Свържи се с нас

Икономика

Безработните дължат месечно по 22,40 лв. за здравни вноски

Published

on

Архив © Copyright — Gabrovo News. All Rights Reserved

От 1 януари 2019 г. хората, които сами внасят задължителните си здравни вноски (например трайно безработни, които не получават обезщетение за безработица и не се осигуряват от държавата и др.) и не са регистрирани като самоосигуряващи се по смисъла на Кодекса за социално осигуряване, дължат месечно по 22,40 лева.

Със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2019 г. от 1 януари 2019 г. е определен нов размер на минималния месечен осигурителен доход – 560 лв. и на максималния месечен осигурителен доход – 3000 лв.

Според Закона за здравното осигуряване, неосигурените на друго основание се осигуряват върху доход, не по-малък от половината от минималния месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица. Тоест за тях здравноосигурителната вноска се изчислява в размер на 8% върху не по-малко от 280 лв. и не повече от 3000 лв. месечно.

От НАП напомнят, че срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Здравната вноска за месец януари 2019 г. трябва да се внесе най-късно до 25 февруари 2019 г.

От НАП напомнят също, че всички, за които възниква задължение сами да внасят здравноосигурителните си вноски, подават в НАП декларация Образец 7. Тя се подава в офиса на агенцията по постоянен адрес, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравноосигурителните вноски. Тоест, ако от 1 януари 2019 г. трябва сами да внасяте здравноосигурителни вноски, то следва да подадете декларация Образец 7 до 25 февруари. Санкцията за неподаване на тази декларация е от 500 до 1000 лева.

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Периодът се брои до началото на месеца, предхождащ месеца, в който лицето потърси медицинска помощ, платена от Националната здравноосигурителна каса.

Здравноосигурителните права на гражданите, които са с прекъснати здравноосигурителни права се възстановяват, при условие, че заплатят всички дължими здравноосигурителни вноски за последните 60 месеца. Правата се възстановяват от датата на заплащане на всички дължими здравноосигурителни вноски за този период.

Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП на www.nap.bg. Справка за здравния статус клиентите на администрацията могат да направят и по телефона на 0700 18 700 на цената на градски разговор от цялата страна. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона. Освен това системата дава данни и за всички месеци и години, за които не са платени задължителните здравноосигурителни вноски. Справката за здравен статус по телефона работи 7 дни в седмицата, 24 часа на ден.


Следете ни и във Фейсбук на:

http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Икономика

Постигнете успех с подкрепата на Visa Бизнес Хъб и специалните оферти за собствениците на МСП

Published

on

Известни с богатата си индустриална история и занаятчийство Габрово и областта приютяват както големи промишлени компании, така и малки и средни предприятия на които се падат над ¾ от заетостта.

За собствениците на малки и средни предприятия (МСП) времето е ограничено и ценно. Те са заети с управлението на всичко – от операциите на бизнеса до привличането на клиенти и грижата за служителите. В тази така динамична обстановка, търсенето на възможности за спестяване на време и финанси, е от съществено значение. За да подпомогне МСП в тяхното развитие на помощ идва Visa Бизнес Хъб, платформата, на която предприемачите ще открият най-добрите оферти и намаления, без да губят време в търсене.

С Visa Бизнес Хъб фирмите могат да се възползват от широка гама от специални оферти и отстъпки, които обхващат всичко – от рекламни кампании и обновяване на офисното пространство, през покупки книги, до грижа за бизнес пътуванията. Платформата е създадена така, че да спести време и усилия на бизнес собствениците, като им предоставя лесен и удобен начин за намиране на най- добрите предложения.

За всеки предприемач най-важен е успехът. За да го постигане е от ключово значение да има ефективни рекламни кампании. Etarget предлага разнообразие от възможности за достигане до целевите аудитории чрез различни рекламни формати. Експертното планиране и управление на кампании дава възможност да се създаде значимо присъствие онлайн, да се увеличи разпознаваемостта и да се постигнат желаните резултати. Всеки нов клиент, който плаща с Visa Business карта, ще получи 20% бонус към заредения кредит.

Ключов фактор за успеха на един бизнес е и удовлетворението на служителите от работата им. За тази цел от съществено значение е работното им пространство да е удобно и функционално, както и да не липсват необходимите консумативи и оборудване, за да бъдат могат лесно и бързо да бъдат свършени възложените задачи. Заедно с Office 1, Visa предоставя възможността на всички Visa Business и Visa Business Premium картодържатели да получат 12% отстъпка на печатни и рекламни услуги, мебели и столове, съвместими консумативи и канцеларски материали.

Друга съществена съставка за успех е знанието. За предприемачите, които непрестанно търсят начини да подобрят своите умения и да развият своите бизнеси, четенето на книги е един от най-мощните инструменти. Книгите, обвързани с бизнес развитие, биха могли да помогнат на собствениците на МСП Visa Confidential2 да се обогатят с нови знания, да разширят своето разбиране за процесите и да придобият ценни умения, които могат да приложат в собствените си предприятия. Visa и Ozone.bg имат специална оферта към всички Visa Business картодържатели – 15% отстъпка за книги, които покриват широк спектър от теми, включително бизнес етикет, кариера и HR, комуникация, коучинг, лидерство, маркетинг, мениджмънт, предприемачество и самоусъвършенстване.

За да разшири обхвата на своя успех, е необходимо предприемачът да разшири и мащаба на своя бизнес и в това пътуванията играят ключова роля. Самолетните полети са важни за установяването на нови контакти и изграждането на стратегически партньорства назависимо дали става въпрос за участие в изложения, или среща с потенциален бизнес партньор. Air Refund е тук, за да осигури спокойствие и сигурност по време на бизнес пътуванията, като се грижи за получаване на обезщетение при отменени полети или закъснения. За всички притежатели на Visa Business карта, компанията предлага до 25% отстъпка от цената на комисиона.

Всички специални оферти, които платформата Visa Бизнес Хъб предлага, могат да се разгледат на обособената за тях страница.

Зареди още

Икономика

Декларация до 1 април с 5% отстъпка от данъка

Published

on

Остават броени дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, информират от офиса на НАП -Габрово.

За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 1 април, защото 31 март е неделя, да внесат целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката до тази дата и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

От началото на кампанията, досега в габровския офис на НАП са приети общо 3 599 декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ. От тях по интернет с ПИК са били подадени 1 940, на хартиен носител 1 316, в офиса на НАП – 1 287, а чрез български пощи – 16. Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2023 година доходи. Преди да потвърдят попълнената декларация, е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я изпратят, съветват от НАП.

Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2024 г.

Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11 или в някои пощенски станции в Габрово, Севлиево, Дряново и Трявна, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Зареди още

Икономика

Десет представители на МСП от Габрово бяха на обмяна на опит в Норвегия

Published

on

В началото на март 2024 г. представители на 10 компании от Габровска област и Техническия университет в Габрово, както и двама членове на екипа на Габровската търговско-промишлена палата, посетиха област Трьонделаг – Норвегия за обмяна на опит с норвежки фирми.

Посещението беше организирано от Габровската търговско- промишлена палата и норвежския партньор Prios Kompetanse AS Steinkjer. в изпълнение на проект „Въглеродна неутралност и повишена енергийна производителност на МСП в Габрово и Габровска област“, финансиран от Норвежкия финансов механизъм 2014-2021, в рамките на програма “Развитие на бизнеса, иновации и МСП в България.

Програмата включваше запознаване с опита на норвежки предприятия в областта на кръговата икономика в градовете Вердал и Трондхайм.Участниците се запознаха с дейността на CIVAC, Levanger – клъстер „Кръгова стойност“, който е водещ участник в развитието на устойчиви общества.

Клъстерът се състои от 26 компании и институции от Трьонделаг, Мьоре ог Ромсдал и Нордланд. Клъстерът има за цел създаване на нови кръгови вериги за създаване на стойност от рециклирани ресурси и нови технологии, които дават на участващите компании възможност за създаване на по-голяма стойност и конкурентоспособност.

Членове на клъстера са от големия производител на изолация GLAVA в Стйордал, който произвежда изолация от буркани от сладко, събрани в Трьонделаг, до малкия производител Circumar, който, наред с другата си дейност, произвежда градински мебели от пластмасови гранули, произведени от пластмаса от производството на аквакултури. Гранулите се произвеждат от друго дружество член на клъстера – Oceanize.

Нашите представители бяха силно впечатлени от Norske Skog  – компания за целулоза и хартия, която е създадена през 1962 г. и е един от водещите световни производители на вестникарска хартия и хартия за списания. Основната суровина естествено е дървесина, но това не води до обезлесяване в Норвегия. Допустимия дърводобив спрямо ежегодния растеж на дървета в Норвегия е 12 – 15 млн. м 3 (при залесяване за 25 млн. м 3) , но статистиката показва, че средния дърводобив за промишлени цели през последните 20 години е 10.5 млн.м 3 на година. Макар че за производството на хартия и целулоза се използва енергия от възобновяеми източници, компанията отчита необходимостта от преструктуриране, тъй като от една страна е много енергоемко, а от друга страна – разпространението на вестници на хартия, стремглаво намалява.

Участниците в посещението бяха и в Ritek AS – механичен завод в Ринан в община Левангер за обслужване и поддръжка на тежки превозни средства и оборудване. Дейността им е насочена главно към големи и тежки превозни средства и оборудване за отбранителния и гражданския пазар. Освен това подпомагат компаниите в региона с традиционна промишлена поддръжка.

В Skogn Retura IR  (компания за създаване на дървен чипс от остатъци от дървесина и индивидуални решения за отпадъците от компаниите), научиха много за икономически изгодното управление и рециклиране на отпадъците, транспорта и грижата за околната среда.

Общото впечатление на всички е, че зелената икономика е въведена в Норвегия на практика, иновациите и организационните решения са навсякъде – както в индустрията, така и в в обслужващата сфера на населението. Сътрудничеството с посетените фирми ще продължи.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица