Свържи се с нас

Новини

Въвеждат Монтесори педагогика в детските градини

Published

on

снимка: Община Габрово

Община Габрово ще въведе Монтесори педагогика във всички детски градини през следващата учебна година 2018/19 за децата в първа група, информират от администрацията на кмета.

Предстои подготвителен период, за който са заделени 90 000 лв. в проекта на бюджет на Община Габрово за 2018 г. Средствата ще бъдат разходвани за обучение на учители и персонал, купуване на материали за учебния процес и оборудване на залите, където ще се преподава по метода на Монтесори.

Предвидено е обучение на учителите от детските заведения, водено от преподаватели от СУ „Св. Климент Охридски“. Те ще бъдат подготвени как да преподават като следват основните принципи, цели и цикъла от дейности на Монтесори педагогиката.

В ДГ „Мечо Пух“ за първи път се използва новия метод през настоящата учебна година 2017/18 в две групи – първа и втора, където са тригодишните и четиригодишните. Заведението ще послужи като база за споделяне на опит, знания и добри практики с останалите детски градини.

Директорката Силвия Митрофанова споделя в интервю за предаването „Часът на Габрово“ как и защо са избрали да обучават децата по Монтесори, на какво този метод ги учи и възпитава, какво променя не само у тях, но и у родителите им.

Те въвеждат метода, защото искат да приложат нещо различно и иновативно в работата си, а обучението да бъде по-интересно, по-лесно и в същото време да носи знания и радост на децата. След като представят идеята си на кмета Таня Христова, получават финансова подкрепа и помощ от Община Габрово. Учителите изкарват следдипломна квалификация в СУ „Св. Климент Охридски“, закупуват се материали за работата на децата по Монтесори педагогиката.

Материалите са организирани в различни зони – практичен живот, наука, български език и математика. Подреждат се по сложност на специална табла от конкретното към абстрактното и от лесното към сложното. Всяка една серия е обозначена в цвят, който показва степента на трудност за това упражнение.

Например глаголите, допълненията, предлозите от зоната „български език“ са в различни цветове и така децата ги научават. Математическият материал им помага да развиват разбиране на математическата логика. Детето преминава от чисто сетивно изучаване към измерване и пресмятане. На по-късен етап то се научава да събира, да умножава и дели. Умножението и деленето по метод Монтесори се извършва със специални дървени карти по много лесен, интересен и нагледен начин за децата.

В Монтесори средата малчуганите се развиват с различни темпове, затова за всяко дете в ДГ „Мечо Пух“ има индивидуален план на развитие. Учителите само му предлагат материала за деня, но то решава дали желае да работи по това упражнение или не. Така обучителните материали развиват различните сетива и умения на детето в момент, в който то е готово за това. Няма изготвени програми, в които учителите да принуждават децата по едно и също време да извършват една и съща дейност.

Силвия Митрофанова споделя какво представляват упражненията от зоната „практичен живот“ и на какво учат най-малките. Тя е разделена на практически упражнения, грация и учтивост и контрол на движението. Упражненията в този модул са фундаментални за метода Монтесори, защото чрез тях децата се учат как да се грижат за себе си и за средата, в която работят. Тези умения са важни за тях, защото това е възрастта, в която започват да ги изграждат. Така детето развива своята независимост, самодисциплина и логическо мислене. Материалите, използвани за упражненията, са част от домашната среда, истински и са с детски размери. Например част от упражненията са: миене и сушене на ръце, почистване на обувки, сгъване на дрехи, използване на книга, грижа за околната среда, бърсане на прах по мебели, почистване на маса, грижа за градината и стайните растения, аранжиране на цветя и много други.

снимка: Община Габрово

Децата в ДГ „Мечо Пух“ се научават да сервират и отсервират, сами си слагат храна в купичките. Учителят само наблюдава дали са си поставили необходимото количество. Те са съсредоточени когато си пълнят купичката с храна, както и докато я занесат до мястото си. Упражнението изисква координация на движенията, за да не разсипят или разлеят храната. Дори това да се случи, децата знаят, че не е проблем, защото има средства за почистване и те могат да си почистят. При отсервиране, малчуганите махат остатъците и със специални четки за съдове измиват купичките си и подреждат. След това помощник-възпитателят подрежда съдомиялната машина. В модула „практичен живот“ те учат нещата от живота и това, което им е необходимо. У тях се изграждат навици при хранене, при самообслужване, придобиват вътрешно чувство за ред.

Родителите споделят, че децата им стават много самостоятелни. Голяма част от тях мислят, че те са малки да извършват определени действия, но не са толкова малки, за да се самообслужват, да си събуват и обуват обувките, да се обличат и събличат сами.

Една от причините, поради която в ДГ „Мечо Пух“ избират да въведат Монтесори педагогиката, е работата с родителите. Методът изисква правилата да се спазват от абсолютно всички – от родители, деца и учители. Ако родителите не подкрепят учителите, неглижират поставянето на правилата и не изискват тяхното изпълнение вкъщи, те няма да видят ефекта от обучението. Децата обичат реда, защото той им създава сигурност. В габровската детска градина учители и родители са обединени от обща цел – обучението и възпитанието на децата. Те не се конкурират и не си прехвърлят отговорности, а работят заедно.

*Интервюто с директорката на ДГ „Мечо Пух“ Силвия Митрофанова беше излъчено през ноември, 2017 г. в съвместното предаване на Община Габрово и радио Бумеранг „Часът на Габрово“. Тук е представено със съкращения.

**Монтесори педагогиката е създадена преди повече от 100 години от италианската лекарка Мария Монтесори. Основава се на идеята да се помага на децата да се справят сами, да имат необходимото социално-комуникативно поведение, да развият в себе си най-добрите качества и умения. Заниманията моделират социални умения у децата. Извършват се в предварително организирана среда, където се обръща специално внимание на всяко едно дете. Монтесори педагогиката има няколко раздела – дейности от ежедневния живот, сетивен материал, език, математика и наука. Основните принципи на метода са свободата и личният избор на детето. То самостоятелно решава в кой етап от живота си да подходи към възприемането на нови умения и знания.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Новини

ДГ „Явор“ отбеляза Деня на Земята с „Азбука на щастието“

Published

on

„Азбука на щастието“ бе мотото на инициативата , с която ДГ „Явор“ отпразнува Деня на Земята.

В парка „Колю Василев – Обов“ усмихнати деца и родители се срещнаха, за да си спомнят как се случват приятелствата.

Бяха организирани няколко къта със занимания по интереси „Йога“, „забавно рисуване с пръсти“, „Ритъм и ударни инструменти“, „Весела паяжина“.

Рисунки върху асфалтовите алеи украсиха Деня на всички. Естествено, децата получиха подаръци от учителите – балони и специална книжка, посветена на празника.

Дейностите бяха част от проект на МОН, посветен на благополучието на децата.

Зареди още

Крими

Над 1 000 нарушения за скорост в региона само за седмица

Published

on

Общо 1 004 нарушения на скоростните режими бяха установени при полицейска операция, проведена през изминалата седмица в област Габрово. Резултатите от нея бяха обявени от пресцентъра на Областната дирекция на МВР – Габрово.

От 15 до 21 април в габровския регион, както и в цялата страна, се проведе полицейска операция за контрол на скоростта по пътищата. Точките за контрол бяха съобразени по време и място с интензивността на движението и наличието на предпоставки за управление на МПС с превишена скорост.

Приоритетно се обхващаха местата и участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия, настъпили най-често поради несъобразена скорост.

От 00.00 до 23.59 часа на 19 април се проведе „24-часов маратон – Скорост“. Пътните полицаи използваха всички налични технически средства за контрол на скоростта както в светлата, така и в тъмната част на денонощието.

Операцията имаше за цел да фокусира вниманието към превишената скорост – една от основните причини за тежки катастрофи с жертви и ранени.

На 19 април по време на „24-часовия маратон – Скорост“ бяха констатирани 214 нарушения на скоростните режими.

В останалите дни от седмицата са установени общо 790 нарушения, като 546 са нарушенията в населени места и 244 в извън населени места.

Пътнотранспортните произшествия, настъпили през първото тримесечие на годината на територията на областта, които са в резултат от движение със скорости, превишаващи максимално допустимите и несъобразени с конкретните пътни и атмосферни условия, са общо 31, като 28 са с материални щети и 3 тежки ПТП с 5 ранени.

През изминалата година издадените фишове за нарушение на скоростните режими са общо 31 407, информират още от полицията.

Зареди още

Култура

Призови места за учениците на Цветан Радков от „Фолклорни приумици”

Published

on

Ученици на преподавателя по китара и тамбура Цветан Радков се завърнаха с награди от XVIII Регионален детско-юношески конкурс за певци и инструменталисти „Фолклорни приумици”.

В конкурсната програма на форума в Червен бряг участваха над 110 талантливи деца от 14 населени места, разпределени в направленията: класическа музика, музикален фолклор, народно пеене.

Наградите присъди компетентно жури от специалисти: Елка Недялкова, Румен Тодоров и Валентин Недялков, преподаватели в НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен. Призови места за възпитаниците на Школата по китара и тамбура при НЧ „Развитие-1870”.

Златни медали спечелиха Велизара Костова, Дамян Иванов и Китарен оркестър. Второ място заслужи Калоян Маринов. На трето място журито класира Александра Денчева и Калоян Костов.

Призови награди спечелиха и учениците на Цветан Радков от Габрово – Бетина Делуди, Вероника Бойчева и Ивана Петкова. С поощрения бяха отличени двете камерни групи.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица