1 и чл.42, ал.1, т.7,  а за над 5 000 общински съветници в чл.30, ал.4, т.4 и чл.34, ал.5 от Закона за местното самоуправление и местната администрация. Предвидените несъвместимостите целят прекъсване на зависимости на овластеното лице от фирми, ведомства и др.  и недопускане използване на служебно положение в частен интерес.

         Често срещана картинка в родната действителност е скромният или едва кретащ бизнес на някой новоизпечен местен властник изведнъж да се „разрасне” след влизането му във властта. „Най-практикуваните”  начини за облагодетелстване от местната управление са – възлагане на обществени поръчки на фирми, уж прехвърлени  на някой роднина на кмета или заместник-кмета при встъпването му в длъжност, спечелване  на обществени поръчки от фирми на действащи общински съветници /строителство, застраховки, доставка на храни и др./, назначаване на близката рода в частни фирми, зависещи от общината или в самата местна администрация, изнасяне на информация към частния бизнес и др.  Това са форми на конфликт на интереси, които действащият български закон преследва и наказва. Те са колкото уродливи, толкова и недопустими, защото подкопават демокрацията, правовата държава, свободната конкуренция  и принципа, че властта съществува за гражданите, а не сама за себе си.

         Стриктното спазване на установените несъвместимости е важно условие за ограничаване на злоупотребите с власт. Не по-малко съществено е съобразяване на  системата от четири декларации по чл.12,т.1-4 ЗПУКИ, които целят публичност на факти като –  кой с какви зависимости /несъвместимости, фирми, задължения над 5 000 лева и др./ влиза във властта, как се развиват те във времето,  наличие на частен интерес във връзка с конкретно управленско пълномощие /гласуване, издаване на административен акт и т.н./.

Отстраняването на несъвместимостите и своевременното деклариране на частните  интереси  са формални изисквания.

         Предварителното познаване на тези правила е важно, за да се избегнат излишни санкции. За една държава е по-важно да създава и обяснява подходящ ред за почтенност на управлението, отколкото да  наказва и търси виновници.

         Чл.5 от ЗПУКИ, във връзка с 41, ал.1 от ЗМСМА забранява на кметовете на общини и кметства, кметските наместници, заместник-кметовете и кметовете на райони да извършват търговска дейност по Търговския закон, да са търговски представители, управители  контрольори, прокуристи и членове на колективни органи на търговски дружества. Няма пречка кметовете да притежават дялове или акции в търговски дружества или да са членове на управителни органи на сдружения с нестопанска цел. И двата факта подлежат на деклариране в съответните графи на декларацията по чл.12, т.2, която е приложение към закона.

         По-различни са изискванията за несъвместимост на общинските съветници, доколкото работата в Общинския съвет не е основното им занимание. Съгласно чл.34, ал.5 ЗМСМА  общинският съветник не може да бъде член на колективен орган, управител, контрольор, прокурист, синдик, ликвидатор на търговско дружество. За разлика от кметовете това ограничение е валидно само за онези дружества,  в които общината има участие или притежава в капитала му дори един дял или акция. Съветниците не могат да са директори на общински предприятия /например „Обредни дейности”/ или да са общински съветници в страна член на ЕС. Заемането на щатна длъжност в съответната общинска администрация също е забранено.

         Не съществуват забрани общинските съветници да бъдат ЕТ, управители или членове на бордове на частни или само държавни търговски дружества, да участват като членове на органи на сдружения с нестопанска цел, читалища и училищни настоятелства. Няма пречка също да са служители в общински фирми или да представляват Общинския съвет в техни общи събрания.

 Като врата в действащото законодателство, която трябва да бъде затворена,  може  да се определи съществуващата възможност директори на общински училища или домове на сираци  на общинска издръжка  да са общински съветници. Проблемът идва от позицията на работодател, която кметът на  общината заема  и от тук зависимостта на съответния съветник – директор при гласуване  предложенията на кмета.

         И кметовете, и съветниците не могат да съвместяват тези позиции с други публични длъжности, посочени в ЗМСМА, като народни представители, министри, областни и зам.-областни управители и други.

/следва продължение…/

Статията е публикувана във вестник „Труд”.
автор: Николай Николов
Доктор по право

Можете да ни намерите и във Фейсбук на :
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Крими

Над 1 000 нарушения за скорост в региона само за седмица

Published

on

Общо 1 004 нарушения на скоростните режими бяха установени при полицейска операция, проведена през изминалата седмица в област Габрово. Резултатите от нея бяха обявени от пресцентъра на Областната дирекция на МВР – Габрово.

От 15 до 21 април в габровския регион, както и в цялата страна, се проведе полицейска операция за контрол на скоростта по пътищата. Точките за контрол бяха съобразени по време и място с интензивността на движението и наличието на предпоставки за управление на МПС с превишена скорост.

Приоритетно се обхващаха местата и участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия, настъпили най-често поради несъобразена скорост.

От 00.00 до 23.59 часа на 19 април се проведе „24-часов маратон – Скорост“. Пътните полицаи използваха всички налични технически средства за контрол на скоростта както в светлата, така и в тъмната част на денонощието.

Операцията имаше за цел да фокусира вниманието към превишената скорост – една от основните причини за тежки катастрофи с жертви и ранени.

На 19 април по време на „24-часовия маратон – Скорост“ бяха констатирани 214 нарушения на скоростните режими.

В останалите дни от седмицата са установени общо 790 нарушения, като 546 са нарушенията в населени места и 244 в извън населени места.

Пътнотранспортните произшествия, настъпили през първото тримесечие на годината на територията на областта, които са в резултат от движение със скорости, превишаващи максимално допустимите и несъобразени с конкретните пътни и атмосферни условия, са общо 31, като 28 са с материални щети и 3 тежки ПТП с 5 ранени.

През изминалата година издадените фишове за нарушение на скоростните режими са общо 31 407, информират още от полицията.

Зареди още

Крими

Старши комисар Пламен Иванов е новият директор на ОДМВР – Габрово

Published

on

Със заповед на министъра на вътрешните работи Калин Стоянов старши комисар Пламен Иванов е временно преназначен на длъжността директор на Областна дирекция на МВР- Габрово.

Днес новият ръководител на областната дирекция бе представен пред състава от изпълняващия длъжността главен секретар на МВР главен комисар Димитър Кангалджиев, съобщиха от пресцентъра на ОДМВР – Габрово.

Старши комисар Пламен Иванов е роден на 01.12.1967 г. в Добрич. Завършил е висше образование в Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“ и Великотърновски университет “Св. Св. Кирил и Методий”.

В системата на МВР постъпва през 1987 г. От 2020 г. изпълнява длъжността началник на Районно управление Трявна. Досегашният директор старши комисар Илиян Иванов е преназначен на друга длъжност в МВР.

Зареди още

Крими

Спряха пиян габровец без книжка на ранина при проверка в Дряново

Published

on

38-годишен габровец, с отнета за употребата на алкохол шофьорска книжка, бе засечен отново в нетрезво състояние зад волана. Срещу него е заведено бързо полицейско производство.

Пияният водач бил отбил за проверка в неделя, 14 април, 10 минути преди 08.00 часа в Дряново. Тогава екип на полицията, патрулиращ в града на Майстор Колю Фичето, проверил шофьора на лек автомобил „Пежо 206“.

Водачът бил тестван за алкохол, тъй като видимо изглеждал употребил. Техническото средство отчело 1.05 промила в количеството издишан въздух.

При извършената справка в информационните масиви на МВР проверяващите полицаи установили, че мъжът управлявала автомобила след влязла в сила присъда за управление на МПС след употреба на алкохол.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица