Свържи се с нас

Икономика

Когато доматите пораснат …

Published

on

Бизнес средата се определя развитието на икономиката и стандарта на живот. Едва ли някой е пропуснал да чуе, че българинът обеднява. Хората, които участват реално на пазарите, било то като управляват своя компания, или като инвеститори, не са изненадани от понижаващия се стандарт на живот у нас. За съжаление все още голяма част от българският бизнес е склонен да вярва на репортери и политици, а не на експерти. Какво обаче се случва в реалната икономика, което е различно от телевизионния екран? Световната икономика, водена от пазарите си, представлява система подобна на скачените съдове. Петролът, долара, златото, най-търгуваните фондови индекси (като Дау Джоундс, Насдак в САЩ, Никей в Япония, Дакс в Германия) са инструментите, които определят световното икономическо развитие.

Пропадането на тези пазари, в една система на скачени съдове, води след себе си пропадане на цели икономики, общества, фалити, безработица, социално напрежение. А какво означава да си пълноправен участник в една такава система ? Ето ви само няколко примера. От средата на юли 2008 г. до януари 2009г. световните пазари на петрол се понижиха с около 60%. През този период цените на горивата у нас бавно но сигурно поевтиняваха и достигнаха цени на едро от 1.22 лв. за бензин А95 и 1.30 за Дизел. От февруари 2008 г. до началото на септември 2009 г. световните пазари на пшеница претърпяха спад с около 60%.В резултат на тези промени, цената на пшеницата у нас поевтиня с повече то 40%. Земеделските производители и търговци все още си спомнят за трудностите, които имаха тогава. За някои от тях въпроса беше на оцеляване и оставане на пазара. Основните изводи са два. Първо, бизнес средата у нас е зависима и се определя от бизнес средата в Европа и света, както и развитието на някои значими финансови пазари. И второ, този, който умее да предвиджа и да прогнозира развитието на пазарите, ще може да прогнозира и бизнес средата – възможностите пред дадени отрасли, затрудненията пред други, както и да извлече препоръки за добри практики.

От многобройните ни срещи с ръководители на бизнес организации се открояват две основни схващания на мениджърите за това доколко бизнеса им е зависим от пазарите. Едното е – „в България нищо не се е променило от 30 години насам и ние си знаем, че когато доматите пораснат, сиренето поскъпва“, а другото – „До средата на 2008 година всичко вървеше добре за бизнеса. През последните две години кризата ни се отрази много негативно и вече знаем, че имаме нужда от анализи и прогнози за пазарите както у нас, така и в света“. Споделям Ви тези две разнопосочни мнения, защото световната практика в бизнеса показва, че структури, които не разбират как работи системата и не отчитат външното влияние, не оцеляват дълго в бизнеса. Затова, колкото по-скоро компаниите осъзнаят, че се нуждаят не само от АНАЛИЗИ, но и ПРОГНОЗИ за факторите, които определят дейността им, толкова по-ЕФЕКТИВНО ще функционират.

И ние имаме няколко послания към бизнес у нас. Няма причини да твърдим, че кризата е избягала от България. Всъщност, точно обратното. Има достатъчно предпоставки да смятаме, че бизнес средата у нас е на път значително да се влоши. „Колко още да се влоши?“, може да попита някои. Е, към днешния ден не бихме Ви представили апокалиптичен сценарии, но искаме да Ви предупредим, че предстоят много изненадващи промени в основните показатели, определящи бизнес средата. И това неизменно ще се отрази на дейността на фирмите. Ще бъде трудно. Не се доверявайте на медиите, както и на политиците. Те са зависими и няма как да Ви представят реална информация. Търсене експертното и независимо мнение. Вече има такова и у нас.

Икономика

Ново изследване открои колко е работната сила в региона

Published

on

Заетите лица, на възраст от 15 до 64 навършени години в област Габрово, са 39 хиляди. Това сочат резултатите от проведено наблюдение на Териториално статистическо бюро – Север, отдел „Статистически изследвания – Габрово“ по отношение на работната сила през миналата година.

Коефициентът на заетост на населението, в същата възрастова група, е 70.5процентни пункта. 65.4% от тях са мъжете, а 75.7% жените. В сравнение с 2022 г. коефициентът намалява с 0.7%, отчитат още от Статистиката.

През 2023 г. икономически активните лица на възраст между 15 и 64 навършени години в област Габрово са 43.0 хиляди или 77.6% от населението на същата възраст. В сравнение с 2022 година коефициентът на икономическа активност се увеличава с 0.5 процентни пункта.

Общият брой на заетите лица е 40.1 хил., от които 19.1 хил. или 47.6% са мъже, а 21.0 хил. или 52.4% са жени. Коефициентът на заетост на населението на възраст 15 и повече навършени години в областта е 47.8% (48.5% за мъжете и 47.2% за жените).

Наблюдението на работната сила във всички държави – членки на ЕС, включително и в България, се провежда в съответствие с изискванията на Регламент (EС) 2019/1700 на Европейския парламент и на Съвета за създаване на обща рамка за европейската статистика за лицата и домакинствата, основана на индивидуални данни, събрани чрез извадки, и свързаните с него прилагащи регламенти на Европейската комисия в областта на статистиката на работната сила.

Зареди още

Икономика

Постигнете успех с подкрепата на Visa Бизнес Хъб и специалните оферти за собствениците на МСП

Published

on

Известни с богатата си индустриална история и занаятчийство Габрово и областта приютяват както големи промишлени компании, така и малки и средни предприятия на които се падат над ¾ от заетостта.

За собствениците на малки и средни предприятия (МСП) времето е ограничено и ценно. Те са заети с управлението на всичко – от операциите на бизнеса до привличането на клиенти и грижата за служителите. В тази така динамична обстановка, търсенето на възможности за спестяване на време и финанси, е от съществено значение. За да подпомогне МСП в тяхното развитие на помощ идва Visa Бизнес Хъб, платформата, на която предприемачите ще открият най-добрите оферти и намаления, без да губят време в търсене.

С Visa Бизнес Хъб фирмите могат да се възползват от широка гама от специални оферти и отстъпки, които обхващат всичко – от рекламни кампании и обновяване на офисното пространство, през покупки книги, до грижа за бизнес пътуванията. Платформата е създадена така, че да спести време и усилия на бизнес собствениците, като им предоставя лесен и удобен начин за намиране на най- добрите предложения.

За всеки предприемач най-важен е успехът. За да го постигане е от ключово значение да има ефективни рекламни кампании. Etarget предлага разнообразие от възможности за достигане до целевите аудитории чрез различни рекламни формати. Експертното планиране и управление на кампании дава възможност да се създаде значимо присъствие онлайн, да се увеличи разпознаваемостта и да се постигнат желаните резултати. Всеки нов клиент, който плаща с Visa Business карта, ще получи 20% бонус към заредения кредит.

Ключов фактор за успеха на един бизнес е и удовлетворението на служителите от работата им. За тази цел от съществено значение е работното им пространство да е удобно и функционално, както и да не липсват необходимите консумативи и оборудване, за да бъдат могат лесно и бързо да бъдат свършени възложените задачи. Заедно с Office 1, Visa предоставя възможността на всички Visa Business и Visa Business Premium картодържатели да получат 12% отстъпка на печатни и рекламни услуги, мебели и столове, съвместими консумативи и канцеларски материали.

Друга съществена съставка за успех е знанието. За предприемачите, които непрестанно търсят начини да подобрят своите умения и да развият своите бизнеси, четенето на книги е един от най-мощните инструменти. Книгите, обвързани с бизнес развитие, биха могли да помогнат на собствениците на МСП Visa Confidential2 да се обогатят с нови знания, да разширят своето разбиране за процесите и да придобият ценни умения, които могат да приложат в собствените си предприятия. Visa и Ozone.bg имат специална оферта към всички Visa Business картодържатели – 15% отстъпка за книги, които покриват широк спектър от теми, включително бизнес етикет, кариера и HR, комуникация, коучинг, лидерство, маркетинг, мениджмънт, предприемачество и самоусъвършенстване.

За да разшири обхвата на своя успех, е необходимо предприемачът да разшири и мащаба на своя бизнес и в това пътуванията играят ключова роля. Самолетните полети са важни за установяването на нови контакти и изграждането на стратегически партньорства назависимо дали става въпрос за участие в изложения, или среща с потенциален бизнес партньор. Air Refund е тук, за да осигури спокойствие и сигурност по време на бизнес пътуванията, като се грижи за получаване на обезщетение при отменени полети или закъснения. За всички притежатели на Visa Business карта, компанията предлага до 25% отстъпка от цената на комисиона.

Всички специални оферти, които платформата Visa Бизнес Хъб предлага, могат да се разгледат на обособената за тях страница.

Зареди още

Икономика

Декларация до 1 април с 5% отстъпка от данъка

Published

on

Остават броени дни, в които физическите лица могат да ползват отстъпката от 5% от данъка за довнасяне по годишната си данъчна декларация, информират от офиса на НАП -Габрово.

За да се възползват от отстъпката, гражданите трябва да подадат декларацията си по електронен път до 1 април, защото 31 март е неделя, да внесат целия размер на данъка за довнасяне, намален с отстъпката до тази дата и да нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения.

От началото на кампанията, досега в габровския офис на НАП са приети общо 3 599 декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ. От тях по интернет с ПИК са били подадени 1 940, на хартиен носител 1 316, в офиса на НАП – 1 287, а чрез български пощи – 16. Най-бързо и лесно декларирането и плащането на задълженията става през Портала за електронни услуги на НАП, достъпни с персонален идентификационен код (ПИК), издаден от НАП безплатно, или квалифициран електронен подпис (КЕП).

Потребителите могат да се възползват онлайн от предварително попълнената данъчна декларация. В нея са въведени данни за получените през 2023 година доходи. Преди да потвърдят попълнената декларация, е необходимо данъкоплатците да я прегледат внимателно, да я допълнят или коригират, ако това се налага, след което да я изпратят, съветват от НАП.

Срокът за декларирането на доходите и плащане на данъка за довнасяне е 30 април 2024 г.

Освен по електронен път, данъчните декларации могат да се изпратят по пощата, да се подадат на място в салона за обслужване на клиенти на ул. „Радецка“ №11 или в някои пощенски станции в Габрово, Севлиево, Дряново и Трявна, където директно ще бъде издаден входящ номер.

Зареди още

Реклама

Популярни новини от последната седмица