Новини, Общество|17.05.2018 10:46

Европейски ден за борба със затлъстяването на 19 май

Снимката е илюстративна.

На 19 май се отбелязва Европейският ден за борба със затлъстяването. Над 1 милиард души по света са с наднормено тегло, като 400 милиона от тях са със затлъстяване.

Мисията на Европейския ден за борба със затлъстяването е да напомня за пандемичното нарастване на броя на хората с наднормено тегло и затлъстяване и свързания с това повишен риск от смъртни случаи от сърдечно-съдови или метаболитни заболявания.

Затлъстяването е метаболитно нарушение, резултат от взаимодействието между вътрешни фактори като наследствени особености, хормонално състояние и фактори на начина на живот. Най-често затлъстяването се дължи на дълготраен положителен енергиен баланс, при който енергийният прием надвишава енергийния разход.

Свръхтеглото и затлъстяването се превръщат в сериозен проблем в детска възраст. Детското затлъстяване е свързано със значителни психосоциални и здравни проблеми и е ранен рисков фактор за болестност и смъртност при възрастните.

За целите на практиката, оценката на телесното тегло се прави най-често посредством индекса на телесна маса – ИТМ, който представлява съотношението на телесното тегло, изразено в килограми спрямо ръста, изразен в метри и повдигнат на квадрат:
Телесно тегло (кг)
ИТМ = = кг/м2
Ръст2 (м2)

Квалификацията на теглото и свързания с него здравен риск според Световната здравна организация са:
ИТМ (кг/м2) Риск от заболявания
Поднормено тегло до 18,5 Повишен
Нормално тегло 18,5 – 24, Нисък
Наднормено тегло 25,0 – 29,9 Повишен
Затлъстяване I степен 30,0 – 34,9 Умерено повишен
Затлъстяване II степен 35,5 – 39,9 Висок
Затлъстяване III степен 40,0 Много висок

Основно условие за постигане и поддържане на здравословно телесно тегло е добрият баланс между разход на енергия при работа и прием на енергия с храната.

Воденето на здравословен живот не може да стане за един ден, но може всекидневно да се правят малки и ползотворни крачки към целта – да се повърви малко повече, да се добави плод към зърнената закуска или още една чаша вода към дневната доза.

Елементарни неща, за които не се изисква никакво усилие, но вече са крачка напред към здравословния начин на живот.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Напиши коментар